Terningernes Tilståelser
Thomas og Morten har spillet rollespil i henholdsvis 30+ og 25+ år og i denne podcast deler de historier, erfaringer og minder fra bordet.
Hver uge tager vi et nyt emne fra rollespillets verden op, nørder igennem regler, fortællinger og spiloplevelser, og deler tips og sjove anekdoter fra vores mange år i hobbyen.
☕ Vil du støtte os?
Find os på Buy Me a Coffee :
https://buymeacoffee.com/terningernes
📸 Følg os også på Instagram: terningernes_tilstaaelser
Terningernes Tilståelser
Hvad skylder vi hinanden ved bordet?
Use Left/Right to seek, Home/End to jump to start or end. Hold shift to jump forward or backward.
Thomas og Morten tager en snak om hvad der er med til at man er en god spiller ved bordet.
Jo, morten, normalt sidder vi og snakker rigtig meget ud fra BM's synspunk. Og jeg tror, det er ved at være på tørske også koncentreret om de her kæreste spiller igen. Og snakker lidt om det. Jeg tænker sådan med, at det skal være sådan. Måske altså. Hvad gør egentlig, at den enkelte spiller bidrager med noget godt til bordet. Hvad tænker du om det?
SPEAKER_01Jeg er godt i. Vi har set rigtig meget på GM siden det sidste 20. Men det er jo. Hvad tænker vi her? Sådan praktiske værdier, blødeværdier. El er det bare sådan. Vi blandet godt rundt i Gryden, der ser hvor vi får hæve ud af det.
SPEAKER_00Jeg synes, det skal være sådan lidt forskellige. Det af det bedste fra begge lider der. Vi snakker om, altså det er. Jeg synes roligt, vi fx kan tage hold på sådan en med, at jamen, skal det være et krav for det første, at spilleren kender sin egne evner. Til den karakter, man nogle gange spiller. Så går det rigtig meget ned og siger, Jamen, skal spilleren kunne reglerne. Men også noget med. Altså en spiller, der er villig til at dele spotliget, eller lytte til de andre, eller ligesom hjælper de andre, og spille dem gode. Så jeg synes, der er nogle forskellige ting der. Vi kan godt kunne prøve at snakke om. Og så se hvor det fører også.
SPEAKER_01Jeg har allerede nævnt. Nogle gode nogen, så hvis jeg må. Hvis jeg må lave 180 på der. Så kan man jo starte med og stille et spørgsmål. Det første du nævnt. Det var der med, så spillerne kende reglerne. Jeg vil godt lave et underpunkt til den, fordi er, at man skal kende reglerne, men jeg tror detaljen ligger vel på. Skal man kende sin egen karakters Evner. Og skal vi ikke bare få kontekst S ikke, når vi er grade i diskussion, vi holder også DJ, ikke, fordi det er ligesom terminologi, vi har i her for.
SPEAKER_00Jo, helt bestemt.
SPEAKER_01Men hvad synes du?
SPEAKER_00Jeg synes jo, at jeg er jo. Jeg har jo. Ude fra mit synspunkt, så synes jeg, at det skal man have styr på. Og det kan være, at det lyder rigtig, rigtig hård fra starten af, fordi det er jo ikke sådan, at det skal forstå. Vi har alle sammen været nye i et eller andet tidspunkt og har rigtig svært ved så måske også at forstå tingene altså. Og der er da også lækkert at kunne spille sammen med nogen, der ligesom hjælper dig i gang og sådan der. Men jeg synes jo, der er jo også et eller andet en udløbstor på den der nubis status, der du har. Hvor længe du sådan kan tillade dig og blive ved med at sige, at jeg er ny. Jeg kender ikke regler endnu. Nu. Nu till det allerede og hoppe en lille smule. Og det bliver et håb med en lille sjov historie sådan køb også, fordi vi har jo. Vi har jo altid været sådan lidt gode til det her med at gå ud på de forskellige tangenter. Og så bære der året købet undskyld for det. Nu kom der et sjovt feedback fra en lytter her forleden faktisk, som faktisk synes, at det burde vi ikke gøre. Vi bruger det ikke sige und skyld. Og måske i oventkøbet bare sådan nyde, at vi faktisk er i stand til at tage så mange mærke snakker om alt muligt. Samtidigt med at vi måske overkøb bare kalder det, hvad det er. Det er jo bare en sidequest. Men i den her historie her, så er jeg jo mig i min kæreste. Det er jo så for nylig af Lars blevet introduceret til Magic The Gathering. Og her får jeg lov til pludselig at være ny i et system. Men jeg er sådan skruet sammen, jeg vil gerne kunne forstå reglerne. Så jeg sætter mig ind i reglerne samtidig med, og også en tænk opdater mig med Lar, så tror jeg, jeg det her rigtigt, og læser jeg det her rigtigt, er det sådan, at man kan spille spillet. Men det er jo ikke en specidet med, bare fordi jeg gør sådan, at alle andre over så skal. Jeg håber dog et eller andet tidspunkt af nye spillere, uanset hvor hvilken kan, at de får en interess nok i spillet til selv at begynder at grave det, frem for at en tænde og læne sig op der CM og sige. Hvad kan egentlig gøre nu? Det er jo den der synes måske godt kan blive lidt lidt kedligt.
SPEAKER_01Det er jo god det her. Og man kan sige, der har du jo et fint perspektiv, fordi du netop er ved at hoppe ind i hele magik universet der. Jeg er egentlig som udgangspunkt egentlig, at når man sætter sådan og spiller et spil, som man spiller igen og igen og igen, så er det jo på et eller andetspunkt bliver det en forventning, at vi alle sammen har overordnet set styre på reglerne. Og grundset jeg sig overordnet se, det er jo fordi jeg må still selv. Vi sidder slægt nogle gange lige og skal slå en regel op, eller vi har vi har tolket en regel lidt anderledes, og skal finde være den rigtige tolkning. Vi tror jeg også selv nogle gange af diskussioner kørende, og måske ikke lidt længere tid ind så vi sådan blev om, hvordan giver det her mening, hvordan hvordan fungerer de regler her? Så det er sådan, så vi også meget i detaljegraden af dem af. Det jeg kan. Det jeg tænker det er, at nu har du tæt i mag ikke eksempel her, så sætter du ned og graver der ned og nørder regler. Det er jo egentlig godt udgangspunkt. Jeg vil jo startet ved at sige, at jeg tror ikke, det alle der fungerer på den måde. Der er forskel på at sætte sig ned og læse reglerne. Og så er der forskel på at sætte sådan og spille det. Nu ved du, du er slægt relativt ny på det. Du skal faktisk begynde at spille, så vi ved, så du lige ret mig der. Og der vil jeg næsten været penge på, at det er jo øjne, at spill starter. Det er rigtig nog, at du har en god basis nu, fordi du har nøret reglerne igen. Men når du så først sidder og spiller, så er det igen billede, der lige pludselig tegner sig. Fordi den her intuitiv forståelse, man kommer til at have, okay, når jeg giver mening ikke, at når man spiller lige kort her, så kan hanter på den måde, eller hvordan det nu vil være, ikke den der intuition. Nu bevæger jeg måske også lidt mere over i erfaring med spillet. Så det kan være, vi kan prøve at sidde stille dem løben. Fordi at et der sådan har en forståelse for, sådan her rammerne vi spiller under. Men det næste er så om, hvordan kan jeg bruge de rammer. Og jeg tror, det er vigtigt at have et eller andet form for distinction af den ikke. Fordi at hvis vi går tilbage til det af det ikke. Når vi sidder der og spiller, det er rigtig nok en ny spiller, så hængt. Er det endust, jeg skal udle nu, er det en øds, jeg skal rule nu ikke. Fordi at de har ikke intuitivt fangt det her med, at hver eneste gang du skal laver tæt på nogen, så er det i 95% af tilfænden en tyusit, du laver ikke. Og den her intuition er noget, man. I hvert fald på de fleste samler op når man har sædde af spillet spillet. Det næste er så, at så kan du forstå alle regler fra inde til andet i det af det, så tror jeg alligevel det kræver, at man. Det kræver, at man har flær for at sætte sådan noget og læsen bog, og eller at man har en eller anden diagnose, der gør man er ekstrem god til det. Hvis man får masser frygt af siger på den måde. Eller man bare generelt er nørg. Vi spiller med mange forskellige typer. Det er jo ikke alle, der er nørt. Det er heller ikke alle nødvendigvis har tid til at sætte sig ned og læse hele plans på andet til andet. Det jeg prøver på at sige, det er, at jeg tror, at han forventning om, at man blangt ud kan lære alle reglerne bare ved at sætte at læse en bog. Det tror jeg ikke ret mange kan. Jeg tror faktisk ikke nogen, helt 100% kan. Men jeg er enig med dig i, at det er et godt grundlag. Så der læser reglerne. Man kan sige at mit problem, hvis man skal tage D5-regler nu af efterhånden rimelig skarpt til, ikke. Det er jo min intuition omkring reglerne. Så jeg har jo læst, og jeg har jo Phunder det hele liggen ikke. Men min intuition omkring reglerne, binder stadig meget ud i 3,5 parfand universet. Og det er jeg sgu ikke bare, om det er min jær køller, eller fordi jeg blev halv gamle mand, ikke eller det er fordi jeg har nørt af det alt for meget. Den er stiller roligt ved at. Intuitivt gå mere over i familie reglerne. Men det er bare også for at sige, at. Nu vil jeg godt, at jeg tror Video, vi har AK i styre på regler. Og det er ikke nu af der, ellers må det jo ge mig skid vand, hvis det er. Men jeg prøver bare på andet rigtig måde sige. Der er både forskel på at kende reglerne og så på en intuitiv forståelse af reglerne. Og det sidst synes jeg er kun du får genom erfaring. Det giver alt det mening.
SPEAKER_00Det giver rigtig meget mening, altså. Og jeg vil sige helt klart, altså, at spille spillene, det giver da den her intuition, som du også nævner her. Men der synes jeg så, der kan vi så prøve at bevæge os over i en lidt dyber inden af det her passing her. Og en spiller ligesom skal kende deres egne evne og kende deres egne regler. Ja, det kan vi sådan snakke lidt op og ned. Men hvad så med? Hvis nu har en spiller, der har, der har spillet noget tid og sådan der. Nu nævnt den her udløbsdato det er på NewBestus. Og det kan godt være, at den eksisterer. Det kan godt være, at den ikke eksisterer. Det er jo nok alt efter, hvordan man er skruet sammen om, om man ser en udløbdato på det. Men er det respektløst. Og det vil godt bliver nu straks, rigtig hårdt, det skal ikke lyde så hårdt, som det er. Men det er det lidt forkert, måske. At man ikke lærer sin egen regler? Hat man sådan læner sig op, at det. Man bliver ved med at dukker op det er et rigtig hårdt eksempel. Det er rigtig ud på spidsende eksempel, jeg tager her. Men man dukker op gang efter gange for at sidde og spille med sin kamershoker. Og man sgu ikke, hvad man kan. Man har ikke styr på. Hvad er en bonus action for mig? Hvad er en action for mig? Hvad kan jeg gøre professiony gange per dag, bla bla bla. Alt muligt, det er også. Det har jeg ikke styr på. Jeg har måske ikke engang skrevet det ned på mit karakter, fordi jeg kan kigge over på min klædre DM der overlever, og han skal så nok fortælle mig, hvad jeg kan gør. Er det forkert.
SPEAKER_01Jeg vil jo startet med at sige. Det delt ja ikke. Fordi at hvis man vildt bare sætter sådan og anter at folk omkring der nok bare skal være igennem hele spændende. Der vil jeg næsten godt bløbe over det ret, så det jo nærmest respektløs. Fordi. Så bliver det sådan, vi har været over det før. Det er godt nok mere at CM spiller forhold. Men hvor spillerne bare sætter sådan noget, sådan det entertain. Så den var rundt, yo. Så er der der med, hvad nu til man. Lad er altid et godt eksempel. Wisarten har jo mange forskellige spill. Jeg vil jo forhåbentlig har jeg ret her. Min påstand vil jo være, at hvis man bare har lidt interesse i spil, når man ser sådan laver sin Wissert. Så har man forhåbentlig, altså man ved der hvor spil man har taget. Man har vel været inde og lige se, okay, magic missil virker sådan her, sleep virker sådan her. Man har en forståelse for hvad ens spil skør. Fordi eller ellers så kan det jo ikke meningen, så har man jo basiklig bare fundet et eller andet, og man har fået generet det, hvad man har ikke. Hvis man bare har et spil, hvis man ikke selv kender spel sådan. Aller der har du også jo lagt lidt flaver i mine optik, fordi du har forhåbentlig taget nogle spiller, der passer lidt på din karakter. Og det samme kan man sige om de forskellige abiliti feita og det måtte være som de forskellige klasser skal have i alt. Det vil jeg også sige, at man har jo en forventing om, at folk i hvert fald ved hvad det betyder. Men det er sagt så synes jeg også, man skal. Hvis man spiller en ny klas, når man ikke har spillt så meget før. Så kan da godt være et helt igen den her intuition om, hvad kan min karakter og hvad man kan min karakterer ikke. Altså mere på tekniskt niveau, er det in tu set her ruller her, hvor mange gange kan jeg gøre det her om dagen, bum bum. Og det er rigtigt nok, det kunne man godt skreve ned på sit. Enten sit charakter sheet, hvis pladsen er der til det, eller en bog ved siden af. Men der tror jeg, man kommer over i noget, der er lidt mere personligt, hvordan folk gør det. Altså personligt kan jeg jo kun sige, jeg har jo den der ting der, at hvis reglerne har et fast mønster, du i det her med, at du har et eller andet salge per professional bonus, bla bla bla. Så har jeg jo den her nye forenning om det kan jeg sgu da godt huske, at jeg ser på bordet, Og det er egentlig sjovt, jeg over før gammel, og jeg ved selv, jeg laver. ikke kun til rottes, men generelt, man har ikke den arme den husk, der skud nok. Og så er det de her små detaljer som alligevel lige klipper. Men så vil jeg godt bevæge lidt over imen, når man sidder ved bordet, og har behov for at lige slå noget regler og ikke. Det kommer jeg sige, det kan være meget. Jeg kan se mig selv tre forskellige ting her. Den første jeg er nok i tyg til, det er at jeg tager telefonen frem, lige og går ind på Wikinet, og finder ud af hvordan der Bilde virker ikke. Så kan vi snakke om det her med for sin er sådan man med telefon frem og sådan ikke. Det er en snak, vi har haft før man lader lige så bort for den ikke. Nummer 2 er det, at jeg bærer mig at række mig lige pælen eller et eller andet. Med ant af det du har valgt af et plæsandbogen eller en bog, der er tilgængelig med bord. Og så kan man lige sidde blader i det. Den tredje er, hvis det er sådan noget instant noget, hvor det bare skal gå stærkt ved at DM lige pludselig peger på dig, eller der sker et eller andet, du er ikke lige forberedt på indgame. Men så synes jeg det færd og lige hurtigt spørg på det kaly husk Hvordan det her virker. Men jeg tror måske også, at der hvor man bliver prøver på at stille lidt skarp på, måske af min mærke omvej, det er det her med, at der var, hvornår er det noget, hvor skarp skal man være. Mit spørgsmål til dig måske mere at være, hvor skarp vil du, vil være færre og forventemand er på reglerne. Og nu tænker jeg ikke nogen på ny spiller, så tænker jeg bare på generelt set. Det her spørgsmål, men det er jo.
SPEAKER_00Ja, det gør det. Altså jeg synes jo, at jeg vil jo være Jeg vil jo være skarpt til den måde, at jeg vil jo gerne. Jeg vil jo egentlig gerne have i hvert fald, at spillerne som udgangspunkt, kender de evner, som deres klar eller kit, ligesom giver dem. Heldigvis, så er der ikke mange steder, man skal tage valg. Men der findes enkelte steder. Der var flere valg den gange det hedder 3,5 og parfinter for eksempel. Men det skal lige ses. Når jeg siger valg, så er det for eksempel sådan noget med. La villa Billet i Vin Clark. Hvor du faktisk tager valget mellem om du have? Vil du starte med en ekstra Cantry, og have nogle bonuser til noget Nolletskills, eller vil du have noget martial weapon og heavy armer træning for eksempel. Og der findes nogle enkelte abilities, og så på det har også en nøjagtig på pige, så findes der sådan andre, hvor spillet eller til somg mellem en af to eller måske endda en af tre abilities på den måde der. Og det er jo sådan noget der, jeg synes i hvert fald, at det så er vigtigt. Fe. Jeg har jo haft nogle situationer. Og jeg synes alt, det er sådan lidt. Okay. Skal vi nu også være i tvivl om det. Og man sidder da sådan og kigge. Hver du valgt som den der bildet? Jeg har bare skrevet det der. Det var den overordnet, men du bliver givet valget af tre ting. Hvar du valgt der. Det ved jeg sgu da ikke. Og så går det spillet pludselig i stå, fordi pludselig skal man lige så finde ud af. Vedkommen, der har spildt med i og nu gør det rigtig det, men så har vedkommende spildt med i år. Og ikke ved, hvilken af de tre ting her, bliver egentlig brugt, så bliver man måske sådan lidt. Jeg kan godt blive sådan lidt okay. Det er da godt nok, at vi stadig har siddet og hygget af, men jeg kan ikke lade være med at blive sådan et skuffet over, at. Jeg er så lige at hør. De andre her ved broger, de har da i hvert fald. Likes har styrt på deres ting. Og nu synes jeg også, det begynder at blive. Nu synes jeg ud respektløst ramer lidt bedre, men så er det sådan lidt respektløst over de andre ved broder. At du ikke sådan. Girl det samme commitment. Jeg er med på, at vi er forskellige. Og alle sammen dukker op med bruger med noget forskellige behov, altså. Men jeg synes sådan noget der, med ligesom at have. Vi snakker jo tit og bræger om, at vi jo gerne vil have ensartighed også, og at vi vil have færes med bordet, og gode retningslinjer. Men hvis vi ikke er i stand til at være enige alle sammen om, hvad man har valgt for eksempel. Så synes jeg, så begynder det at værk lidt.
SPEAKER_01Du siger, det er nu, der er nogle gode ting. Jeg spiller lige tilbage til noget det første, du sagde, fordi det synes jeg faktisk er ekstremligt interessant. Fordi det er ikke nok, når vi snakker 5 i her, at der er væsentlig færre valg, man skal gøre. Der er mange valg, der i princippet er lidt taget for der får der afhængigt af klaret, når du spiller. Fordi det jeg kan savne, og det får relevant for at snakke her. Det er netop det her med, at du sidder og tager beslutninger, hver gang du tager en level op, at du har et fint, du skal vælge, eller du har så stærk spills, du skal vælge og sådan ikke. Men at der er mange flere valg at have. Fordi at min påstand vil være, det er hvert fald sådan, jeg kan mærke, at det virker for mig selv. Nor flere valg jeg aktivt skal gøre, i forhold til fx opbygning af min karakterer, jamen jo bedre bliver jeg også til de regler, der er ikke, fordi jeg ikke bare blint kan sige, okay, der står bum bum bum, det havner på charakter færdig arbejde af. Hvor imod at det er op ikke, jeg skal tage et valg, jamen, så bliver det jo interessant lige pludselig, synes jeg. Fordi jeg så går ned og sige, okay, hvad min valgmuligheder? Og så er jeg nødt til at læse de forskellige valgmuligheder igennem ikke. Ligesom jeg sidst, nu har jeg gav vi jo en eller anden udfordring med at spille nogle klasser, så vi ikke rigtig spiller ikke, og nu er det, nu skal jeg spille den her Artifice eller Artificer, eller hvad man skal udtalen. Og der er der jo også. Der kendt der jo ikke noget til nogle af de forskellige sobklasser, så jeg ikke. Der er sgu jo også nødt til at simpelthen og sige, hvad for en sobas, der passer ind i det tema, jeg synes, jeg har i overet, ikke. Det har vi jo så stadigvæk det valg, kan man sige i FMA ikke, men jeg synes, det er rigtigt, hvad du siger, at mængden af valg er kræft reduceret. Og i det du sagde det, så går det sådan op for mig, det gør jeg også, jeg synes reglerne er en simme mere interessant. Det er ikke så, at sige er det uinteressant. Men man kan du følge mig, at fordi jeg skal lave færre valg, så bliver jeg heller ikke motiveret til at graver dyre i reglerne. Altså lidt ligger ikke samme meget op til det, som det måske ikke kunne gøre. Det er næsten lige håb over i dag. Det er der med, at være. Så det her med, at når vi har spillet over, og så har det har jeg været i det ting, og så er jeg ikke. Det, jeg kan se ske her. Og det vil jeg hængt af, når man spiller, det her med, at være vigtigt for mig og min karakter. Jeg ved 100% sikkert, at langt de fleste karakterer, men der er det alt det tid, jeg har spillet. Jeg har holder spiller. Jeg har tænkt på min karakterigt, der ikke interesserer mig. Der tænkt jeg ikke synes, at det er min karakterer lidt med ligaldem, at nogle ting, han kan, eller ikke vælger nummer af. Det passer ikke en anden måde, at jeg gerne vil spille karakterer på. Og så kan man diskutere, hvis jeg vælger aktivt farvel i nogle aspekter. Eller måske ikke fravælge, men du er en downplay, der er ikke brug så meget. Jeg har så tæt sen af part det, fordi jeg vælger det. Det vil jeg i hvert fald være i min magster spilak, kan man også sige. Men de aspekter af min karakterer, jeg kan kun tale for mig selv. Men altså de aspekter af min karakterer, der interesserer mig. Og også dem, jeg tender til at have styr på. Det er det egentlig at sige.
SPEAKER_00Jeg giver mening at sige. Jeg synes også, at det forudsætter også. At du trods har taget dig til at kigge på de her forskellige evner her. Og så selv tager valget om. Hvad vil jeg læne mere end i frem for andet. I forhold til den der snakke derom, at vi ikke tager så mange valg med måske og sådan der. Og at som du siger sådan lidt der med reglerne faktisk er sådan lidt smålig gyldigt nærmest. Altså, jeg har jo. Jeg har jo i. Jeg har jo i længet synes, at jeg synes, det er mærkeligt, når jeg hører fra andre, at de synes, at det er et komplekst regel system. Så kan jeg jo så siddet med min gamle mandsviden, og tænke, prøv nu lige hørt. Så skulle du have spilt den gange. Vi er spillet af derde, altså. Men det der er ved det. Det kan godt være, at det stadig hænger ved, at reglerne, som D har i dag, det er. Det er meget mere mainstream. De er meget mere strømlignet i forhold til at få nye spillere ind, altså. Men når du er nye. Så er ting mega forvirrende. Hvis jeg. Nu bruger et eksempel igen, sådan uden for systemet og går over til Magic The Gathering, og det er faktisk forkert af købet at bruge det, efter så det er Wetter Stofter Kost, der laver begge ting. Men det er gået. Man kan jo se tydeligvis, de er gået to forskellige retninger her, hvor de har prøvet med del af det at gøre det sådan en. Nælt for nye spillere at komme ind i det univers, og de har gjort reglerne meget mere nemme. Du skal ikke tage så mange valg. Du skal bare gå i gang, og du skal bare spille, og du skal bare fortsætte. Hvorimod, det var min største fræg og overraskelse faktisk der jeg sat mig ned og begyndte at forstå Magic deter. Det er ad og med bare et system, de har gjort. Der er så svært for nye spillere at komme ind i. Fordi at du prøver jo straks at finde ud af, okay, men altså. Hvad vil jeg gerne spille? Altså. Overordnet set, så har du de her fem forskellige farver, så lad os bare oversætte det sådan lidt som klarer snærest. Hvad vil du gerne spille? Vil du kun spille en enkelt, eller vil du spille en kombination, og der er ikke nogen god forklaring på det. Så hvis du så skal ud og have nogle kort, hvad tag du? Som vi jo, vi har haft Lars inde før, der også snakker om, at der jo findes alle de her mærkelige forskellige ting. Med at ringet her, hvor kommet med i det Final Fantasy, der kommet med alt muligt andre mærkelige universer, hvor man sådan tænker, hvad fanden skal jeg vælge? Så altså. Og det er jo sjovt at se, fordi det virker det komplekst. Og den samme tankegang tror jeg også godt, vi kan sætte over i en ny spiller, der så sætter sig ned og skal spille D med også for første gange. Ja fanden skal jeg vælge? Og der har ikke antal klar til at vælge i mellem og spil. Men måske ender man også med at tænke, nu er det første gang, jeg skal spille, så det skal godt til for noget, altså. Så hvad er godt at spille? Der er jo ikke noget værd og sætter og prøver at spille noget, og så har man bare valgt noget, der ikke har morer med ens spillestil, altså. Så hvad fanden skal jeg gøre? Jeg er den mest indvendet person, og jeg er ikke god til at snakke med folk, men jeg har kommet til at vælge en bart af alting, altså. Hvordan fandt gør jeg det?
SPEAKER_01Jeg tænker. Fra den virkelig verden, så. Din problemstilling er helt vanligt så op her sidst. Jeg hopper med det samme over. Hvordan fungerer det i virkelig? Jeg tror mange gange. Når vi har haft en ny karakter eller en ny person med både, så har det jo aldrig haft en plats han på gåbenfør. Og det er fordi man prøver på at introducere dem til hobben, kan man sige. Så der er det sådan med, at når man så skal vælge en karakter for dem, eller når de skal vælge en karakter, så prøver man jo at guide dem og sige Er du mere til at magi, er du mere til at ride på hest, er du mere til det en og mere til det andet. Og så guider man vel den vej ind. Jeg har. Jeg synes jo, og det synes jeg er sandt både med D, nok også med magik og mange af de her forskellige slags kortspil her ikke. At det er jo sådan mere. Mange gange synes jeg, at det er word of mouth, hvor man inviterer folk ind i hobben, hiver folk med ind i hobben, mere man selv går ud og opdager den. Går at man har opdat den. Men ens ikke engang altid at finde andre og spil med, som så ligesom kan sætte en ind i hvordan ting er fungerer. Jeg tror din situation her, det du siger med, at nu kan du sidde og resurser på forhånd inde i hobben, den tror jeg er relativt unik, fordi at du i forvejen er inde i de kræve, hvor man nørder de ting her ikke, og har en anden indgangsvinkle til det frem for en der kommer ude fra gaden af du vil, og finde ud af det er det her, der hedder magik. Det kunne jeg godt tænke mig at prøve, ikke. Der er ikke sagt, at folk ikke måske forberede sig forhånd for at forstå spillen og sådan ting. Og der er jo mange måde at gøre det på, man kan også prøve at spille computerspillen, selvom alle magic nøret, hvad man samme vil sige, at det skal du aldrig gøre. Men det mindste vil du have en forståelse af hvordan flot, når du sidder og spiller, fungerer. Sådan ting, ikke. Så det kan man jo så vælge om det er godt og dårligt råd. Det her med kompleks regler. For nu nævnår det her fra start af det her med at sige. At mange sig, at det selvfældme er kompleks. Og jeg er jo som begørnd egentlig med der ikke, fordi vi har spillt meget mere komplekse systemer i gamle af. Det her er jo blevet simplere og simpler med tidning. Men jeg tror der er flere ting i det. Altså man kan sige, at den ny spiller, så kan det jo være noget så simpelt, men det mest komplekse de nogensinde har spillet, kan jo i principet være matador. Eller nogle andre typer simple spiller. Så kan det jo hurtigt virke ekstremt og overvendt. Jeg har en mistang om også nogle gange, som er det måske også, der faktisk er her lidt blænding, fordi der findes jo ekstremt mange små systemer derude, som vi ikke nødvendigvis kender til. Og det kan jo godt være der kommer folk derfra, har spillet nogle meget simple systemer og tænker, okay, det her der er det fandme komplekst, ikke. Det var egentlig meget den side tanke, den vinkel er der jo nok også, at der findes spiller ud, ikke det er simpelthen. Jeg tror, at den jeg selv synes, der kan følge meget. Det er sådan lidt Eye of the Beholder, ikke? Attende. At når man synes ting, at man kan tit synes, at ting virker meget komplekset, fordi de enten lidt anderledes end det, man er vant til at spille, eller afviger fra ting, man generelt godt kan lide, eller måder man kan lide at gøre tingene på, så er vi jo som mennesker generelt meget hurtigt til at synes okay, det er fandme pool, det er for kompleks det her af. Altså jeg synes, jeg har mange gange hvor du kommer og introducere folk til et eller andet, så kan man godt mærke med det samme. Du har allerede tab dem, fordi de synes, det er for kompleks, fordi det afviger det ligger ude fra deres comfortzone, kan man sige. Så der tror jeg nogle gange også den her dom om at ting er meget komplekst og meget hurtigt. Det kan også handler med folks interesse, eller hvor de kommer fra, hvad tænker jeg.
SPEAKER_00Helt bestemt. Heldigvis, så er der jo mange mere ting, som også gør sig gældende for spillerne frem for bare at kende reglerne, og have styr på deres karakter. Fordi, det er jo det er jo et samspil mellem hele boret, der også at gøre, at dynamikken ligesom bliver noget rigtig, rigtig fedt noget. Jeg synes jo, at noget der definere en god spiller ved bordet, men det er jo sådan med, at vedkommende for det første er gode til at lytte til de andre. Og følger med i den historie, som de andre så er i gang med os og fortælle. Jeg synes også, at det er sådan med, at man er i stand til at dele spotliget mellem hinanden. Altså. Jeg ved godt. Det er altid fedest, når man sådan har nogle gode stener selv. Men det er også lige så meget, hvis du er i stand til at give plad til de andre, og se den glæde i dem. Og at man. Altså, også bare at man. Ik alle sammen husker jo måske lige godt, så jeg synes også, det er fedt i hvert fald, hvis en anden spiller måske også lige er i stand til at huske andre karakterer. Jamen du sammen den der Bærker Folding op det og sige. Når det er rigtigt, det gjorde jeg fx. Frem for man lige sådan begynder at flippe sine noter igennem. A Peter så lige kan sidde og sige til bør, ja du husket da det der sidst. Når det rigtigt er. Så noget sammil der. Det er jo det, jeg synes. Så er vi lidt brugt nogle bløde værdier pludselig frem for at have styre på reglerne, og det er måske jo nemmer så. Men det er jo, så det er ikke for at sige, at nu skal alle samme kraft med her styre på reglerne, når de skal sætte sådan et spil. Det er mere det der med også, at der er andre ting i det. Og det er nær den der dynamik ved bordet. Der så bliver rigtig vigtigt.
SPEAKER_01Jeg har en idé om, at det vi prøver på at sige med forhold til regler. Det er egentlig, at der er ikke en forving om man kan reglerne forhovedet, for det er ikke der, der kan nogen er tæt på. Men at man gør effort. For det er det, der handler om at sende der faktisk investerer sig i hobby og viser. Jeg har en interesse for det som helhed. Jeg har ikke bare for at blive underholdt. Jeg tænker, det er den, vi er på, ikke. Du siger noget, der fanger mig lidt. Fordi jeg jo ikke nu er lidt uig i den udtalelse. Det er jo god udtale, så kom man det sige. Det her med du siger, at vi snar det her med, at man lytter ved bordet, ikke og man skal del spotlight. Det er ligesom det, du vængler ind på den, ikke. Men så siger du faktisk i den her sætning, at det er fedest, når man har god senere selv. Og det kan også være rigtigt for nogen. Og det kunne jeg godt forstå, og du også synes det super cool. Positivt men selvfølgelig. Jeg synes jo faktisk, at der er en ting, der er. Det fedeste er jo, hvis du er i en scene, ikke. Og det er egentlig lige meget, at man selv er indstigater til scen af den anden karakterer. Men du lige pludselig kan mærke, at hele bordet bare ligesom allierer sig sammen mod den her problemstilling. Om det er et socialt encounter, ofte vil det være det der det fede i min omtyk, ikke. Men det må bare lige pludselig mærke, at alle sammen begynder at byde ind og bakke hinanden op, ikke. Jeg havde en chance i Greyhook tilbage, der spillet Oliver, hvor jeg havde den her pange med ham der Endpsenet du har lavet ikke som næsten modstykket til Oliver. Der var der faktisk, vi har sådan lidt i snakke. Det var ikke noget vildt stort, episk. Men lige pludselig så kunne man godt mærke, at Oliver fik bækkop fra de andre på hold, liksom faktisk var sådan lidt, okay. Nu begynder at han være træls ved Oliver, nu hopper vi ind og bakker ham op på en eller anden måde. Den der fundemmelse, der man bare kan mærke, okay, vi et hold. De der momenter der, hvor du bare kan mærke, at vi har en United front mod et eller andet. Om det så har en surkmand, eller om det er en kæmpe drag, ikke, men bare man kan mærke, at alle spillere er på hold med hinanden lige her. Jeg synes, jeg bedst over det af Unity. Altså den her unity, der kan være mellem spillerne, jeg synes. De sesions, hvor man har kunnet mærke det. Fordi at det synes jeg jo, at det nu lyder lidt som Hebig. Men det transcenderer spillet, og går ud og rammer alle spillere også, fordi vi alle samder og smiler og griner, eller hisser os lidt op at forsvare hinanden eller et eller andet. Lige noget rammer det øjeblik. Det synes jeg, det er det allerging fedste, der skal sker ved et bord. Det var. Den ramper meget lige. Jeg synes, fordi det er. Det er sådan nogle øjeblik, at det ikke gør okay. Nu har jeg legt til at spille 4 timer engster. Hvis noget sker ikke. Altså det synes jeg, det er super fedt. Og det er også fordi, nu er jo det, jeg bare lige vedet. Det er også fordi, at det er det øblik, at du kan mærke, at alle vil bruge investeret. Altså det er som om, at mange af de andre problem, jeg snakker med tidligere afsligt, det bliver også lige løst i moment der ikke. Fi. Vi er alle samme på, vi alle samler på samme hold. Vi madler hinanden. GM får gode signaler tilbage. GM genskare scenar ikke. Det er lige den der, hvor hele gruden. Lige, hvor man lige får det sidste krævnen bare duft. Fønalt det.
SPEAKER_00Og jeg tror også, at det er det, som mange ser som et rigtig godt succeskriterien. Det er noget lige præcis sådan, der opstår der, som du snakker om det. Og det er jo aget, om det måske er en social interaction, eller combat, eller noget helt træn. Men bare det der med, når spillerne står sammen, og ligesom er fælles om det. Så sker der altså noget specielt noget ved bordet. Den er jeg helt enig med, i at der er noget helt særligt der. Men jeg vil sige, der er jo. Der er andre ting også, som godt kan definere. Lad os bare kalde det god spiller. Altså jeg synes jo, at man ligesom. Det kan godt være måske selv sagt. Det behøver den ikke være, men det kunne godt være. At man bakker op om historien. Altså, at man ligesom involverer sig lidt med den. Altså man opstør selv et par ting. Frem for at man bare sidder og pasiv. Jeg sidder og fortæller om et eller andet, der foregår ned ved havnen, og sådan Jav, det er godt. Ja, og så går vi lige videre der. Frem for at der måske en spiller, der begynder at interagerer med nogle ting ned ved havnen, altså. Og viser lidt interesse i det, og det er måske i år andkøbet skaber et øjeblik, som DM ikke havde forberedt. Og pludselig så ender det også med at afføre noget, der måske giver, at resten af holdet også pludselig er med i det. Så bare den lille beslutning, at spilleren vælger at gøre noget der, at det hiver de andre spillere derinde. Jamen altså, det er jo sådan noget, jeg synes, det er jo. Det er jo det jo guld vær, altså.
SPEAKER_01Og jeg er helt lent i der, og jeg synes også, at spillere skal helt klart involvere sig i historien. Jeg synes, der skal det flere ord på for at definere hvad det så egentlig betyder, ikke. Vi har jo haft dengang jeg spiller Oliver, ikke. Der laver vi det her med at få vores egen bestand med detbus manifestet og ting. Så jeg er nogle gamle afslutning, der diskuterer det lidt mere i dybden af. Og jeg synes jo nogle gange, når man får sådan et spark. Og det jeg kan sædde slå med som spiller. Det er også bare, at man gøre det for tit. Altså kan jeg, fordi et der, man prøver på udforsk historien lige en lille miniside quest på den kan man sige. Det er jo det kræver jo egentlig også noget af GM. Der er jo helt den her penge, vi snakker om ikke. Men man kan sige, det er jo også afhængig af hvordan er historien serveret. Og måske også hvordan tager spillerne imod historien, ikke? Fordi at hvis jeg som spiller ikke føler, at jeg har viden nok in universe til at begære mig en retning. Det kan godt være jeg som morten ved bordet sidder og tænker, at det kunne være fedt at gøre de her fire forskellige ting, men spiller magt der tydeligvis ikke opgaven der. Den information sidder jeg ikke med. Det kan være, hvis vi spiller i et universum, som jeg så morten kender noget om, men min karakter Unik ikke kender noget om. Den der balancegang der ikke. Jeg vil bare sige, det jeg prøver på sit derbør, at der skal også være et oplæg til, at spillerne skal gøre et eller andet. Og det er måske der, den her farlige term Railroading kan blive for meget, ikke? Hvis det er så om, at ikke noget hvis man bliver railroadet, man der ligger nogle meget fyrkande rammer, der siger, I skal gå den vej. Det er. Hvad det giver mening. Men tilbage til det. Hvis man så har det her indspark her, jeg kan være bekymret for, man også kan komme til at gøre det for tit, hvis man er for kreativ omkring det. Og det er at gå hen og spørge en NPC og stille nogle flere uddybende spørgsmål, og så har haft nogle eksempler på det, hvor vi også nogle gange spiller spørgsmål, der sådan mere handler om verden, worldbilling og hvorfor fungerer den her morgon som den gør og sådan ikke. De tænker jo også fede. Det er også en måde at vise interesse på, tænker jeg. Men hvis man prøver på at gøre det på en mere kreativ måde, det farlige kan også være, at du får skabt sådan helt subplot. Det er lidt den her med, hvornår skal jeg som spiller afvig. Ford jeg risikerer jo ikke også, at jeg går væk fra gruppen i en periode, ikke. Og hvor tit skal man gøre det, kan det blive for træls og sådan ikke. Og det kan godt være, jeg overtænker det. Det vil jeg slet ikke udløb, der. Men hvordan tænker du, at man som spiller på en ikke sige på en postumet, men på en ikke træs måde kan være så med historien.
SPEAKER_00Jeg synes jo, at hvis man er i stand til at hjælpe sin DM med at få verden rundt om sig til at leve. Så er man rigtig godt på vej. Og jeg synes også, at man skal gøre det på den rigtige måde. Altså nu. Nu har jeg. Hvis jeg ligesom går tilbage i nogle Greyhawk eksempler her sådan fra de sidste par gange, hvor I har mødt rigtig meget nyt. Og udforsket mange steder, I ikke har været før. Og interageret med alle mulige forskellige NPC, bare lige for at få lidt viden. Og så. Det er faktisk også kære Lars, der har gjort det. Og han så efter sådan en lang interaktion med den NPC, pludselig til sidst siger. Hvod dervøn. Og han har gjort det sådan 2-3 gange, og jeg synes, de her 2-3 gange, der har tænkt, hvor fuck du spørge mig om det lige nu. Nu brød du bare lige mit flow, altså. Ford det var faktisk ikke forbered på. Og det kan man så sige, det er måske en fejl ved mig. At jeg måske ikke lige havde et navn klart. Jeg vidste bare, at der ville kommet en interaktion. De har opsøgt en NPC. De har begyndt at snakke med vedkommende. Og vi har haft sådan en meget naturlig snak frem og tilbage. Og sådan lidt Eposition Dump, hvor de har fået lidt viden om hvor de nogle gange er også. Og pludselig så bliver det hele bare sådan bret med. Hvad hedder du egentlig, også? A fuck. Der havde du så faktisk et rigtig godt modstykke der til. Ford at jeg var ved at prøve lige at finde på et navn, og så ryger der bare et navn ud af dig, hvor du ser Marius. Og den tager. Så det er faktisk et rigtig godt eksempel, synes jeg der med, at der er du med til at få den her verden til at leve lidt. Når jeg lige fejler, og ikke lige har et navn, så griber du ud der og siger, jamen han hedder det da.
SPEAKER_01Men ja, det er jo bare lige for at lige hurtigt og kommenter på den, fordi det føler jeg også, at jeg kan tillær at gøre ved dig, fordi vi to vi har en eller anden penge point, ikke. Og jeg føler også, at du kan gøre det ved mig, jeg har vær skjort det nogle gange, ikke. Men jeg synes også, at nogle gange kræver man har en bølgængde med sin GM, for at man tør at gøre det. Fordi jeg kunne forstemme der nogen, der vil. Jeg vil føle de fejler. Jeg ikke altså, hvis der er andet, der er nødt til at blande sig og såb med et eller andet. Hvor jeg jo netop synes, at i kræftet jeg kan gøre det er jo en fedt. Og det vil jeg ikke kaste af sted. Også fordi, at hvis du synes det var et lært lidt navn, så er det jo bare sgu den, og så har vi forsåd noget lige, så.
SPEAKER_00Ja, jeg tror også, jeg mener faktisk også, at der var et andet navn, der blev sløgt ud i en tidspunkt, hvor jeg tænkt Jxon, det er fandme ikke den, den skal hedder. Men omvendt spilleren her gør jo faktisk noget rigtigt noget, fordi spilleren interagerer jo altså Large med en NPC, og lærer rigtig meget. Og vælger oven i købet og fordyb så meget i verden, at det her var ikke bare en random statblok, en plakke, der hængt på væggen, og eller hangt på væggen, og godt jeg kan snakke dansk. Og gav ham masse info. Det var jo et levende væsen, og selvfølgelig vil han så også gerne vide, hvad hedder du. Så han er jo med til at skabe en verden, fordi hvis NPS får den navn, så er der også af kører det ligesom en chance for, at så tager jeg den NPC frem et eller andetspunkt igen, eller de opstøger NPS og spørger om noget andet noget. Og på den måde, der får man jo også sammen skabt noget, altså. Hvor det går bare spilleren og sådan. Og jeg skal bare lige ved det der. Og så ligesom i Valder Skæ, skæ, skip, og så videre, altså.
SPEAKER_01Jeg synes jo også. Du spiller din kæreste jo BB på hold, jeg synes også, hun har sin måde at gøre det på. Den det her år den fjoldet, fordi hun spiller det den her dumme type, ikke. Hun er jo også god til at prøve på at interagere, når vi møder noget nyt og spændende, ikke. Altså hvor hun. Hvor hans karakter bryder nogle sociale normer og sådan noget. Men jeg synes egentlig også, at det en måde at gøre det på, ikke. Altså, hvor man kan sige, at det her det eksempel, du kommer med, der er Lars tilgang til det, hans karakter, der ikke. Er mere intellektuel, ikke. Men jeg synes egentlig også BB gør det på en fed måde der, fordi den karakter er jo ikke intellektuel på nogen som helst måde, men har så sin egen måde at gøre det på, ikke. Og det er jo selv, at vi mødt er den her blobagtige ting der ikke. Så er det sådan et forsøg på at prøve på at røre ved den eller et eller andet. Og så kan det godt være, at Sortings afdelingen eller virksom ikke, fordi det er sådan den samtænkt, der sker igen og igen. Men faktum er jo, at karakteren er konsekvent. Og det indstiger da også nogle muligheder for at på en anden måde, ikke at sige, udvide horisonten for også spillere, hvad foregår dan verden her, ikke på en anden måde. Så det var bare lige for at sige, at det var for næsten måde også, og man kan gøre det på, ikke. Uden at det skal være en. Altid være en samtale af social encounter, hvis det giver mening at sige.
SPEAKER_00Det giver fint mening. Hvordan i forhold til med at møde forberedt op? Altså. Hvad. Hvis jeg nu bare lige starter med udfordrer der bare spørg, hvad din holdning der? Jeg kan sagtens komme med min holdning bagefter, men hvis jeg sådan siger, at en god spiller er også en, der møder sådan forberedt op. Hvad er sådan de typiske tanker, der sådan former sig i dit hovedser.
SPEAKER_01Og jeg starter med det praktisk ikke, fordi det er altid den nemme at svare på. Man har selvfølgelig sin karakter med sin Terning, men jeg hvor man nu ellers har sit gengæsset ud, styr med. Den kan gleppe en gange mellem, jeg har snart det før ikke. Vi har alt han prøvet, at man har glemt sin karakter sig, og så har man lidt flydende sat den dag eller hvad man finder for ikke. Så synes jeg også, at jeg kan i hvert fald, at jeg ofte tager. Nu har vi jo nogle, måske nærmest nogle rutiner her når vi spiller sammen. Men hvis det hjælp Evispiller fx, så oft, hvis jeg har haft tid til det kan man sige, så tager jeg også lige lidt slægs med sådan, så vi kan kaste op på ordet og sædvær hyggeligt med. Mm. Så det er jo selv dyrker. Nu har vi den luksus, der er ret langt ud til dig. Og luksus er den forstand ikke, at når jeg kommer hjem fra arbejde, hvis jeg gik direkte fra arbejde over til dig, hvis du er nabo til min arbejdsplads, så vil jeg være væsent mere uforbered, end hvis jeg har en lidt længere tid, ikke. Og jeg bruger jo transporttiden på lige at sæd og søme og lige tænke ind i verden igen. Og nogle gange hvis vi sidder og kører, så kan vi godt nogle gange lige så måtte skulle tage lidt spiller og sidst, og spiller i med og sige. Hvad var det, der sket sidst og bum bum og sådan noget. Det synes jeg også, vi er begyndt på her på det sidste. Og det gør egentlig også, at når vi så samler flok som spillere og vi har blevet ud, så er vi lidt mere tunge på, hvad der skal ske. Så der et da være fysisk forbered, men der er også den mentale tilgang, man gør det. Og jeg synes ikke nødvendig til den retning, vi skal tage sammen, for vi har haft snakker om det her før. Hvis man så ikke er ment forberedt, skal man så op og lige eller hvornår skal man ikke. Men det synes jeg, så bliver det en helt anden snak lige pludselig. Men man skal komme op med det overskud, man nogle gange kan her i en tror vi her. Ok, det er næsten negativ, det var ikke men. Man skal du op og være indstillt på et spill, ikke? Og så synes jeg lige, man skal i hvert fald lige have taget sin karakter lidt på, når man ser ind. Hvad. Hvad tænker du i forhold til? Hvorfor man forberede? Hvad er en velforbered spiller? Må jeg prøve spørge på den måde?
SPEAKER_00Altså, jeg synes, det er mega fedt. At noget af det første, hvad du ligesom har i associationen der til, det er, at du kan smide nogle snakke så på bordet. Det synes jeg faktisk er rigtig fedt. For det er jo. Det er jo noget, man nogle gange tager forgivet. Og det er jo ikke det er jo det, hvad folk nødvendigvis gør. Så jeg synes, det er fedt, at der er nogen af ondekbeteg den ekstra vej, og så siger jeg har forberedt mig børnkøbet lige og tag nogle poser tips med, eller jeg har bare en kage, eller et eller andet, altså. Det synes jeg faktisk. Det er overskud. Og også det, der du siger med, at man ligesom tager lidt sin karakter på, altså. Det synes jeg også, det er fedt. Og det er ikke en gange måske nødvendigvis det, jeg sådan synes er det første, man burde forberede sig med, men det er mere det der med, at man måske tænker tanken. Hvad er der sket sidst, som du siger, i måske gør der i bilen. Hvad er der sket sidst? Og hvad var min mål sidst? Og hvad er min mål fortsat? Er de stad ikke det samme. Har de ændret sig? Er der noget, der er sket sidst, som gør, at jeg måske kigger andre retninger nu. At man sådan har en gameplan end i hovedet, altså. I forhold til det generelle spill, altså. Og så tager man måske så bære sin karakter på. Og man ellers bare forberedt på okay. Og man ved samtidig sådan, ja de andre spillere år, for jeg synes, dem skal man også have fokus på, når man forbereder sig. Så er der BB. Hvad er der med BB sidst? Hun vilne smade nogen. Det fik hun ikke lov til. Det kan godt være, at kedden er køret over, det er godt være, at vi skal finde et eller andet snart. Altså. Bare for komme et eller andet eksempel. At man også ligesom har det overskud, at man også forberede sig lidt på, hvordan ser ud med de andre spill. Det kan jo så afføde måske en diskussion lidt om, hvor går grænsen mellem hobby og lektion pludselig. For det skal jo ikke føles om, at du skal tænke en form for eksamen. Det er jo stadig en hobby, vi hygger også. Men det er stadig en hobby, der anderledes frem for at gå til fodbold for eksempel. Og nu siger det bare fuldstændig som mand, der ikke har forstand på fodbold, men du går ud på en mark for jag eterklump. Det er et formål, og der er sikkert mere i end jeg forstår, men det var jeg forstår ud af det. Og her, der sidder vi, og går til at spille en historie sammen.
SPEAKER_01Jeg er meget ind. Det er sjovt, fordi det er nemt at slå fast, synes jeg. At i det og ikke at begynder at føle som lekser, eller jemme, eller hvad skal det. Så er det fejlet. Altså. Min godtid er, at så sær jeg på vej til role, så er det ligesom der, jeg samler tanker og går i den retning der. Men jeg synes også, at afhængigt af hvilken kampagne man spiller i hvert fald, så bløder da også ud over det. Så kommer det sådan mere naturligt ting, at man sidder og sådan og tænker over, hvad.
unknownHvad?
SPEAKER_01Hvad er? Som du lidt siger, man måske sidde og planlægger lidt. Jeg er jo af princip, og jeg sætte og planlægge min karakterer modstandere og sådan planlægge min karakter i næst 2 levels. Så det er ikke det, jeg mener med planlægning. Men det var færre nok at have gjort sådan nogle tanker. Hvad kan jeg finde på at gøre næste gang, ikke? Jeg synes, det kan være. Det kan være svært. Og det ikke noget. Jeg synes ikke man skal få dyb med det. For nogle gange når dukker op, så tager GM det lige på en helt anden retning, og man har forventet ikke. Og så kan det i principet være lidt spildt effort, hvis man har siddet og prøver på og gennemsgu i et eller andet, som slet ikke bliver sådan. Men så længe at det er tanker, og man har det hyggeligt med at sidde hygge med det, så er det jo for mig ikke spild energi, ikke. Så det jeg prøver sige, at det skal ikke være lektie, det skal være noget, man gør, fordi man har lyst. Det her masse tænke. Vi kan tage eksempel fra vores nuværende, hvor du GM ikke, fordi nu er det jo meget oplagt, for jeg spiller det ikke. Der var det her med, at vi rejser rundt på nogle planer, og vi skal finde, vi har de her nøgler til hvordan man kommer frem og tilbage. Og en af nøglerne til en af de ting, vi skulle igennem, det var jo det her med at huske sit første kys, når man gør en bestemt ting. Og det har jo faktisk. Der jeg faktisk gjort helt udang med at skulle nær historie sammen for min karakter omkring det også. Der var derfor jeg sådan lidt hændet af der sidst. Det her med, at min karakterer ved godt, det har det nok envejl, fordi vi ved også at nøglen tilbage det, at man skal forty det. Og det kommer ikke til at ske for min karakter, for det er ikke noget, han kan fortryde. Og det sætter jo nogle helt andre problemstæmp i lang, fordi så skal jeg tænke jo, hvad så betyder det så, at farvel og sagt med min karakterer meget hurtigt. Og måske er det. Så jeg har jo allerede udtænkt nogle scenarer, hvordan kan man håndter det ikke. Hvad kan min karakterer så gøre, for at gruppen kan komme videre uden ham, eller andre måder, at han kan komme tilbage på, uden at det skal være en. Hvad hedder det, en Dudus ikke markina, hvor GM bare lige hiver ham tilbage og sådan ting, ikke altså. Så kan jeg kom hele ud i tænke ved tankekud omkring det. Men når jeg kan det, så er det fordi, jeg så hygger mig. Og det kan jo godt lægge under forberedelse, men jeg tror, at den forberedelse kommer kun, når man selv. Så kan sige, er glad for situationen, man er i med sin karakterer eller for sin karakter og sådan. Jeg vil ikke godt at slutte næsten alle mit sætning om at sige at giver det mening, men det er altid vigtigt at spørge, om det giver mening.
SPEAKER_00Jamen det gør, og jeg synes, det er fedt, at man har de her tanker der. Altså, fordi det er jo det, der er en vigtig del af den her forberedelse, synes jeg også, at man ligesom. Du skal jo et eller andet spungt havend ved de tanker. Altså. Og det er jo ikke altid nogle tanker, der er nødvendigvis stået op ved bordet. Det kan godt være, at det er nogen, der allerede sådan har derhjemme i køkkenet eller på sofandet eller andet, at du pludselig får den her tanke her. Jeg er. Hvis jeg skal tage sådan et lige eksempel med noget, hvad jeg synes, der er sådan. Der godt kunne være sådan i en form for vigtig forberedelse. Det er der hvor du er det her, hvor jeg spiller Whisper. Jeg synes, det er et meget generelt godt eksempel. Og bruge skal jeg jo selvfølgelig sige. Men som Wissler, der har jeg jo den der privilegie, at jeg jo hen bare kan skrive spills ind i min spillbok, altså. Men jeg skal jo selvfølgelig ud og finde mig, den der omtelskrolle, og jeg skal have de der kære materialer i form af blæk og sådan der til at skrive det ind, altså. Og der synes jeg så også selv, at hvis jeg sådan begynder at se nogle situationer i spillet, hvor jeg sådan tænker jeg skal faktisk have fat i den spil. Jeg mangler den som i mit repertoire. Og det er ikke en dem, jeg har valgt da jeg lavet opsid. Så skal jeg finde ud af, hvordan jeg får den. Og inde vi næste gange spiller, så kan det være begyndt at tænke tanken sådan. Hvordan vil jeg gerne prøve at komme tættere på at få den. Nu er vi i en by, hvor det er lidt svært at handle. Hvordan vil jeg så prøve på at få fat i den. Hvad kunne jeg godt tænke mig at arbejde mig tættere hen ud, så man har sådan en gameplan, og det er igen også lidt, når vi snakker det med forbered. Jeg er ligesom dig, der synes jeg ikke, at man burde planlægge sin karakterer sådan fra det 1 til level 20. Ikke levels. Men omvendt der synes jeg, at en Wisort fx, der er det faktisk fint at planlægge sådan lidt med hvordan får jeg fat i den her spade her for eksempel. For jeg synes et eller andet sted også nogle gange, så er den nemmen udvar i det der med at bare sige, at jeg vender bare til næste gange jeg laver op. Der må jeg få to gratis spills. Så tager jeg den, så er det ordnet. Jeg skal ikke engang betalt for at skrive det. Det er gratis. Men jeg synes også, det er fedt, at man sådan prøver på sådan og se, hvordan kan jeg finde det igennem spil. Det er jo ligesom. Et andet godt eksempel, det er ligesom af fighteren. Han får jo ikke bare magiske våben, fordi han laver op jer. Nej, fuck nej. Han skal sgu ud og finde dem på en eller anden måde, altså. Og hvis han så vil have en fed rusning. Og det kan være, at det er en anden low magic campaign, hvor der ikke er så mange magic jobs, men der er magiske skatte og finde ud i Villdenset. Og så skal vi ud og undersøge noget om legender, hvor hen har der været magiske rusninger, hvor hen er der en chance, hvor vi måske finder noget. Det er jo så forberedelser, jeg synes, det er noget, der er værd at tag i karakteren.
SPEAKER_01Jeg har ikke noget, og du ser egentlig nog meget godt det her, fordi det er rigtigt nok, at jeg som morten vil ikke sidde og planlægge min karakterer 20 levels frem. Men min karakterer kan jo godt have ambition, idéer og tanker, så han har en idé om, hvor han gerne vil have i livet. Og det var færre nok, fordi det er jo naturligt ting. Så længe det er noget, der harmoneret gennem din karakteres øjne. Jeg kan godt. Jeg er ikke fan at nu nævnt det her med Whisers for Gratis Spils. Altså jeg forstår gamechanikwise, hvorfor man har valgt at gøre det. Men jeg er faktisk ikke fan af den mekanik der, fordi Whisers har jo nemop den unike ting, at de kan gå ud og research sig frem til spels og lave deres egen spils, hvis det er man vælger sådan ikke. Det synes jeg netop af det, der kommer rigtig, rigtig rigtig rigtig fed at spille. Og så føles det lidt Tomt. Når nu fik jeg lille op. Fordi man kan godt, som du siger, man kan godt have lidt fel. Jeg har da hørt råd ved bruger nogle gange, hvor man siger, at når du får at lavop, skal du lige tage den af den spil. Og det er sådan lidt, hvorfor skal jeg tage den. Det giver mening fordi den er sej, men det giver ikke noget mening for min karakter. Så hellere indgame, finde dem tilfældigt, eller rese os mig, som du siger. Frem til, hvad kan jeg have brug for? Hvad giver mening? Fordi at hvis man har en tendens til at være lidt. Jeg har også meget sig lidt spillerdoven, jeg ved ikke om det er en term i kan bruge. Så kan man godt være, om jeg får to spørgsmål den gange, så går det, okay. Fordi jeg synes jo netop noget af det fedeste med Whisper. Det er jo netop det her med, at man kan nærmest lave sin egen sidequest for at komme ud og finde materialer til den her spil og research af den her spil her ikke. Men jeg har faktisk et spørgsmål, som måske ikke kan tolk lidt som en sidequest. Fordi nu siger du det her med, at jeg ved godt, at jeg vil have den her spil, og så må jeg ud og researce mig til den. Men når vi nu snakker Indivus, så er en tænkt, jeg tit funderer over, og der er nok ikke noget rigtigt svar på den. Men du kender Whistardens spils, som de ikke har. De kan godt have set ham kast Fireball, og så kan de selvfølgelig sige, at de har en ambition for, at jeg vil gerne lære at kunne kaste den på et spont. Men det har jeg nogen kan slot lidt med det sådan, så siger man, at du kan du kan researter sig frem til at få den spill her. Men det er det sådan mere en flyden ting, og det er så mere, at jeg har et praktisk problem, jeg vil se om jeg kan løse med magi. Og så kan man resort sig frem til at sige, om der findes de her fire spils, der kan hjælpe dig. Og så måske gå den vej, eller man kan lave sådan helt egen spil. Jeg kan du følge mig, fordi for mig følge en lille smule tomt at sige. Jeg må godt sætte, Reset Fireborg, fordi det er en fædres spild. Altså. Så skal det være fordi karakteren i spillet allerede ved, at den formular findes på et eller andet, ja og lige den her, den synes jeg, det er altid mega svært.
SPEAKER_00Ford. Jeg tror også, vi har set eksempler overven i købet i Grey Hawk, men altså. Nu gæder jeg sådan lidt, men jeg tror, I var måske om Trent Level 3 på det tidspunkt. Og sorcerer og Whisor på holdet begynder pludselig at snakke om level 4-5 spals, som er langt uden for rækkervistet. Og det synes jeg jo er noget, hvor man lige skal tænke over, jamen, kender de dem? Og igen, netop den Sorcerer synes jeg faktisk er endnu mere et eksempel der, fordi jeg kan godt retfærdigt gøre det. At en Wizard, muligvis. Altså, igen. Det er jo lige som mig også. Der måske er ved at blive en magic nørde, der måske ved, hvilket kort der er gode, og hvilke man skal samle på. Det kan godt være den samme tankegang, man kan flytte over til en Wizard, at nørden, der kommer ind på derhånden fået styr på Magic Metal, besværgelsen og slipe. Og jeg ved bare, at hvis jeg bliver rigtig rigtig god til at styre magien, så kan jeg faktisk lave den her Fireborg her, eller jeg kan lave den her teleportation. Det kan da godt være, det er sådan en tankegang, at Wizards de rent faktisk har, når de er på det her kolledjer. Men en sorcer og derimod, der så bare manifester de her power. Og vælger noget nyt noget, når man laver op. Der synes jeg, der skal tilgangen være anderledes for dem jo, fordi det synes jeg et eller andet sted med mindre. Med mindre du selvfølgelig har stykket en eller anden baggrundshistorie sammen med, at din sorcer fejlet som Wizard, og ikke kunne lære Wisardbegreberne, og ikke kunne fatte den teori, men til gengæld bare kunne det naturligt. Så kunne man måske godt ret færdig gøre, at han ved lidt om det. Han har måske også profession i her karner, og har været på. Pet, altså. Men hvis han kommer fra en svinde farm, og ikke ved noget, så synes jeg, så er der andre regler der, der gælder. Og det her det bare arkan. Hvis vi så går det fx. Jeg synes jo et eller andet sted, så. Det er bare så noget så. Resurrection. Den er også en mærkelig en eller anden sted. Og jeg ved godt, den har vi snakker om før også. Men level 1-karakter. Ved de måske, at der findes en level 3 spil, som de fleste først havde i gang på level 5, der kan få de døde tilbage. Hvis den bliver kastet inden for et minut af vedkomende døds, altså. Den synes jeg sådan et. Det er det umuligt. Medre du spiller med nye spiller, så er det umuligt at bevare den der myst, der. Der er ved spills. For et eller andet tidspunkt, så kan man bare. Så ved man sådan, de gode spillere. Altså. Man ved i hvert fald de gode spells, så at sige, altså. Der findes.
SPEAKER_01Jeg er rigtig meget i det er også derfor, jeg starter med at formulere spørgsmål og sige, om der finder ikke noget rigtigt svar på det, ikke? Fordi at der kan være mange ting, der spiller ind. Det eksempel af Resuration er faktisk skidet godt, ikke? For jeg kunne jo forestille mig. Nu skal det lige starte med at sige, at mine viden om hele forgot Lembsunet er ekstremt meget baseret på bolder skate og det var even light spill. Og jo det gamle bold, der skat spil, jeg har egentlig filt det. Men der får man i hvert fald indtrykket af, at magi er altså, det er et high magic verden. Det er en meget dagligdags ting, det her. Og at templerne kan resurregt folk til højre og venstre nærmest. Det kan godt være lidt gamefight den smule. Men det var lige bare lidt mere illusionen, at det sådan den verden fungerer ikke. I sådan verden er det måske ikke noget med at komme og tænke, okay, vi kan slave dem til præsten og få den genoplevet igen. Eller præsten ved, jamen jeg kan lære det der på et tidspunkt. Så har du. Min verden, som jo generelt set har været meget low magic, måske lidt på natten af nye kampagne vi kørt med det er måske en anden ting. Der vil det jo være sådan med, at også fordi der kan være landet, hvor magi er ulovligt og sådan ting, så viden lige pludselig væsener med begrænset, ikke. Så bliver det jo lige pludselig en helt anden form for ting, at jeg ved ikke, der findes en fyreball. Men jeg ved at jeg kan kaste magi, og jeg har et ønsker om at kaste Milleguler. Jamen så kan man selvdan og prøve at vise sig frem til det. Og det er vil det samme med Resurrection, den der. Jeg har ikke altid synes Resurrection er sådan en meget. Det er meget flot ting for mig, ikke. Fordi det. Det er lige ligesom et tidsrejser i universale. Så snart du i hvert fald stabilt kan rejse tilbage i den, og så vi kan genopblive folk. Så koster det ikke så meget, hvis Ironman kan kæmpe fingerne, og så dør han afre og redder hele verden ikke. Men hvis man så kan genopblive i morgen, så var det offer lidt lige følge. Det er vist en snakke vi har førsten af det. Men jeg er egentlig at man er nødt til at forholde sig til universet, man spiller i, og hvordan viden fungerer. Fordi jeg kunne også godt blive økket lidt, når man sidder ved bordet og siger. Bare vent til du bliver 8, så kan du lave lav, eller så kan du få den eller den spil her ikke. Generelt det er jo lige lavet, hvis du får en ny spilspå.
SPEAKER_00Så egentlig! Jeg kunne jo godt lide den der ukendthed der var første gange, at jeg spillede en Whizard, og første gange jeg spillet en Clark. Når man ikke sådan. Og dengang der var min tilgang måske andled, for der læste jeg ikke så meget forud, der læste jeg kun til det, der sådan var relevant for mig, så at sige. Så undervejs du sådan et level op, så begynder jeg sådan at læse, okay, nu har jeg fået gan til level 3 spills, hvad findes der så der. Og der var den der. Det var virkelig bare en opdagelsesrejse at gå på sådan ud af, okay, hold op, nu kan jeg sådan noget her, altså. Og det kan man godt sagne nogle gange, fordi efterhånden når man har spillet nu til tit, så ved man også bare lige præcis det der, som du siger med, at når du bliver level 5, så skal du bare lige tage færre barg og counterspil, og så har du bare sådan taget de bedste spil, som kan på det level, altså. Det er noget af det værste, hvad jeg synes, man kan sige til en anden spiller ved brord. Altså, at man det sådan. Men i hvert fald rødgiver ret kræftigt på deres level op, altså. Der synes jeg, det. Den skal man altså give plad til, at de andre spiller selv må godt prøve at finde ud af, hvordan deres level op være. Hvis den spiller så derimod, så siger Ok. Jeg synes godt nok, der er mange ting at vælge med dem her. Jeg falder billede af det her. Har I nog råd, så er det i ordentlæk, gen, synes jeg. Så må man godt lide give lidt. Men indtil dag, så synes jeg, at man skal give plads til de andre spillere, og lad dem prøve at finde ud af deres de gerne vil, indtil at de opsøger noget hjælp i hvert fald. Det er sådan en dynamik, jeg synes, det i hvert fald. Liges definerer nogle gode spillere.
SPEAKER_01Jeg har faktisk taget mig den luksus og ikke læst så meget frem af, hvor jeg kan slippe for det. Jeg gjorde jo, jeg om du kan huske, da jeg spille Oliver, der havde jeg faktisk lavet en fejl. Jeg havde også, og jeg har studet lidt frem af på min karakter. Men du huske, jeg rendt jeg faktisk rundt med min level 6 billet, allerede på level 5, fordi jeg havde gjort det ting. Lædan konsekvens af, hvad jeg havde kludet personer, og så læst frem af på sin karakterer. Men jeg ved faktisk, i hvert fald i 5, ikke ret meget om høje spills. Det har jeg kun været over i, hvis jeg har designet en counter, der skal have lidt Ville Powers på det laver level. Eller. Så jeg er ikke meget mere end det, eller to foran i viden på de karakter, jeg spiller ud af jeg har spilt dem før. Og det er netop meget bvidst. Fordi at det er det et forsøg på at beholde den her følelse af masking. Jeg ved godt, det er helt andet boldgade, men kan du huske dengang T2, vi begyndte at spille Ulma Online. Gammel MMO spil tilbage i 89-99. Altså vores første eventyr, hvor vi render rundt som fandt mig vores skovhokker eller sådan ikke. Og vi render ud og møder det der hedder en mongbat, og overbe som det en gørgøj, og vi var super sejover, hvor fok, vi tabet en gørgår, ikke. For at sen at finde ud af mongodten, altså kan blive tæsk af kanin, hvis man træner sin kanin rigtigt. Men helt den der, wow, verden er stor og vi kan filetr, og vi kan slå med monster, og vi klaret det lige og lige, du halt. Den der førstegang fornemmelse, man kan have. Den kan jeg både have computerspiller og i rollespiller sådan ting. Og jeg tror, det er sådan. Det er sådan en hej, man prøver på at chase en gang i men stærk, ikke. Og mit forsøg på at gøre det, det er sådan set at prøve på at begrænse mig forhåbentlig. På en logisk måde. Så jeg har det viden, jeg skal bruge, men ikke mere end det. Det er et forsøg, jeg gør. Jeg tror ikke, der er en perfekt måde at gøre det på.
SPEAKER_00Jeg tror helt, det er. Men ja, jeg tror mange af, vi søger den der med, at der er jo rigtig meget fedt i nostalgi. Der er også nogle træseting i nostalgi. Men altså som udgangspunkt er det jo de positive ting, man gerne vil huske ud af det. Og jeg tror, at det i hvert fald er. Jeg prøver på at lave så mange ting i når jeg er det, fordi jo mere at jeg sådan kan prøve på aktivere i de forskellige spillere, men så omvendt, så tror jeg også, at der kommer noget tilbage. Så man investerer i sine spiller, man hjælper dem lidt undervejs med at forstå et par ting og få nogle idéer til noget. Og så se om det blomster. Fordi hvis det så gør, og er pludselig begynder at få idéer, du ikke selv har tænkt, så er det også der, hvor det begynder. Men jeg tror også, at det er sådan lidt i starten, der er du nødt til at nøs lidt om dine spillere. Og der er sgu ikke nogen. Der starter ud perfekt. Vi har altså været nyge, og vi ved, hvordan det er ny, og det kan være mærkeligt, det kan være skræmme. Alt efter hvær, så tager man det måske knap så tungt. Og der er nogen, der synes, at det er totalt udlæggende for en selv at sidde og fejle, fordi man ikke får sin karakterer, eller man ikke færder sin karakterer, og man mister måske interessen i spillet billet. Så vi har forskellige indgangsvinker til det. Men hvis man som DM kan nøse noget. I spillerne og skab det. Så det er også derfor, at u fra sidste afsnit, der snakkede vi jo sådan lidt om det her roterende GM koncept, som vi havde i Shatter. Og nu har vi jo også lige haft snakken med vores bord. Om at når Grey Hork kampagnen et eller andet tidspunkt stopper, så kunne vi godt finde på at lave et roterende GM-koncept med vores DRD border. Så frem for at vi har 3, 4, 5, 38 forskellige kampagner kørende med spillere og Djem, så vi skal holde styrt på alt, at det hele forgår i en. Men DM rollen bare går på skift, når der sådan er et naturligt breakpoint i historien, og så er der en anden, der kan fortælle en anden historie, men man spiller stadig de karakterer og udvikler videre på dem. Og det er nemt der, hvor jeg så tror, at hvis du så ser der som DM og kan nøse noget i dine spiller, når det så bliver den spillers tur. Det kan være vedkommende har lært noget, og sådan ved gå en anden retning med det. Jeg ved godt, det er rigtig rigtig langt snak, men jeg håber, det giver mening det her.
SPEAKER_01Jeg så bare og sige, det giving med det samme ikke. For det er jo. Jeg har jo selv det der. Jeg sidder faktisk og overvejer. Nu er jo ikke fordi, jeg vil søde og lov nog nytt om noget. Men det her lyder faktisk som en interessant ting, vi kunne prøve at tage op på et afsnigt. Jeg faktisk diskutere konceptet med roterende GM. Og du også sagde i sidste gange, det er ikke nu, at vi også har opfundt. Vi har selv kommet frem til det, ikke. Men jeg ved ikke, hvordan det kunne være sjovt bare at grade om, hvad hvordan andre måder man kan gøre det på. Hvordan kunne man gøre det? Hvordan kunne det hænge samme? Jeg selv skal mit mikrofon, ind og snakker. Smægt den. Men jeg ved ikke om det er noget, vi er kunne sædde og bruge af sin tid på, og prøve at diskutere lidt frem og tilbage. Man kan sige, at det er jo oplagt for os, fordi vi har. Vi har jo gjort det her med Spillt Shatter. Og der giver det rigtig god mening for den måde spil hænger sammen. Det kan blive lidt større udfordring, men det kunne være sjovt at prøve at tage at snakke og se om det løse.
SPEAKER_00Jamen altså, lad os da prøve det. Det er jo typisk, når vi sådan får sådan en idé, og så altid og tænker snakke om i 10 minutter eller sådan noget der. Og pludselig sidder vi et afsnit, der grænser mod de halt andet team. Så jeg synes jeg klar, at vi skal prøve at tage den snak. Og se hvad den bærer, altså. Jeg andet, der synes, der sådan er med til at definere en god spiller.
SPEAKER_01Vi har jo været lidt svært inde på det her med at dele spotlight. Og måske også sætte spillere i spil. Der kan jo være karakterer. Personer er godt kan føle meget. Men der kan også være karakterer, der følger meget, for det kan også nogle gange være karaktererne, der er helt automatisk. Vi følge med bord, det. Og det kan jo være en fin balance, gang det her med at prøve på at give plads til hinanden og sætte hinanden i spil. Og jeg tror måske også det der, at jeg kan ikke helt huske, hvornår jeg sådan fik den i nærmest obenbaring der et ord, mas brug for tit. Men det her med, da det gik op for mig, at det fedeste med et bor, det er når man ligesom kan mærke, at der er et fedt sammenhold mellem spillerne. Så er det nærmest kun sport i at prøve på på en eller anden måde at spille hinanden stærk. Og det der kan være svært, det er at gøre det i ens karakterer sådan. Man kan sige, at jeg selv Oliver var det nemt ikke, fordi han har også meget prøgt på at være positiviteten selvagtigt. Når det lykkedes i hvert fald. Men hvis man spiller en kynisk karakter, så kan det være sværere i hvert fald med sociale ting at sætte folk i spil. Men nogle gange kan det jo være helt ude i det her med, at man faktisk får instigeret nogle konflikter med nogle NPCer, som på eller andet måde trækker gruppen sammen. Nu kan du kørt det allerede af Ly så ikke Vester ikke, fordi det var egentlig ikke det der var spørgsmål. Men det her med at tænke over, hvordan inkluderer de andre spillere, er sig ikke, man skal sidde og konstant kvær på den, fordi så bliver du træt og mist al din ikke. Men hvis man ser nogle muligheder, hvor man kan få andre karakterer med egentlig spillet. Nogle gange kan det jo være noget så simpel som at man har brug for lidt backup i en eller anden diskussion eller hvad det nu måtte. Men så for helvede de andre spillere med, ikke? Man kender dig for virkeligheden, at jeg bare nogle gange at spørge en anden person om et råd, kan man nogle gange gøre, fordi man gerne lide klap, at personen man spørger om råd på skuldrene, fordi man ligesom sige, ja, hvordan jeg prøver at din holdning er vigtig for mig, og jeg synes du om det her. Tilsvarende ting kan man nok at gå ind i spillet. Altså inde på sin karakter, ikke. Fordi at lige så ved den træsiden af, at negativitet i din karakterer kan blevet ud i din andet i din virkelige person, så kan det positivt også, og det jo gerne der vi skal over. Det er en fint nok lille rant. Jeg vil ikke lige om ikke køre lidt sit spår.
SPEAKER_00Jamen det bare en fin rant. Altså jeg. Jeg synes, at det er en god evne at beside og være i stand til, at få s andre medspiller involveret i andre ting, altså. Så det der. Det der main character syndrom der, det kan være rigtig rigtig slemt. Men omvendt så synes jeg, det skal da også være plads til. Altså. Under rigtige forudsætninger. Jeg. Jeg mæmente særligt i mine unge dage, der. Når jeg spillede Rogue, så kunne jeg godt lide, at når karterens dag var ved at gå på hel, og det havde været på grog, og det kan være fejder og Claringen, det er stadigvæk sædan i grusten og dræk. Men så rogen, som jeg spillet, gik ud på og lavet små hece. Og det var ikke noget vildt. Men det var bare. Det var sådan synes, det var det der, der er så passet ind, altså. Så sniger man lige rundt, og udfordrer sig selv lidt og ser, hvor god en avner. Kan man de her klåsen op, og kan man finde noget? Kan man rappe, noget der er værdi, så man ligesom skaber lidt ekstra penge til ens charakter, for så også senere og kunne sætte, og have noget at investerer i, hvis man nu skulle have en bedre rustning, eller magisk måben, eller et eller andet, alt så. Og det kan godt være, at det var små. Pedester man nogle gange stjæld. Og det kan være, at det er noget af det mest større type vinrog, men jeg synes, der var det fint nok at have din egen små agenda. Ogvendt synes jeg også, at det så også var sjovt, hvis man så beste sådan kunne sige til fighter, okay, kan du ikke lige være en lookout? Og lige hvis der kommer en gået, så lige stiller han foran ham og stille et par dumme spørgsmål, lige for at finde lidt tid. Så har du også involveret spillerne lidt der, at de også er med i det. Fe også trægt. At spillerne bare skal sidde der sådan og lidt til, okay, og nu sner han i det her hus, og stjæler det, og han er rigtig forsigtig, og han gigger efter følger. Og det er jo en proces, der tager tid, altså. Og så der er sådan en balance imellem, hvor meget er du i spotlightet, og hvor meget deler du det med andre.
SPEAKER_01Jeg synes også, den er meget svær den der, ikke, fordi nu når vi lænder også ind i stærk typen, ikke. Så rogen er jo meget oplagt til det der. Hvor med jo bare og studerer og læser i sin børcielt ikke. Så kan det godt være Whisperten en gang imellem, når han skal ud og research sinne spil, kan har jo en helt udquest, hvor han skal ud og hvad dræbe et eller andet dyr for at få en unik ingredient ikke. Så jeg giften fra en kæmpe ad at komb et eller andet. Men det er det jo meget oplagt, at man lige hiver og kamer søgler med på det på den sidequist. Hvor som du siger, Rogan Hurk den store klonkig armer dud til at snise sig rundt og pigpocket lidt eller hvad det nu skal være til. Man kan sige, at så skal kunsen jo der være i stedet for netop og planlægge lidt mere, ikke. Fordi jeg vil sige, at jeg vil meget hurtigt blive træt af, hvis jeg sad ved et bord, af en af spillerne konkvent bruger et kvar-24 minutter på hans egen lille sidequest for eneste gang, vi spiller, eller hvordan gang vi spiller. Så titur ikke. Det vil jo ikke kædeligt. Det er fedt for den ene spiller, og det er sikkert syggt nok for Gjem. Men der sidder jo så også ecent andre spillere rundt om bordet, som bare sidder og triller tommelfinger i veng. Og det kan man sige, at vi starter med at sige det her med, at man vil gerne have, at spillerne sådan set og følger med, hvad der sker ved bordet. Men det vil jeg fyldelig være en situation, hvor jeg vil begynder at sidde og tænke, men det har ikke noget værdi for mig, fordi alt hvad der foregår alligevel noget min karakter ikke skal vide, fordi det ved, han ikke er sket. Så er det nogle gange nemmere at bare abstrahere fra det og ignorere det, fordi så man ikke kommer til at komme af det her formøs af metaging. Jeg siger ikke, at det skal ske, fordi jeg synes, alle spillere skal have lov til at Sejlge som der også siger, ikke, at det skal være under kontrolleret forhold. Og man kan ikke helt undgå det, at der er nogen spiller, der har et behov for lige rent sol i øjeblik, fordi han skal svøn noget information til hvordan personlighedsissues han nu har, personlig issues han har ikke. Men hvis der begynder at være et mønster i det, det er måske da jeg kan være bekymret, at ens spiller, fordi han har en bestemt klasse, eller fordi han er en bestemt ty spiller, generelt stæler noget opmærksomhed igen og igen og igen. Så vil jeg sige, at for det første fejler GM en lille smule. Men så er man også en dårlig spiller, hvis man ikke form at gøre det rigtigt. Og nu er dårlig spiller meget hårdt sagt, for det kan være verdens bedste spiller på alle mulige andre punkter. Men så er i hvert fald et punkt, hvor man måske ikke lige den skarpeste spiller.
SPEAKER_00Helt bestemt, og det er også sådan ting, det synes jeg faktisk også, vi har sagt før. Det er jo sådan ting, der også godt kan laves mellem de her session, man nogle gange spiller. Altså, hvis det kan falde naturligt i, at man sådan, at rogu spilleren aftaler med D, okay, vi er longristet sidst, vi er i byen. Til næste gang, når vi starter, så vil jeg gerne i løbet af natten, de har haft mulighed for at være ud og raps lidt. Det vil jeg godt acceptere at sige. For synes jeg. Det læner så også lidt ind i, at så er man også villig til at dele spotliget, fordi jeg vil faktisk godt give det ret i det der med, at det kan tager overhånd. Og så sidde hver eneste aften lige og lytte sådan en kvarter halvt på rådgud og skærer alt det. Men hvis det så er ordnet sådan off screen, det synes jeg faktisk, det er okay. Altså, det gør jo også, at den spiller er investeret. Det fortæller mig i hvert fald, at den spiller investeret i sin karakter og de ting, og samtidig også har respekt for, hvad skal resten af holdet, ligesom udsættes for i går sådan alser. Så. Der er mange måder at gøre sådan der på rigtigt. Og jeg synes ikke nødvendigvis, at alt hvad vi siger behøver at være den rigtige måde at gøre det på. Men jeg synes i hvert fald, det er noget, man sådan skal følge efter, hvad funger for en.
SPEAKER_01Agent. Jeg vil sige, at som udgangspunkt af den der man der One on One, som vi vist kalder det i vores KRS ikke, det synes jeg er en fin id. Der er dog nogle begrænsninger for den ikke, fordi jeg synes faktisk lige også rart, at rokken sky og små måske en farlig egent. Fordi at nu som du snuppet, men så blev han fanget på det i spillet. Det kan da være meget sjovt nok. Så starter man næste CSM med at sige, Når jeg er rogvinder op her til morgen. Og så kan man så have et mysterer på hånd der ikke. Og så har så roken lige pludselig væk fra båd, eller hvert fald lige er separet fra partid. Der man ikke sagt, det ikke er. Det er bare for at sige, at der er faktisk overvejl sig, der ligger i det, ikke, fordi at det der med, man kan lave noget off-screen. Det er i hvert fald i min optik skal ikke ræmert. Fori ellers i princippet det, man lægger op til, det er. Så var jeg der, så Rogue kommet rand af ses og siger. Kan vi lige lave noget offscreen igen, så sidder jeg for gratis slut ved siden af, for jeg ved der ikke nog konsekvenser. Så det er bare for at sige, at man er nødt til at have med, at det kan også gå galt, det man laver offscreen, hvis det i hvert fald er noget, som spillerne kan lukrære på eller andet. Og det skal man også have tænkt ind, at så kan det være næste gang, vi spiller samlet igen, så har der været nogle konsekvenser for Roger og potentielt måske også gruppe men. Der er en balancegang der af det jeg prøve at sige.
SPEAKER_00Bemt. Men det er også de her balancegangen her, som så kan medføde, at der ligesom sker noget uvendet ved bordet, som bare også gør, at så står spillerne måske sammen om at hjælpe den der rogue, der er blevet taget til fange eller et eller andet, altså. Og det måske giver noget andet positivt noget, bare for at bruge det eksempel, du startet ud med i afsnit, altså.
SPEAKER_01Og det var heller ikke for at sige. Jeg synes, det er en dårlig idé. Det udlyder bare lige for at have hele parken med, kan man sige, at det kan have konsekvenser. Og det er netop. Det føler jo faktisk, hvis konsekvenserne kan gå hen og blive en posit oplevelse, for alt. Igen vil jeg være træt af, at vandt skal vi redde Roger ud for fængslet ikke. Man kan sige, at hvis man bliver fanget så tit, så er det nok også bare en dårlig råg.
SPEAKER_00Og det kan jo bare andre ting. Altså det kan jo også bare være sådan så, som at Whiden bruger noget tid på at researche og ligesom skal have noget infoddumpet hen på sig. Det kan GM og spilleren over den off screen, frem for at det sådan skal fylde. Så gør det også lidt mere spændende, måske og om morgenen, så sætter Whistler den sig hen ved morgenbret med de andre, og siger, jeg har været op sent der læs i nat, og jeg har fundet frem til det her. Fordi jeg synes, lovdom kan faktisk også være rigtig svær. Nu har vi gjort det rigtig meget i Grey Hårk her på det seneste. Jeg sidder og fortæller rigtig meget. Og så er der sådan lidt stillet ved bordet, hvor efter der en der spørgen. Blir det delt med hele bordet, eller stier vedkommen, der fandt ud af det her, det til de andre. Og i så fald skal han gengive det nu med sin egen ord, eller siger han bare, jeg deler det her med resten af bordet, så er vi hurtigt her over det. Det er vores lette måde at gøre det på. Men jeg synes også, at den her med, at du sådan fryler lidt offscreen, det gør også noget, fordi du er investeret som spiller. Nu er det pludselig din opgave som spiller, at formidle noget til mine medspillere, som det har fort.
SPEAKER_01Og det er rigtigt, og der giver det også bedre mening for mig. Ik da ikke kan give mening også. Fordi. Det vil jo faktisk næsten være mere positiv, hvis du har behov for at lumpe en masse info på Lars karakterer. Så er det ekstra cool, hvis I lige kan håndter det ved siden af. Især hvis det er infoande, ikke skal vide ud. Og eller hvis det er fordi, at Lars skal have muligheden for at hans karakter kan formille det videre til sig på hans egen måde. Og så har han også mulighed for at sorter det her fra til, som han ikke videt. Så den vej rundt giver det jo rigtig god mening, at man lige kan have et eller andet. Site tork, skå. Altså. Om det er bare en snak, man har, børn, på metaplanet, eller om det reelt set er en decideret lille rollspiless, man tager. Det er jo så, hvordan man vil det.
SPEAKER_00Og som sagt, det kan jo være hvad som helst. Det kan også bare være at en. At fighteren sidder og laver et design på, hvordan det specielt smet sværd skal se ud, han gerne vil have og sådan noget. Det er også bare noget, der er fedt at dukke op med. Frem for at man sidder sådan og bruger tid på brugen, det er ikke lige fra noget, der måske vil tage alt for meget tid ved bruget, fordi folk sidder jo ikke bare og glor på, at han sidder og tegner. Men der er en anden ting der dog. Det der med, at hvis der nu sker flere ting ved boet samtidigt. Fordi hvis. Den synes jeg, den kan også være svær. Hvad gør man egentlig helt præcis? Hvis vi nu tager det eksempel igen med Rogan, der er ude og harser. Og det kan godt være, at han har taget fighter med som de går i landet, altså de tog jo i en scen for sig selv. Resten af paret sidder tilbage på kroen og drikker. Nogle gange, der kan det bare gå i stå, så sidder de bare og holder øje med de to 20 kæk der de laver, altså. Og bare får det med sådan offent på meter planet, også. Men nogle gange så er det også fint nok, at de sådan sidder indgame og snakker videre om ting og læger planer for noget, altså. Det kan jo blive sådan lidt. Svært, når der sådan er flere lyde sporet. Man sidder og koncentreret sig om tvækningen, og man kan høre af de andre der de gang, man laver planer om at tave. Hvad ved jeg 20 kongen bagefter eller et eller andet, altså. Men et eller sted, så er det jo i orden. Jeg synes, at man skal kunne dele spotliget ordentligt her, og ligesom. Det kan ikke stå det en sted, bare fordi der sker noget andet stedet. Giv det mening.
SPEAKER_01Det giver rigtig god mening. Og det er også bare noget rod et eller andet. For, at som du selv siger, det her med, så har man lige pludselig flere lysbrug og kørende bordet. Jeg ved, at vi har nogle gange sådan gjort det er det små, hvis BB og min karakter fx ved holdet har været selv, og der har været langt til i gang på det andet. Men det der nogle gange sker. Og det er ikke noget, der skal tage som person i klandring, fordi det sker for os alle. Men det er nogle gange, så kigger du med dold i kæfter på andre, fordi vi kommer til at forstyre det, I sætter her gang i derover. Fordi du har ikke, fordi du ikke kan se lidt med til, vi vi ser, så kan du faktisk ikke gennemskue af det indgame eller afdergame, det vi selv laver, ikke. Og det er det pisserligt for alle parter involveret, fordi man selv med det samme følger og ja, at vi skal ikke sidde forstyrt andre. Samtidigt med, at. At du andet flår også på et eller andet bliver forstyret eller. Så den er fandme svær den der. Fordi vi kan ikke forvente, at GM kan sidde og lytte på to lysbå på samtid at vide, hvornår er det egentlig indgang det der foretår. Og hvornår er du. Ja, irrelevant. Snak, ikke. Og så er der også nogle gange, så sidder man så lige og håndte lidt til hinanden og sådan nogle ting der ikke. Men det kan også være forstyret, ikke? For så sidder man der i fx GM's eller andres peri, og laver et eller andet. Så. Jeg tror også, det kommer meget an på. Hvorfor et bor man ser ved. Det tror jeg er sådan default. Vi kommer til at sige alt for titomet mange afsnæs ikke. Men det er jo sådan set rigtigt, det. Fordi det er så svært, hvis der kører flere samtaler ved et bord. I hvert fald hvis det ikke er musik og allig noget.
SPEAKER_00Bist. Og det er jo umuligt at sørge for, at du hele vejen igennem har spillerne samlet om det samme. For de alle sammen på et eller andet tidspunkt af deres egne ting, som de måske bare væk der højre, altså. Så at der opstår sådan en situationer, og det kan det være, at alle fire spillere går i hver deres retning for at gøre noget, altså. Du kan ikke altid sørge for det. Så du skal være indstillet på det. Altså, at der ligeser noget der, altså. Men jeg synes el, at det er jo. Altså, hvis de her ting her, som man. Hvis der er noget af det her, som giver mening for folk, altså. Så synes jeg, her har vi i hvert fald ud af de her ting her, vi har snakker om. Jeg synes jeg alligevel, der er nogle gode fundamenter for sige, at jeg er måske en okay spiller. Og jeg er med til at sørge for, at resten af holdet også bliver gode spillere, altså. Jeg tror ikke, at vi kan sige, at her har vi den helt perfekte opskrift, men jeg synes i hvert fald, at vi har i hvert fald vendt nogle punkter, som jeg synes folk gerne må tage til sig på den rigtig måde, ikke også se, hvad der virker for dem, altså. Hvad tænker du det?
SPEAKER_01Jamen jeg er egentlig, fordi også vi har jo langt langt fra været alt igennem, hvis vi skulle definer den perfekte spiller her, for det første vil det jo være meget subjektivt på et eller andet niveau. Noget af det vil, hvad. Der er de her gengæss ting. Jeg synes, vi har prøvet at berør de ting, som i hvert fald jeg synes overordnende set kan give gode mening af. Og så har vi jo med Villig ikke rigtig blevet dybden i det her med, men. Vi har jo allerede haft et afsnit, hvor vi snakker med mick og stemmøring og blablabla og sådan noget. Så. Jeg synes, vi har været godt omkring der prøv på at sætte nogle rammer for hvad kan man. Men jeg kan være meget nysgerrig på, fordi vi sidder jo tit i vores lille boble her og diskuterer. Så hvis der er noget derude, der har synes vi har forkant på den. Og eller har nogle andre tanker om. Hvad er en god spiller, så jeg vil jeg meget gerne høre det. Fordi. Så vi kan jo lidt ud af vores boble her også nogle gange, ikke. Så heller ikke gerne bøde, hvis der er nogen der ude, der ser noget. Nå de gerne vil del.
SPEAKER_00Helt sæmt, det kunne være rigtig spændende og hvert fald lige at se hvad inde på den der til kunne være altså. Og ellers herf, så tror jeg bare, så må vi jo konkluderer at i et kommende afsnit, så tager vi jo så nok snakken om det her roterende GM setup her. Hvå vi gør det. Og som vi nævnte titlig, det er ikke noget. Vi har selv fundet på. Men det er jo noget der eksisterer i forvejen, men vi har gjort det til vores eget. Så det tager vi en snakk. Met snart. Målig næste gange. Hvem ved. Indtil da, så synes jeg bare, at det er vigtigt lige at følge med ind på Spotify, så I kan se, hvornår det bedste afsnitt det kommer. Kig ende også lige med på Instagram, hvor I kan se hvad nye gang og løg op der. Og indtil næste gang. Så ses vi på bort.
Podcasts we love
Check out these other fine podcasts recommended by us, not an algorithm.
Stemmernes Tårn
Christian Fuhlendorff
Dødens Dør
Rune Obling Marcuslund