Working Apart Together

33 | Slim humor inzetten op sociale media + Sam De Smedt (Dobber) schoot in eigen voet

WAT - Working Apart Together Episode 33

Use Left/Right to seek, Home/End to jump to start or end. Hold shift to jump forward or backward.

0:00 | 56:25

Reageren op deze aflevering? Een idee voor in onze vragentrommel? Stuur ons hier een bericht!

Zelfstandig ondernemers Karlien De Vrieze, Linde Jacobs en Griet Rebry adviseren een Vlaamse mede-ondernemer die zich afvraagt:

"Gaan ze mij en mijn zaak wel au sérieux nemen als ik de grappige uithang op socials?"

In de rubriek 'In eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd' vertelt onze gast Sam De Smedt (Dobber) hoe hij als ondernemer de spreekwoordelijke kajak liet kapseizen. Resultaat: ondernemersadvies van de bovenste (surf)plank!

Verder geven de WATjes je, gezellig bij de 'koffiemachine', random tips en weetjes waar je niet om vroeg maar die je wel móet horen. En verklaren ze een woord dat de laatste tijd vaak valt in marketingland: wat is Substack en wat kan je ermee?

Meer uitgebreide shownotes vind je op de website van WAT.

Working Apart Together: de podcast voor ondernemers die er vaak alleen werken, maar eigenlijk niet zonder collega's kunnen. 

Download ook onze gratis goeie stuff en volg WAT op Instagram.

Welkom bij Working Apart Together, ofwel WAT, een podcast over ondernemen, marketing en al wat erbij komt kijken. Wij zijn Linde Jacobs, Karlien De Vrieze en Griet Rebry, drie freelance marketeers die alleen werken, maar eigenlijk niet zonder collega's kunnen. In deze podcast bespreken we de vragen en issues die de kop opsteken in ons dagelijks leven als zelfstandigen. Zowel de good, de bad als de ugly komen aan bod. En elke aflevering kruiden we reflexmatig af met aanstekelijke...

Want daar vind je hoe wij je helpen om die marketingkoe bij de spreekwoordelijke hoorns te vatten.

Leg daar bijvoorbeeld, als je daar dan bent, op www.ditiswat.be een spreekuur met ons vast. Of vraag een marketing roadmap aan, zodat je weet waarnaartoe. Of boek ons voor een motivational inspiratiesessie of een workshop voor je team of achterban. En als je dan toch op die website in kwestie zit, subscribe je zeker op de Wat Mail. Dan ontvang je om de 14 dagen een concrete marketingtip en een shotje motivatie recht in je mailbox.

Excuse me, ik moet de keel al schrapen. Het is tijd voor... vraag van een WATje! En met geschraapte keel ga ik me richten naar de fuchsia vragentrommel. Oké, want als je hier voor het eerst bent: in de fuchsia vragentrommel kan je als luisteraar of als kijker een marketingvraag stoppen via onze website. Je kunt die mailen of je kunt die inspreken. Er is een speciale functionaliteit bij...

Oranje button. Die totaal niet bij onze branding past, maar we hebben een gratis optie. Effectief, bel ons, schrijf ons, stel ons al je marketingfragen, dan stoppen wij die in de trommel en in elke aflevering trekken we er een vraag uit. Een wat? Een rommel? Karlien trekt een vraag. Doe ik dat? Linde, wil jij dat een keer doen? Nee, ik ga niet. Je wilt altijd geluiden. Ik wil mijn hand niet in een doos steken, maar oké dan. Doch niet in een roze doos. Stop daarmee.

Dan doe ik het weer, de vraag. Oei, waarom heb ik die dan niet? De vraag luidt: "Neem de klanten mij wel serieus als ik grappig doe op sociale media?" Wat een grappige vraag. Ja, misschien de volledige vraag. Ik ga even dichter. Iedereen is even alles kwijt. We've got you. Scroll, scroll, scroll. Sorry.

Sorry aan de luisteraars. Geen probleem. Ben je weer bij ons? Are you in the room with us? Ik ben aan het uittreden. De vraag van het WATje was... Ga jij zeggen iets van... Gaan ze mij wel au sérieux nemen als ik straks post? Ik zal ze misschien... Linde, dat mag jij niet doen. Lezen is officieel, dus gaan ze mij wel au sérieux... Moet ik dat nemen? Fuck. Nee, nee. De vraag was...

Ik geef trainingen aan zorgprofessionals. En die zijn doorspekt met humor. De trainingen, nee, die zorgprofessionals. Dat zullen we misschien... In elk geval.

Ze zei dat het geen droge kost mag zijn, maar wel zeer zinvol. "Ik twijfel soms om in diezelfde stijl, die grappige stijl, te delen op socials." Voor alle duidelijkheid: zij zegt er nog bij dat ze twijfelt over die aanpak. Ze is ervan overtuigd dat die aanpak werkt, die trainingen die doorspekt zijn met humor. Omdat ze daar ook heel goede reacties op krijgt, vanuit het publiek dan. Maar ze twijfelt dus wel om op social media ook de grappige uit te hangen,

om uit te pakken met dat niet-serieuze... Ja, terwijl we wel een kantje van haarzelf hebben begrepen. Zeker, ze doet het automatisch in die trainingen. Heel herkenbaar ook. Ik moet zeggen, het had ook een vraag van mij kunnen zijn. Eigentlijk wel. Ik hou ook van die humor, zoals jullie wel weten... Die niet-geïnformeerde luisteraar moet dringend Karlien De Vrieze gaan volgen op Instagram and aldaar haar incarnatie bekijken van onder andere Patrick.

Soms luchtige filmpjes voor Instagram, al dan niet met een opgetekende snor. Een podcast, waar is dat nou weer? Dat heb ik in Radio 2 opgezet. Maar soms slaat daarbij ook bij mij wel de twijfel toe. Ik vind dat superleuk om to doen, voor alle duidelijkheid. Hier heb ik echt mijn plezier aan. Maar heel soms hoor ik dan ook wel dat stemmetje van: gaan mensen u dan wel serieus nemen om zo hun soms complexe communicatie...

op te lossen? Dus ik vind het een goede vraag. Zeker. Natuurlijk, zelf zijn wij ook niet altijd de meest serieuze mensen. Wie al vaker heeft geluisterd, weet dat ondertussen. Maar ook in onze workshops en zo zijn we toch wel overtuigd van het nut van humor, van de meerwaarde. Als je iets plezant vindt, gaat hetgeen je leert ook beter blijven plakken, omdat dat een totaalervaring is. Alhoewel dat dat bij ons ook wel onbewust... Allee ik bedoel, wij deden dat automatisch, gelukkig.

Merken

we wel dat het effect heeft. Ja, en ook op social media dat dan doortrekken is ook wel logisch, omdat dat klopt met wie je bent als mensen je persoonlijk ontmoeten. Plus het is ook wel een manier om er een beetje uit te springen op socials. Ja, de serieuze mensen zijn legio, en zeker op LinkedIn bijvoorbeeld. De site. Ja, and in de branche waarin deze persoon dan zit, is dat ook

een uitgangspunt over vormingen geven. Dat is een categorie mensen, de zorgsector, waar je dat niet verwacht en waar je het volgens mij net heel tof kunt vinden. Of verfrissend. De vraag is altijd weer van: welke klanten wil je aanspreken en wil je je richten op mensen die dat appreciëren? Toon dat dan op alle mogelijke manieren. Ik denk dat dat vooral zeker wel geldt. Ik herinner mij ook nog dat er iemand naar een van onze workshops is geweest...

Ik weet niet meer waar, maar ik denk dat hij uit de Kempen was. De wie? De Stille Kempen. Echt specifiek omdat ze op sociale media gezien hadden... In haar woorden "was er een hoek af". Waarom? Bij ons. Niet vies. Voor haar was dat een reden om heel die afstand te overbruggen om naar die workshop te komen. Er is sowieso iets voor te zeggen om dat te doen. Ik denk ook aan iemand als Kamal Kharmach. Een comedian.

Ook wel bekend van andere managementzaken en die kan enerzijds heel onnozel doen. Maar anderzijds is iedereen ook wel overtuigd van zijn economische kennis, omdat je ook gewoon ziet hoe hij dat aan het doen is.

Het is echt wel een misvatting, denk ik, dat mensen vinden dat ze serieus moeten zijn of geen humor mogen gebruiken om au sérieux genomen te worden. Dat is echt een misvatting. Ja, het is dat natuurlijk... per se droog en saai zijn. Of moeilijke woorden gebruiken, dat is ook zoiets. Ja. Nee, doe het gewoon niet. Nee, gewichtig doen is nooit een goed idee. Nee. Tenzij je gewichtig bent en dat dat jouw normale staat van zijn is. Natuurlijk, ja. Ja, Griet... Ik had een...

een spreker aan het werk gezien die het over nudging had, oftewel beïnvloedingstechnieken. En hij benadrukte vooral dat de boodschap makkelijk te begrijpen moest zijn, wat megalogisch is. Maar als jij vindt dat met humor uw boodschap makkelijker te begrijpen is... By all means. Ja, voilà. Ja, ja. Onze gast uit onze vorige aflevering, Veerle Franqui, die geeft ook sessies over ergonomie en over burn-outpreventie

in bedrijven, maar ze doet dat met enorm veel humor en luchtigheid. En daardoor krijgt ze heel dikwijls de feedback ook van haar klanten: "Ja, onze medewerkers dachten dat het weer zo'n saaie sessie ging zijn, een verplichte vorming, maar ze hebben eigenlijk een leuke voormiddag gehad of een leuke avond gehad." Je zet iets in gang door het met humor te brengen. Dus dat is een gang in de kop van je volgers. Philippe Geubels bijvoorbeeld, dat is ook wel een heel mooi voorbeeld van iemand die...

supergrappig, superdroog is, maar die net daarom die taboe-onderwerpen kan aanhouden en zo angsten kan helpen overwinnen. Want dat nieuwe programma heeft de taboe bespreekbaar gemaakt. 'Geen paniek', ik heb daar ook al eens een stukje van gezien. Daar doet hij dat eigenlijk ook. Ja, ja, ja. Het is dat. Op een luchtige manier toch toegankelijk maken of bespreekbaar maken. Ja, maar omdat dat ook wel werkt. We wijken nu wat af, maar dat is eigenlijk zelf ook die angsten... Ja, ja, ja.

Ja, en hij is authentiek ook daarin. Ik denk dat dat weer zo... Ja, dat woord. Weer al het a-woord. Het wordt ook heel vaak gebruikt tegenwoordig. Authenticiteit. Ja, ik denk dat dat zeker ook voor ons WATje die de vraag stelt van: "Kan ik dat wel doen?" Als dat voor u authentiek aanvoelt en als je zo bent. Effectief. Als je zo'n brein hebt dat automatisch grappige insteken bedenkt, dan moet je jezelf echt niet veranderen

omdat je denkt dat je op social media serieus moet zijn. Ik denk dat mensen dat superhard gaan voelen hoe blij, hoe gepassioneerd je dat doet en hoe naturel je dat doet. En dat ze net extra gemotiveerd gaan zijn om zo'n lezing of training te boeken. Zou best kunnen. Ja, omgekeerd, als je voelt van: ik moet mezelf forceren... Doe het vooral niet. Nee, want als je jezelf forceert om grappig to zijn of om...

Ja, op misschien een trend te springen van bepaalde filmpjes. Dat heb ik ook soms. Ja, ja. Dan hoeft het niet altijd over grappig of humor te gaan. Je hebt ook andere trends waar je zou kunnen krampachtig op springen. Als je het niet voelt, als je denkt, dit is niets voor mij, doe it dan niet omdat het een trend is. Wie had er ooit gedacht dat we zouden zeggen: "Als je het niet voelt..." Maar toch, het is iets. Je gevoel... Het is wel zo, wij zijn zo cijfermatig geïnspireerd normaal gezien.

Het rationele is dat je het evenwicht kunt of moet bewareken tussen die grappige posts en de posts die misschien wat meer inhoudelijk om het lijf hebben. Alhoewel, dat is verkeerd, want humoristische posts kunnen ook inhoudelijk heel veel bevatten. Maar je kunt daar wel op zoek gaan naar een gulden middenweg. Om nu het voorbeeld van Kamal te nemen:

die

brengt ook niet alle boekhoudkundige dingen die hij tegenkomt al lachend of zo. Dus je kunt zeker daar een evenwicht in zoeken. In uw plan, het plan waar wij al vaak... Het contentplan, het familieplan. Waar wij al vaak voor gepleit hebben, dat ook noteren van: dan am ik gewoon eens ernstig...

Jaja, je kunt dat gewoon bijhouden. Als je ziet van... Ik heb al twee keer iets grappigs... Of iets meer met humor, een snuifje humor gedaan. Ik houd ook een paar feitelijke dingen of een paar andere soort postjes bij. Informatief. En... Ik dacht dat je zei affirmatief. Affirmatief? Ook, ook. Maar ik zei iets informatiefs. Maar het is wel... Er is het risico, als we nu zeggen tegen die persoon die die vraag hier stelt van: "Ik wil mijn humor... Mag ik mijn humor...",

een valkuil zou kunnen zijn dat die nu grap-om-de-grap-filmpjes gaat beginnen maken en gewoon moppen gaat tappen. Alleen dat is het hele uiterste hè. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Het is wel natuurlijk the bedoeling dat je op je professionele account nog altijd inhoudelijk je professionele boodschap brengt en dat je daar humor door mixt of dat je dan grappige filmpjes maakt die wel een link hebben. Maar het is daarom dat ik daarnet ook al zei van: als je zo'n brein hebt dat dat automatisch...

Ja, doe dat dan gewoon... Ja, maar wat jij nu zegt klinkt wel zo geforceerd. Welke grap zou ik... Ja, ja. We moeten gewoon even vermijden dat er luisteraars zijn die dan denken... ja.

"Ik mag gewoon grappige filmpjes maken die niets met mijn product te maken hebben. En dan gaan mensen mijn product of dienst kopen." Ja, nee. Dat nu ook weer niet. Ook belangrijk, want wat ik soms zie bij een account dat ik volg, die maken grappige filmpjes. Leuk en al, maar ik zie daar dus nooit een call to action bij. Waardoor ik nu zoiets heb van... Hoe lang zou ik die al volgen? Ik weet het niet, maar een jaar verder weet ik eigenlijk niet wat die aanbieden. Ik zie dat grappige filmpje passeren. De call to action.

In

de caption erbij bijvoorbeeld zeggen ze ook niet van... trouwens, wij doen dit of zo. Of: "Je kunt ons inhuren voor..." Dus dat is misschien ook de valkuil. Dat je zodanig dan de grappige kant opgaat, dat dat dan misschien maar raar voelt om daar nog een serieuze call to action bij te zetten. Maar het is een feit dat niet iedereen dat gaat onthouden. Dus dat doe je toch maar. En je kunt je serieuze call to action ook in je tekst...

grapje, op een ludieke manier verpakken. Het moet niet altijd over video gaan. Je kunt ook op een ludieke manier teksten of een emoji die mensen niet verwachten, plaatsen bij een zinnetje waardoor het grappig wordt en mensen een keer gniffelen in zichzelf. Of inderdaad, je contentplan, een keer om de drie maanden een 'wie wat waar', wat wij noemen de Jambers-post: wie zijn ze, wat doen ze,

wat drijft hen. Zo'n post drie keer in het jaar, vier keer in het jaar... Sowieso doen. Herhalen zodat mensen, zoals Karlien... Weten? Weten tussen de grappige filmpjes door van: "Aha, zij verkopen sjakochen." Of zo, ik zeg maar wat. Inderdaad. Nog iets waaraan ik denk...

Niet ieders gevoel voor humor is hetzelfde. Dat is wel weer waar. Er is zo één account, ik wil geen namen droppen, maar ik ben echt al verbijsterd. Maar echt verbijsterd, hè. Echt zo. Vertel ons alles. Met open mond en zo: "Wat?" Knipper, knipper, knipper. Dat kan toch niet? Dat is dus een coach. Een account op Instagram bedoel je? Ja, een coach heeft een account op Instagram. En zij maakt eigenlijk filmpjes die op toch, vind ik, redelijk respectloze manier...

lachen met de klanten van haar klanten.

Ze heeft wel een heel duidelijke doelgroep, dus haar klanten. En ze wil dus herkenbare situaties naspelen, I guess. Zodat haar doelgroep zegt: "Leuk, herkenbaar." Maar ik denk: het kan toch niet dat die doelgroep dat oké vindt? En toch heeft die... Dat lijkt toch zo, een succesvolle coachingbusiness. Maar ik ben er echt echt echt wel van overtuigd dat ze... Moest zij haar gevoel voor humor, want... Allee, sie heeft wel een grappige... Ze kan het wel, een soort van, denk ik. Ik vraag het me af.

Maar moest ze haar humortalent op een wel respectvolle manier inzetten, ik denk dat zij nog veel meer mensen zou kunnen overtuigen. Ja. Ze denken nu waarschijnlijk van: "Zie, dat werkt." Maar het is zo erover dat ik denk: je zou nog veel meer kunnen bereiken. Al die mensen die nu ook, net zoals wij, zoiets hebben van: "Wat?" Dat weten we natuurlijk niet. Het is wat jij zei. Niet iedereen heeft hetzelfde gevoel voor humor. Ook hier weer, denk ik, we hebben dat al vaker gezegd,

maar gewoon nagaan voor jezelf:

waar voel ik mij oké bij? Wat voor klanten wil ik aantrekken? Is dat ook hun gevoel voor humor? Als zij die oefening gedaan heeft of zo, dan kan dat, denk ik, wel best zijn. Ik zie best nog veel dingen op Instagram waarvan ik denk van: dat zou mij niet aanspreken. En toch hebben die mensen ook hun fans. Ja, dat is wel waar. Maar bij ons is dat misschien...

ook zo hè, je hebt stijl. Je hebt een klik of geen klik. En als je geen klik hebt, dan luister je niet meer of geeft het niet meer of volg je niet meer. Of je post nog of geeft een comment, je kunt het doen. Je kunt wel hate-posten, dat is ook wel een optie. Je kunt ook gewoon doorscrollen. Je kunt ook gewoon een eigen comment geven... geeft een comment, hoeft niet. Je kan het live... Nee, ik denk dat het gewoon belangrijk is. We hebben dat nog nooit echt gehad hè. Echt? Je roept er niet op.

Het

is al een keer gebeurd, want het is al heel lang geleden.

Dat er... Het was zo... Ik weet het niet meer. Het was een of andere reel waarop iemand zei... en dat was echt witter dan wit. Of in het dagelijks leven, ik weet het niet meer. Wie het wil weten, zoekt het in de krochten van... Zegt mij nog vaak iets. We gaan het niet opzoeken. Als je het terugvindt, heb ik een screenshot in de show notes gezet. Ik weet het totaal niet meer. En we hebben het... Op ditiswat.be. Dan kun je het zien als ik het vind. Het is een comment die we ooit kregen. Die persoon was wel creatief geweest. Maar hoe dat juist in elkaar zit...

weet ik niet. Maar dus samengevat. Zouden we het niet nog eens samenvatten? Ja, laten we gaan. "Neem de klanten mij wel au sérieux als ik met mijn humor uitpak op sociale media?" Als dat voor u authentiek aanvoelt, hoe het bij u past en aansluit bij wat de mensen voor zich gaan krijgen in het echt, dan kunnen we dat zeker doen. Ja, als je ook op tijd en stond duidelijk maakt wat uw dienst dan is, hoe je mensen al geholpen hebt.

Review hier en daar van tevreden klanten, a.k.a. het evenwicht bewareken in uw contentplan, dan komt dat ook helemaal goed. Nog een kleine aanvulling: ook bij ludieke posts, zorg dat er ook een call to action in zit. Dat je nog even zegt tegen de mensen, letterlijk zegt: wat kunnen ze hier nu mee? Of wat kunnen ze nu doen met jou dat hun leven beter gaat maken? Never forget Jambers: wie, wat en waar, wat drijft hen.

Voilà, dat was wel goed samengevat, Karlien. Applausje. Klein applausje. Maar nu we toch in de spannende Jambers-sfeer zaten...

Is het geen horror? Om de horrorrubriek echt eens open te trekken? Ja, Jambers. Echt horror. – Spannend. Was Jambers niet meer op een soort slechte televisie? Daar doen we wel aan mee. Die heeft wel bakens verzet op een zekere manier. Ik vind ook dat wij dat ook nog nastreven. Wat? Oké, dat is gaan... – Nee, dat wist je nog niet. Ik streef geen baken na, maar ja, bon, blijkbaar. Bon. Ik dacht gewoon aan de gekende rubriek: onze True Crime-rubriek.

In

eigen voet geschoten, maar wel iets geleerd. In deze rubriek bekennen wij, of een andere ondernemer — tegenwoordig is het meestal een andere ondernemer, en daar zijn we keiblij mee — bekennen wij of een andere ondernemer dus een soort van fail. Iets wat ons geen windeieren heeft gelegd, maar waar we toch gelukkig iets uit geleerd hebben

en waar onze luisteraars en kijkers ook weleens iets uit kunnen leren. Of wel een "aha, ik ben niet alleen"-gevoel van krijgen. En dit keer ging Griet op pad met haar microfoontje. Ja, en ik zal dat even laten horen. Benieuwd. Heel benieuwd.

Vandaag hebben we Sam Desmedt van Dobber op bezoek. Sam is de man die er persoonlijk voor gezorgd heeft dat je ook deze zomer weer op dertien plaatsen in Vlaanderen en eentje in Nederland een sup of een kajak kunt huren zonder gedoe. Even gemakkelijk als een deelfiets of deelstep huur je bij Dobber een kajak of een sup om direct het water op te gaan. Dat kan van april tot oktober, zeven dagen per week, van zonsopgang tot zonsondergang, dankzij een handig self-service systeem waarbij je reserveert met je smartphone.

Je haalt gewoon een stuk uit de muur alsof het een kaaskroket is. Klopt dat, Sam? Of wilt je nog iets aanvullen?

Dat is perfect geformuleerd. Dankjewel voor de mooie intro, Griet.

Komt ook deels van je eigen website natuurlijk. Maar ik heb het dobbereffect al mogen ervaren. Ja, is super hè. "Die sup uit de muur", dat heb ik zelf bedacht. Omdat het echt gewoon zo is hè. Even met je gsm scannen en ploep. Je kunt het water op. Dus ja, ik ben fan. Ik ben ook fan van uw marketing. En zo heb ik de eerste keer denk ik contact opgenomen, omdat ik uw nieuwsbrief zo goed vond.

Oké, gaaf, Sam.

en dat ik dacht van: geef die persoon opslag. En dan bleek dat je die zelf schrijft. Ik hoop dat je ondertussen nu jezelf opslag hebt gegeven.

Ja, dat is... Nee, het is altijd heel fijn om dat soort berichtjes te krijgen. We steken heel veel tijd in die nieuwsbrieven en die leveren op korte termijn niet altijd de grote resultaten op. Ja, bedankt voor dat bericht, want dat doet deugd.

Ja. Ja. Maar op lange termijn...

Voilà, ik denk dat dat een manier is om een audience op te bouwen op lange termijn, om mensen echt aan uw merk te gaan koppelen en die ook persoonlijk te gaan aanspreken. We proberen ook in onze communicatie heel informeel te zijn, zoals je zou communiceren met vrienden of familie. We merken wel dat dat aanslaat.

Mhmm. Mhmm. Ja, ja. Ik ben blij dat je dat kunt bevestigen, want dat is ook wat wij aan iedereen aanbevelen: om het niet altijd te moeilijk te maken of niet te hoogdravend te zijn. En ook, wij zijn mega cheerleaders voor alles wat nieuwsbrief is. Dus ik ben blij dat je ook daar zegt dat dat wel marcheert.

Voilà.

But vandaag zijn we hier voor iets minder ontspannends. Een episode uit uw ondernemersverhaal waar de spreekwoordelijke kajak kapseist. Dus als je er klaar voor bent, mag je mij jouw verhaal vertellen als antwoord op de vraag: hoe heb jij als ondernemer in uw eigen voet geschoten?

Ja, ik denk we zijn nu een drietal jaar bezig. Ik heb al heel vaak in mijn eigen voet geschoten, maar één verhaal dat echt wel is blijven hangen, is toen we met de lockers op wandel gingen in Vlaanderen. Het zat zo dat in ons eerste jaar hadden wij één locker, die stond hier in Gent aan de Blaarmeersen. In dat tweede jaar hebben we eigenlijk een heel grote schaalsprong gemaakt, naar tien lockers. Dat betekende dat die lockers ook overal in België neergeplant moesten worden.

Oei.

Natuurlijk, als One Man Army van Dobber zijnde had ik het idee dat ik dat wel zelf kon regelen allemaal. Dus ja, we hadden via Tweedehands een takelwagentje gevonden om auto's die in panne staan te takelen. Hadden wij kunnen huren bij iemand en het idee was om daar eigenlijk al onze lockers, die toch wel een ton wegen, op wieltjes daarop te trekken en dan zo te transporteren doorheen Vlaanderen.

Ja. Maar, ik hoor het al...

Ja, dat is niet zo evident. Eén: die lockers daar opkrijgen was al heel moeilijk. We hadden eigenlijk een plaatselijke boer gevonden die met de tractor die lockers daarop wilde hijsen. En dan zijn we daar, ik en mijn compagnon, mee beginnen crossen op de autostrade in Vlaanderen. Waarbij we onderweg vaak zagen van: oké, die locker begint een beetje te schuiven.

Haha. Haha. Oei oei oei.

Waarbij dat de camions ons begonnen in te halen omdat we te traag aan het rijden waren. En zo zijn we echt wel wat avonturen tegengekomen. We zijn er nooit één kwijtgeraakt, maar vaak stonden ze wel zo voor de helft van de takelwagen. Dus dat zijn wel dagen waarvan ik soms nog badend in het zweet wakker word. Oké, goed dat dat allemaal goed is afgelopen.

Ja. Je bent er nooit één kwijtgeraakt onderweg. Oké. Letterlijk of...

Maar op een bepaald moment heb je ook wel de beslissing gemaakt: misschien moeten we toch een transportfirma daarvoor inschakelen om dat transport to doen. Die die lockers mooi met een kraantje komen oppikken, vanachter zetten en zo eigenlijk mooi vervoeren naar onze plekken in Vlaanderen. Dat kost ons wel een flinke duit, maar op het einde van het verhaal slaap ik er wel beter van en dat is ook wel een heel belangrijke.

Dat is zeker belangrijk om het vol te houden ook, hè. Het hele ondernemersgedoe, het gedoe dat er vaak bij komt kijken. En is dat iets wat je op nog vlakken hebt beseft in de loop van de tijd? Want je bent bezig sinds drie jaar? Twee jaar? Hoeveel jaar al? Het is nu de derde zomer die gaat komen. Of zijn er al drie geweest? Ja.

Voilà. Drie jaar, ja. Nu zijn er al drie geweest, waarvan er eigenlijk één een testzomer was. Dus nu hebben we het vierde jaar en de derde grote zomer, laat ons zeggen.

Ja. Ja, ja.

Nee, ik denk dat je dat op heel veel kunt toepassen. Een van de oefeningen die ik voor mezelf elk jaar doe, is oplijsten: wat zijn alle taken die nodig zijn om de onderneming te laten draaien? Dat kan gaan van marketing tot sales tot finance tot alles operationeel eigenlijk.

Ja. Het is heel praktisch, ja.

Het heel praktische: herstellingen en onderhoud, dat soort zaken. En dan heb ik voor mezelf een lijst gemaakt van: oké, wat kan ik zelf doen? Wat kan ik uitbesteden? Wat kan ik automatiseren? Daar zijn het laatste jaar qua automatisaties heel veel opties bij gekomen. Maar het doel de komende jaren is: hoe kan ik mezelf meer en meer misbaar maken door te groeien? Vaak is het in een omgekeerde context.

Mhmm. Ja, ja. Misbaar. Wel misbaar maken, ja ja.

In dit geval wil ik mezelf dus inderdaad misbaar maken. Hoe kan ik ervoor zorgen dat die zaken ook door mensen gedaan worden die ervoor opgeleid zijn, die er goed in zijn? Kan ik mijn eigen tijd gebruiken om die te leveragen voor strategische partnerships, dat soort zaken? Want transport doet een firma veel beter. Natuurlijk, het spanningsveld zit hem daar in een start-up: er zijn beperkte middelen waardoor je niet altijd iemand kunt betalen om het voor u over te nemen. Dus daar is het altijd afwegen van: tot op welk punt kan...

Hmm. Hmm.

ik het zelf doen en vanaf welk punt moet ik toch een professional aanspreken ervoor? Dus dat is een oefening die we jaarlijks doen om op termijn toch zoveel mogelijk zaken van ons af te stoten die niet de kern zijn van wat we doen, en dat is: mensen heel makkelijk het water op laten gaan.

Ja. Ja, ja, voilà. Het is eigenlijk een redelijk simpel concept, maar er komt toch ongelooflijk veel bij kijken, hè? En kun je een voorbeeld geven? Ik begrijp, het eerste wat je ooit hebt uitbesteed, is een transportfirma om die containers met lockers te verplaatsen of op de juiste plek te krijgen. En wat zijn dan de dingen geweest die je ondertussen al hebt uitbesteed?

Social media is een heel goed voorbeeld. Niet een van mijn talenten. Je steekt heel veel tijd in zoiets en je hebt er juist het materiaal voor nodig. Dus dat is ook iets dat we op dit moment uitbesteden. Een professional die ons eigenlijk op maandelijkse basis een aantal beelden geeft. Het is belangrijk voor mij dat we echt focussen op die kern. En voor mij is dat: goede locaties, goed materiaal en een heel makkelijke flow om die te gebruiken.

Mhmm. Hmhm.

Zaken die daarbuiten vallen of toch eerder naar de rand gaan, die vertrouw ik liever toe aan professionals.

Ja, ja. En is dat moeilijk? Om dat, ja, om dat af te geven?

Dat is heel moeilijk, want ik heb hier ook een mening over alles rondom Dobber. Dus als er een filmpje online komt, voordat het online komt, ga ik daar natuurlijk altijd nog eens door. Ga ik die puntjes op de i proberen zetten. Maar dat is ook wel een blijvend leerproces om daar toch wat afstand van te durven nemen en de mensen die je hebt aangesproken om zoiets te doen, om die ook het volle vertrouwen te geven. Ook al is het eens niet 100% de manier waarop jij het zou doen.

Haha. Ja. Hmm. Ja.

Hoe je het zelf zou doen, als je goede leidraden afspreekt... Alleen, het is vooral zo echt... Het voorbeeld is nu social media of video's, maar dat kan over alles gaan. Je boekhouder moet je ook kunnen vertrouwen, en gelijk wie er iets met logistiek regelt. Je moet er kunnen op rekenen dat dat even goed gaat zijn als je het zelf zou doen. Maar ja...

En je...

moet altijd rekenen op hoe jij zit... Je bent vaak in deze fase de rem op de groei. Dus hoe meer zaken je kunt afstoten, hoe meer je uw tijd kunt inzetten om het geheel groter te maken in plaats van de beperking op je eigen tijd te hebben.

Mhmm. Ja. Ja. Ja. Ik denk dat dat een goede les is voor iedereen die denkt aan groeien. Want mag ik eens vragen, ben jij nog altijd de enige die fulltime werkt bij Dobber? Ja.

Ja, klopt. Ik ben de enige die er fulltime werkt. We hebben ondertussen wel, naast de co-founder, iemand die op marketing in het seizoen bijspringt. We hebben een link erbij met studenten die ook mee het operationele verzorgen, de mensen te woord staan. Want we krijgen wel een paar honderd bezoekers per dag in de zomer. Dus om te zorgen dat alles vlot verloopt, moet er natuurlijk iemand klaarstaan om in de bres te springen als er problemen zijn. Nu, als u dat...

Ja. Mhmm. Ja. En dat zijn allemaal freelancers of studenten? Of hebt je ook al iemand in dienst? Ja.

Dat zijn studenten, dat zijn flexi's. We proberen mensen ook wel mee in het verhaal te trekken en niet altijd per uur per se te betalen, maar met incentives en zo, zodat iedereen profiteert van de groei van Dobber. We hebben eigenlijk wel een leuk team opgebouwd zonder dat er vaste FTE's in dienst zijn bij ons.

Hmm. Ja. Oké, ja. En hoe kijk je daarnaar? Het vervolg? Als je nu nog eens verdubbelt... of ja, je bent maal hoeveel gegaan op een paar jaar? Ja.

We zijn bijna maal drie gegaan. We zitten nu aan 15.000 bezoekers per jaar. Dit jaar, met de komst van 2026, gaan we naar 25 locaties. Dus dat is weer bijna maal twee. Dat is een sterke groei die we proberen door te zetten. We gaan komende zomer ook in Nederland nieuwe stappen zetten. En daar is heel veel water, dus daar is zeker nog groeipotentieel. Daar is de markt dus iets meer matuur. In Nederland is er al iets meer...

Ja. Ja, ja. Maar daar is meer concurrentie ook misschien. Ja, ik heb daar eens een gelijkaardig concept gezien, ergens in Nederland. Ik weet niet meer waar dat was. Ja. Ja, ja. Ja. Ja, dan kunt u daar...

Inderdaad, er is ook een partij die puur substitutes aanbiedt daar. We zien daarnaast ook kajaks, dus ik denk dat dat partijen zijn die niet per se harde concurrentie zijn voor ons, maar die ook mensen laten wennen aan dat aanbod. Een kajak uit de muur, het ligt daar misschien wel dichter bij de kroketten uit de muur.

Ja. Ja...

Dus het is goed als ze daar het patroon even naar de mensen laten inleiden met het systeem en ons de kans geven om te tonen dat het nog beter kan.

Bam! Wauw, dat is de spirit wel. Oké, je bent nog niet moe na drie jaar, dat is wel heel duidelijk.

Zeker, we zien echt dat er nog heel veel groeipotentieel is in België en Nederland. Ik ben nog heel enthousiast om de komende jaren veilig te groeien.

Ja. Ja ja, dat zie ik.

And dat het ook heel dankbaar is dat we een schaalbaar model hebben. Als we nu onze locaties maal twee doen, moeten wij niet per se onze customer service maal twee doen of ons marketingteam. Dus dat is eigenlijk een van de grote voordelen van Dobber, dat je vanaf een bepaald volume, met een heel beperkt team, toch heel veel mensen kunt servicen.

Ja. Mhmm. Ja, ja, het gaat rollen hè. Het is het sneeuwbaleffect. Inderdaad, het gaat alleen maar zijn als je kunt zeggen: "Ik heb 25 locaties." Ja, dan gaat dat met één post op socials alleen maar meer effect hebben. Dat zou toch de bedoeling moeten zijn.

Dus de zorg voor de nieuwsbrief zorgt dat die u altijd versterkt. En die nieuwsbrief, daar kruipt heel veel tijd in om die te versturen, maar die kan meer mensen bereiken.

Naar veel meer mensen gaan. Ja, zeker. Keigoed. Oké, dat viel eigenlijk wel mee qua pijnlijke voetschieting. Het is niet helemaal een bloedbad geworden, maar het was wel bijna een accident op de snelweg geworden.

Niet gelukkig, maar het had wel de gevoeligheid. Ik ben blij dat we het hebben gezien. We zijn echt heel close geweest bij een crash. Een locker die in Kortrijk echt wel bijna van de trailer stond en die we echt met een paar man hebben moeten tegenhouden en dan safe terugzetten. Of anders was die op een jachtje gevallen dat daar aan de kade lag.

Nee. Dat ging hè...

Het is geen spectaculairder verhaal geworden, over of Dobber überhaupt nog zou bestaan.

Effectief, die kosten waren wel iets groter geweest dan een transportfirma betalen. Het had wel een goed verhaal geweest, maar je moet het nooit doen voor het interessante verhaal in een podcast. Ja. Ook dat is een leuke les om te onthouden. Oké, ja, super. Merci om uw...

Ja, dat is het. Ik hou van de cowboyverhalen die goed aflopen, die zijn de leukste om achteraf op terug te kijken.

littekens toch even te komen tonen aan onze luisterende WATjes. Ik denk dat die ondertussen allemaal aan het surfen zijn naar, wat is het, dobber.live? Ja, die surfen niet, die suppen naar dobber.live. Oké, goeie, dikke merci om er even mee te komen doen. Ja. Voila, en dan zien we elkaar binnenkort op het water.

Bedankt voor de uitnodiging. Wel leuk om ons verhaal even te delen. Oké, tot snel!

Ja, maar je zegt: dat was een leuk verhaal ook. De spreekwoordelijke kajak vind ik... Ja, hij is nog nooit van het woord gehaald... vind ik wel heel leuk. Van de spreekwoordelijke kajak. Die spreekwoordelijk kapseizende kajak zou ook een goede titel zijn voor een volgend boek. My god, ja. Maar ik moest nu toen ik mezelf hoorde zeggen in die opname "gekapseisd"... Kennen jullie dat Kabouter Wesley-filmpje over gekapseisd? Zeker. We kennen dat alleen omdat je dat al heel...

En dat is niet besteld. Dus als je het niet kent: Google of ga op YouTube en typ: Kabouter Wesley gekapseisd. En dan ga je heel hard moeten lachen. En stop op... terug naar de voetschieting, want een ding dat kapseist op de E40, dat is natuurlijk een ander... Ik snap dat hij daar nog altijd badend in het zweet van wakker schiet. Maar dat is ook een nachtmerrie.

Als er een ton van je camion valt, dat is ongezond. Hij spreekt over lockers, maar dat is eigenlijk een container. Een zeecontainer, of niet een zeecontainer, een hele grote container. Maar aan beide kanten deurtjes waar dan kajaks en sups in zitten. Dat is superzwaar. Ik ben heel blij dat dat goed afgelopen is. Stel je voor dat Dobber niet had bestaan. Ja, nee. Stel je voor dat er echt iets mee was gebeurd. Het is echt gelijk je zei: dat ging je wel wat meer gekost hebben dan een firma inhuren. Op een bepaald moment moet je echt wel afwegen:

is dit het wel waard? Dus dat is wel goed dat hij dat deelt. Ja, heel tof. Ik vind het wel cool ook wat hij zegt van: "Elk jaar check ik bij mezelf van: wat zijn alle taken die moeten gebeuren en wat kunnen we voortaan op een andere manier aanpakken? Waar kan ik er zelf van tussen?" Ik vond het indrukwekkend hoe matuur hij als ondernemer is, ook al is hij nog helemaal niet zo lang bezig. Ik vond het een heel leuke ondernemersles.

Cool, absoluut. Alles wat hij zei is gewoon boeiend. Ja, heel tof. Dank u. Wanneer gaan we dobberen? We gaan het eigenlijk eens samen doen. We sturen jullie een WhatsApp. Dat is nu volgens mij al de tweede keer dat we dat zagen. Dat blijft goed. Je hebt dobberen al een keer uit de kast gehaald tegen de koffiemachine, al lang geleden. Dus we moeten dat... maar echt...

een keer regelen. Een keer organiseren met ondernemers. Ben je geïnteresseerd? Stuur ons een bericht. Doe je mee het water op? Stuur dan 'sup' naar hallo@ditiswat.be. Nee, wacht. Stuur 'whatsup' naar hallo@ditiswat.be. Oké, checks. Afgesproken. Op deze noot, merci Sam wel ook nog even. Merci Sam. Zeker. Dank u Sam.

Dan dobberen wij nu richting koffiemachine voor random tips en weetjes waar niemand om vroeg. Goed. Grietje. Ik heb wel een toffe tip, maar Linde, sorry, maar jij kent dat al?

Maar omdat je zo verbaasd was... echt een story for the story jar. Oké. Bij deze is die ook weer aangevuld. Kunnen we weer een sup huren met dat budget? Ik vind trouwens, Griet, dat dat wel vaker gebeurt, dat we hier de dingen zeggen die we al tegen elkaar gezegd hebben. Stop met dat te menchen. Oké. Kijk, de vorige keer... Jij had dat al een keer verteld. Maar ja, je hebt dat al verteld, Karlien... niet in de podcast. Oké, ik heb dit nooit verteld. Nu ga je uw klomp breken. Nou breken we uw spreekwoordelijke klomp. Ik ken u.

Trooper. Trooper. Trooper. Ik ken dat in de zin van dat ik verschillende verenigingen of vzw's ken die vragen

via Trooper dingen te bestellen. Maar troop jij ook niet? Wat is dat? Ik kende dat dus niet. En ik was echt... mijn klomp brak. En daadwerkelijk? Oké. Mijn broek zakte er echt van af. Mijn kajak kapseisde, mijn klomp broke. Wauw. Dus ik dacht: hoezo kun jij dat niet? En jij zit hele dagen op de computer, jij shoppt ook wel best veel online. Shoppen, shoppen, shoppen. Oké, op Vinted denk ik... Kun je dat inbrengen bij de balansen?

Maar oké, wat Trooper dus is voor wie het niet kent — want ik vind het echt een geniale tip — is een website waarmee je vzw's en verenigingen kunt steunen zonder dat het u zelf iets kost. Je gaat gewoon naar trooper.be, je kiest daar een van de webshops uit waar Trooper mee samenwerkt,

en dan klik je zo door naar die webshop en dan geven zij een percentage van wat jij betaalt aan Trooper. En Trooper geeft dat aan een vereniging,

aan een van de verenigingen die bij Trooper aangesloten zijn. Dus dat gaat over best wel heel bekende webshops waar iedereen shoppt, zoals Bol, Delhaize zit ertussen, Coolblue, Torfs, JBC... er zijn er meer dan duizend, ik heb dat gecheckt. Je kunt gewoon ook een plugin... allee, dat wordt dan aan Chrome toegevoegd, zo'n kleine plugin. En als ik nu op gelijk welke webshop kom waar Trooper mee samenwerkt, krijg ik zo'n Trooper-pop-up van een robotje, het Trooper-robotje,

dat zegt: "Hallo, hier werken wij ook mee samen. Wil je wel of niet aan die vereniging doneren als je hier straks iets koopt?" En dan druk je gewoon op 'ja'. Ja, natuurlijk. Waarom niet? Ja, inderdaad. Dus het is zo simpel. Het is zo simpel en je dwingt eigenlijk de Coolblues en dergelijke van deze wereld om een klein deeltje van hun winst aan een vereniging af te staan die het wel keihard kan gebruiken. En daar zitten bijvoorbeeld heel veel jeugdbewegingen op, ook... Trouwens, als er hier een vereniging...

iemand van de vereniging luistert, dat is wel een tip om daar ook gewoon je karretje aan te hangen. Ja, en dat communiceer je dan naar je eigen volgers en voor je volgers is dat superweinig moeite. Je zet dat in je nieuwsbrief met een rechtstreekse link. Effectief, ja. Dus voilà. Ik heb zo echt al, zonder zelf iets te moeten betalen, heel veel Coolblues en Bol.coms gedwongen om geld te geven aan toffe vzw's die ik wil ondersteunen,

waarvan ik vind dat die wat meer money's in de kast mogen hebben. Als je nog reisplannen voor deze zomer wilt concretiseren, dan kan je daar ook een goede daad voor deze week mee doen. Booking.com zit erop, Center Parcs, Sunweb, een vliegtuigmaatschappij... allemaal via Trooper te boeken. Dan geven zij een percentage aan een vereniging van jouw keuze. Je kunt zelf, als je vereniging erin zit en de registratie heeft,

kun je zelf kiezen naar welke van alle verenigingen jouw percentje gaat. Ja, toch fantastisch. Tofste tip. Ja, ik vond dat mind-blowing. All right. Klomp. Klomp. Gebroken. Gebroken. Ja, je kajak gekapseisd. Hilarisch. Oké. Bedankt, Griet. Graag gedaan. All right. Ehm, Karlien, heb jij dan een tip? Ehm, nee.

Ik ga aansluwten bij jouw tip.

Heel spontaan. Oké, misschien moet Griet dan nu overschakelen naar Linde of zo. Oké Linde, je had ook iets tofs bedacht, hè? Wel, ik wou nog even voortbreien of borduren, whatever, op die tip waarvan ik vorige keer zei: "Is dat gratis of wat?" Namelijk dat magazine Routen. Of Routen, a.k.a. Routen. Het boek, het magazine van

Provincie Oost-Vlaanderen of Toerisme Oost-Vlaanderen, dus het toeristische magazine van de provincie. Want ik heb dat uiteraard terstond besteld, omdat we dan kort daarna op weekend gingen naar regio Brakel. Eigenlijk was het Zwalm. Dus ja, ik wil dat nog een keer aanraden. Ga zo'n foldertje bestellen. Het grappige is inderdaad dat dat gratis is. En dan twee dagen daarna kreeg ik toevallig de provinciebelasting. Ik ook. Ik dacht van: oké,

een abonnementje op Routen is ook betaald. Blijkt toch een redelijk duur abonnement te hebben. Gratis. Nee, maar we zijn dan effectief op weekend geweest in regio Zwalm. Het was eigenlijk een deelgemeente van Zwalm, namelijk Rozebeke, waar we gelogeerd zaten. Vraag, dat is echt om mijn hoek. Ik vond het ook al heel grappig dat dat zo dicht bij ons huis was. Als je zo ver rijdt, als je bezienswaardigheden zoekt, dan krijg je tips uit Gent. Ik woon niet ver van Gent uiteindelijk.

Ben ik er ook helemaal niet tegen, want daar is het echt keimooi. Dus ik wou even aanraden: er zijn daar superveel trage wegen, wandelwegen die door de velden lopen en zo. Dat was echt superschoon. En je kunt onmiddellijk beginnen wandelen vanuit je vakantiehuisje.

En dan hebben we één iets bezocht dat we ook wel aanraden in deze podcast: het Archeopark van Ename. Ename, dat de meeste mensen kennen van het uitstekende bier.

Sommige mensen noemen dat ook Ename. Ik zat een keer op een terras met iemand en die zei: "Ik ga een Ename bestellen." Nee, maar heb je al een keer in Nederland een Hoegaarden besteld? Hoegaarden? Ja, echt. Hoegaarden. Dat is wel leuk. Anyhow, Archeopark Ename is wel wreed tof, trouwens ook van de provincie. Een megasjiek spel, dat ik ook denk van... Jij dacht: ik heb hier prachtig belasting voor betaald, ik ga dat er hier dubbel en dik uithalen. Ik ga het bezoeken.

Dat zal wel zijn. En wat was er daar dan te zien? Ik was blij dat ik daarvoor belastingen betaal. Er is ooit een abdij geweest, dus je krijgt de geschiedenis van die abdij, maar ook van het hele dorp Ename, dat uiteraard een zeer belangrijke rol gespeeld heeft in onze geschiedenis. Ja, Ename. In elk museum wordt dat beweerd, het dorp in kwestie. Vergeet Tongeren, Ename was the place to be. Ja, en ze hadden daar ook...

Dus de ruïnes, de omtrekking van die abdij zijn wel heel mooi opgegraven. Je kunt daar ook op wandelen. Cool. Dat is wel nog wijs om te doen voor een namiddagje. Je kunt daar met de fiets naartoe ook, eigenlijk. Dat is zo dichtbij. Ik ben er een keer op een fietstocht langs gepasseerd. Dat was eigenlijk maar een uur fietsen. Als je een daguitstapje maakt, kun je dat met de fiets doen. Dat is weer een tip op tip. Oké, want ik zou denken dat is nu wel...

Ja, maar misschien niet alleen... niet voor wielrenners. Het Gravensteen, kun je gewoon naartoe fietsen. Ja, oké. Tussen de soep en de patatten. Ik weet niet hoe die fietstocht geweest is. Dat is een schone tocht ook langs de Schelde. Schelde, de rivier. Het water, een Vlaamse Rivièra daar. Zeg maar, daarbij aansluitend over die trage wegen: niet dat ik specifiek op trage wegen ga wandelen,

we hebben wel al veel gewandeld toen het mooi weer was. En ik weet niet, Linde, als fervent vogelaar heb je de app Merlin. Merlin. Merlin. Misschien al eens aangeraden. Is het niet Merlin? Juist, Boudewijn de Merlin. Just in case dat dat hier nog niet aan bod is geweest, wil ik dat toch even vermelden. We hebben daar echt al... Karlien is echt geobsedeerd. Hoeveel gesprekken zijn daar al over gegaan? Maar nog niet met mij.

Nee, ik ken de app niet. Je kent het nog niet? My god. Merlin dus. Dat is een app waarmee je eigenlijk een Shazam voor vogelgeluiden hebt.

Ah, dat toch. Je loopt op je wandeling en je hoort allerlei vogels... tsjilpen. En dan denk je: wat zou dat allemaal zijn? En die app toont dat zo in realtime. Je hoort bijvoorbeeld... Welke vogel zou dat zijn? Is het een valk? Dan verschijnt er een foto van een tjiftjaf op. En dan...

hij zegt ook wel zo voorspellende dingen van: grote kans dat je vandaag bijvoorbeeld een tjiftjaf ziet. Dat is dan naar de regio, in de regio daar. Maar dus, om erop te komen, dat geeft ook een soort van...

ja, hoe moet je dat zeggen? Op sociale media van berichtjes of van likes, zo krijg je een dopaminekick. Een shotje. Een 'ik heb hem gevonden'. Als er zo'n vogelgeluid bij komt, is dat ook zo van... dan registreer ik van: ik heb hem, gotta catch 'em all. Nee, niet gotta catch 'em all, maar ze verschijnen op je scherm en dan vink je er een nieuwe op. Als de ene opmerkt. Hij luistert de hele tijd, maar hij heeft bijvoorbeeld wel moeite met wind en zo. Dus het moet wel wat stil zijn.

Maar inderdaad, als je er dan nog eentje herkent. Dus je loopt bijvoorbeeld de hele tijd met zo'n saaie, weet ik veel, tjiftjaf of mees, en dan plotseling zo: veldleeuwerik. Ja, ja. Maar het is ook nog een tip om te wandelen met kinderen. Ja. Ja. Ja. Ja. Ja. Ja.

Oké. Eigenlijk wel. Merlin. Voila. Dus Merlin. Uiteindelijk goed. En uiteraard, Vlaamse Ardennen, ik sluit me aan bij Linde dat dat daar mooi is. Zwalm. Ik heb gezocht naar Annelies Van de Weerd, maar ik heb ze niet gevonden. Ik ben van Zwalm. Ik ben van Zwalm. Ik ben van Zwalm. Dat was ik weer vergeten. My god. Annelies Van de Weerd.

Dus ja, bij deze ook nog een keer een shout-out naar Kenji Minogue. Alright. Ayuba Kayanou. Wat? Ayuba Kayanou. Komt van Kenji Minogue, allemaal. Nog nooit die link gelegd. Maar jawel.

Stop. Oké. All right. Op deze vrolijke knop. Op dit vogelgeluid. Geen vogelingo, geen tjiftjaffen, maar wel... Marketing Lingo. Terwijl Karlien zich weer rekt om de trommel te nemen. Dat is soepel. Dat is een getrainde spier.

En dus toen pletsen ze het er echt niet meer in. Dus wat doen we in deze rubriek voor degenen die dat nog nooit hebben gehoord? We graaien een bal uit de trommel. Lingogewijs. Ik ben een tv-programma uit Jeroen Meus' tijd. En op die bal staat er een letter. Zoals op deze bal de S. De S. De slang of zo? De S. En we gaan dus een woord met de S uit de marketing-lingo bedenken. Of uit de marketing verklaren. Verklaren.

Het verklarend woordenboek. Een marketingwoord met een S. Iemand een woord met een S? Iemand anders?

Anders: Substack. O ja. Dat hoor je de laatste tijd wel... Meer en meer. Dat heb ik al veel zien passeren op Instagram, om alweer die Instagram te noemen. Ja, je ziet mensen iets posten en dan zeggen ze: "Read more on my Substack." Ja? Ik zie dat niet zo vaak. Ik heb dat wel... Zowel van internationale mensen

als binnen België heb ik daar al wel mensen dat zien zeggen. Dus, maar wat is het? Ja, Substack, we zouden kunnen zeggen dat dat het midden houdt tussen een nieuwsbrief and een blog. De blog van vroeger. Eigenlijk lijkt het wel het allermeest op de blog. Het is eigenlijk een lang artikel op internet. En dan zou je kunnen zeggen: ja...

Je blog bestaat ook. Ja. Maar het is wel een platform waar je meer mee kunt doen. Je kunt daar ook andere media opzetten: podcast, video's, denk ik ook. Ja, je kunt heel gemakkelijk andere dingen online integreren in je bericht, je artikel. Je kunt het ook gemakkelijk laten sturen naar een hoop abonnees. Ja. Waar het op een platform bewaard blijft, het blijft ook online staan, zoals de posts op socials. Ja, voilà. Dus er is meer mee.

En je kunt er ook wel echt dingen ontdekken, een soort thema en zo. Je kunt zo... daar ook mensen beginnen te volgen van: die heeft interessante inzichten over thema X. Ja, ik ga dat nu volgen. En is het grote verschil met de blog niet ook dat mensen daar echt hun brood ook mee kunnen verdienen? Ik weet niet of je er een volledig brood mee verdient. Dat weet ik niet, dat gaat er waarschijnlijk ook... Want de broodprijzen tegenwoordig... Ik denk dat je er rijk van wordt, van het aantal abonnees dat je hebt en zo.

Je kunt er ook voor kiezen om...

dingen achter de paywall te zetten. Sommige mensen doen dan deels gratis, deels achter de paywall. Een kleine bijdrage, maar ja, als je een groot bereik hebt, en zoveel keer een kleine bijdrage dan, is dat voor velen, geloof ik, ook journalisten... Er zijn ook zo onafhankelijke journalisten, of journalisten die echt zo zeggen van: ik wil mij niet meer binden aan een krant of aan een mediahuis, of die buitengesmeten zijn door hun vroegere mediahuis en zoiets hebben van: ik wil blijven

mijn journalistiek werk doen, mijn onderzoeksjournalistiek en op een kwalitatieve manier. En die op die manier wel nog altijd een loon verdienen en hun werk kunnen blijven doen. Ja, ik vind het eigenlijk het aardige van onafhankelijke informatie. Ja, waarschijnlijk zitten er ook wel...

Het is ook niet gecontroleerd of zo. Je moet nog altijd heel kritisch zijn. Er zijn er waarschijnlijk ook wel die... Goeroes. Goeroes die daar van alles zitten te beweren. Of Manosphere People die daar ook van alles zitten te beweren, wetenschappelijke dingen zitten te beweren. Allee, dus... ja. Dan heb je dat weer. Dat heb je overal. Heel erg. Op café kun je ook nog steeds dingen horen die...

Of is dat die gewoon op hun eigen café zaten? Dat we die gewoon niet moesten tegenkomen. En de hamvraag voor onze luisteraars is waarschijnlijk vooral: moet ik daar nu ook op... op die Substack? Moet ik op Substack beginnen, zoiets? Ja, dan is de wederhamvraag, denk ik... De boterhamvraag. De boterhamvraag is dan: zit uw publiek op Substack? Zit uw doelgroep daar? Zoals altijd, hè.

Of kunnen ze daarnaartoe sturen? Zijn die op zoek naar diepgaande artikels, dingen waar je langer...

Al die longreads eigenlijk echt. Is het publiek daar vatbaar voor? Staan ze daar open voor? Ja, dat vind ik een interessante... want het wordt ook gebruikt als nieuwsbriefplatform. Ik krijg verschillende nieuwsbrieven die vanuit... nieuwsbrieven die vanuit Substack gestuurd worden, zoals die van de leuke podcast 'Ben ik de Trut?'. En dan is het ook gewoon een nieuwsbriefplatform, maar je zit dan natuurlijk wel al daar en je mailinglijst zit dan ook daar, dus je kunt wel op termijn dan...

uitbreiden naar iets met een betalend abonnement of dergelijke. Een heel interessante aanvulling, Linde Jacobs, wat je zei: "Of kunnen ze daarnaartoe sturen?" Want als ze massaal op Instagram zitten en jij voelt de hele tijd van: ik krijg mijn ei niet gelegd in die korte captions, en je hebt zelf ook misschien geen website of blog waar je dat kan leggen, dan is het misschien wel weer interessant. Dan kun je daar je creatieve ei kwijt.

En

als je echt dedicated volgers hebt die over uw thema, waar je dan veel over weet, veel meer willen lezen, dan kan dat

misschien wel weer interessant zijn. Voilà. Ik denk dat het in Vlaanderen noch niet zo heel hard doorgedrongen is bij mensen, het gehele publiek of zo. Maar ja, ik denk dat ondernemers of opiniemakers of zo dan wel de mensen zijn die ervoor gaan zorgen dat mensen in België daarnaartoe gaan. Ja, want het is ook wel een belangrijke...

iemand die je wil volgen, moet daar niet naartoe gaan. Je kunt ook gewoon de nieuwsbrief in de mailbox krijgen. Dus in die zin moet je de mensen er niet naartoe motiveren. Nee, voilà. Ze kunnen inderdaad abonneren op je Substack, ja, wat dan eigenlijk voor hen gewoon een nieuwsbriefje kan blijven. Ja, want het kan ook helemaal gratis. Het is niet verplicht betaald. Maar inderdaad, naar de toekomst toe... allee, je kunt starten gratis en dan...

en in je achterhoofd houden: misschien ga ik ooit nog een keer een betalende formule doen.

Dus dan is die optie daar al. Ja, dus ik denk voor mensen die veel te vertellen hebben en meer willen delen en daar een gemakkelijk, laagdrempelig platform voor zoeken, dat dat wel iets is om te onderzoeken. Als conclusie. Zo, dat was toch wel weer een... Dat was weer de S van Substack, hè? Goede lingo hoor. Superzotjes. En dan denk ik dat we kunnen afronden voor vandaag. Hartelijk welkom om u te abonneren op onze nieuwsbrief. Die vind je op ditiswat.be,

vooralsnog niet op Substack. Maar in de Wat Mail krijg je sowieso elke keer een superconcrete en aanstekelijke marketingtip om zelf mee aan de slag te gaan. Goed. Ja, geef gerust ook een toffe comment. Dus niet zo'n giftige gelijk van daarnet, maar een toffe comment. Nee, je mag laten weten wat je vindt. In de podcast-app waar je je bevindt, abonneer je...

andere dingen die deze podcast bekender maken bij ondernemers. Praat erover, jij. Ja. En dank je wel daarvoor. Dag. Merci om te luisteren. Salut. Bye bye.




Podcasts we love

Check out these other fine podcasts recommended by us, not an algorithm.

Doing It For The Kids Artwork

Doing It For The Kids

Doing It For The Kids, Frankie Tortora, Steve Folland