De Sportapotheek Podcast
Als apotheker, sportvoedingsexpert en gepassioneerd fietser breng ik jou in deze podcast alles wat je moet weten om een betere sporter te worden. Voeding, sportvoeding, supplementen, wedstrijdvoorbereidingen, specifieke huidverzorging, gênante probleempjes,... Er is geen onderwerp dat we mijden om jouw prestaties naar een hoger niveau te brengen. En dat zònder harder te trainen!
Want trainen is zilver... maar fuelen is goud!
De Sportapotheek Podcast
Als ik één tip mocht geven voor de toekomst... dan was het dit.
Use Left/Right to seek, Home/End to jump to start or end. Hold shift to jump forward or backward.
Zonnebescherming.
In deze aflevering vertel ik 6 dingen over zonnebescherming waar je waarschijnlijk nog nooit had bij stilgestaan. Van een risicoverhoging waar je van achterover valt, het doseringsprobleem tot de vergeten zones en de hack om consequent opnieuw te smeren. Geen bangmakerij, wel de feiten die het verschil maken. En die jouw gezondheid én spiegelbeeld over 10-20 jaar kunnen bepalen. Inclusief praktische tips voor de beste producten voor sporters, met een perfecte balans tussen bescherming en gebruikscomfort. Beluister nu!
Wil je verder bouwen op kennis die werkt?
Haal het boek De Sportapotheek nu in huis via www.desportapotheek.com
Want trainen is zilver... maar fuelen is goud!
Hallo en welkom bij de Sportapothek Podcast. Ik ben Charlotte Meerschoud. En in deze podcast breng ik jou als apotheker, sportvoedingsexpert en gepassioneerd fietser alles wat je moet weten om een betere sporter te worden. Voeding, sportvoeding, supplementen, wedstrijdvoorbereiding, specifieke huidverzorging, genante probleempjes en bizarre vragen, er is geen onderwerp dat we mijden om jouw prestaties naar een hoger niveau te brengen. En dat zonder harder te trainen. Want trainen is zilver, maar fuelen is goud.
SPEAKER_01Ladies and gentlemen of the class of 99. If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it.
SPEAKER_00Dankjewel, Bas Loerman, voor de prachtige introductie van de podcastaflevering van vandaag. Want zijn nummer uit 1999 valt het eigenlijk perfect samen. Misschien werd jij toen nog niet geboren, en ook ik was toen nog maar 12 jaar. Maar als je het nummer niet kent, is het zeker een vaste moeite om het eens op te zoeken en goed naar de tekst te luisteren, want die zit vol waarheden en takeaways waar je de dag van vandaag gemakkelijk een hele Instagram feed mee zou kunnen vullen. Mugs. Welkom dus bij de Sportapothek Podcast. Ik vind het heel tof dat je er weer bij bent. En waarschijnlijk heb je wel al door dat we het vandaag gaan hebben over zonnebescherming. En ik kan het mij perfect voorstellen. Waarschijnlijk denk je nu saai, dat ken ik wel. Smeren is belangrijk. Gebruik SPF 50, opnieuw aanbrengen na het zwemmen. Ik ga je kostbare tijd absoluut niet vullen met boodschappen als en smeer u goed in als je naar buiten gaat. Ik ben uw moeder niet eigent, dus dat ga ik ook absoluut niet doen. Maar wat ik wel ga doen, is u vandaag een aantal zaken vertellen over zonnebescherming voor sporters die je waarschijnlijk nog niet wist. En je mocht heel gerust zijn: het is geen belerende bangmakerij en ook geen herhaling wat op al uw zonnecrèmeverpakkingen staat. Maar het zijn dingen die specifiek voor je als sporter relevant zijn. Dus voor iemand die graag urenlang buiten sport zweet, beweegt en die over tien jaar vooral geen spijt wil hebben, dat hij deze aflevering geschipt heeft. Wat je altijd in het achterhoofd moet houden, is dat de standaard adviezen over zonnecrème en zonnebescherming eigenlijk geschreven zijn voor mensen die gewoon buiten zijn, bijvoorbeeld een dag in de tuin, op het strand of aan het zwembad zitten, niet specifiek voor je als sporter. En dat verschil is belangrijker dan de meeste sporters beseffen. Een eerste iets waarvan ik zou willen dat je er eens over nadenkt, is dat je waarschijnlijk om de verkeerde reden smeert. Want de meeste mensen smeren zonnecrème om niet te verbranden. En dat is begrijpelijk. Verbranden is niet leuk. Dat doet pijn, het ziet er niet goed uit. De dagen nadien kun je er ferm last van hebben. En ook vooral heel veel spij dat je niet beter gesmeerd hebt. Maar de harde waarheid is in feite dat niet verbranden, eigenlijk de minst belangrijke reden is om zonnecreme te gebruiken. Dus ik zeg het nog eens. Die echte reden om te smeren, heeft niets te maken met die pijnlijke rode huid of zelfs blaren na een dag te lang in de zon. De echte reden of de belangrijkste reden waarom je zou smeren, is wat er eigenlijk jarenlang onzichtbaar en pijnloos aan het gebeuren is onder de oppervlakte. Want UV-straling gaat het DNA in je huidcellen beschadigen, dus de programmatiecode. Niet in één keer en niet bij bijvoorbeeld enkel zonnebrand, maar eigenlijk bij elke blootstelling aan UV, ook zonder dat je iets voelt en zelfs zonder dat je verbrand. En die UV-schade stapelt zich op dag na dag, week na week, maand na maand, jaar na jaar, training na training. En natuurlijk, hoe meer tijd je buiten doorbrengt, hoe meer cumulatieve schade dat je doorheen de jaren opstapelt. Het resultaat daarvan wordt pas jaren later duidelijk. Huidkanker is de meest ernstige consequentie, en jammer genoeg in al zijn varianten het meest voorkomende type kanker in onze kontrijen in West-Europa. Maar ook zonder dat het zo ver komt, en ik hoop dat je daarvan gespaard blijft, betaalt je uiteindelijk wel de rekening van die opgestapelde UV-blootstelling. Diepe rimpels, snelle verlies van huidvolume en elasticiteit, pigmentvlekken ook, een huid die er op de blootgestelde zones ouder uitziet dan de rest van het lichaam. En dat gaat hem niet enkel over esthetische schoonheidsdetails, maar dat is zichtbare en wel permanente weefselschade. Ik ben er zeker van dat iedereen wel zo iemand kent, een sporter van een meer gezegende leeftijd. Met een conditie van iemand die 20 jaar jonger is. Dat je dat onmiddellijk ziet dat die bakt van de gezondheid, maar van wie het gezicht en de handen en de onderarmen een ander verhaal vertellen. Echt heel veel leeftijd uitstralen, type groeven, pigmentvlekken. Eigenlijk conditioneel, dus wel 20 jaar jonger, maar qua uiterlijk wel gemakkelijk 20 jaar ouder. En dat zijn vaak ook de mensen waarvan we denken van die ziet er altijd zo goed uit. En in één keer zijn die precies 20 jaar verouderd. Dat is een beetje het verhaal van die opeengestapelde UV-schade. Is dat die honderden duizenden uren van blootstelling, dat die rekening daarvan, eigenlijk pas jaren, tientallen jaren later gepresenteerd wordt, maar wel met rente. Veel mensen denken over zonnebescherming als een korte termijn situatie, nu smeren om binnen dit en een aantal uur niet te verbranden. Maar eigenlijk is het op lange termijn dat je het moet zien. Het is een soort investering die je doet. Want de keuzes die je vandaag maakt, die zit je natuurlijk terug in de spiegel over 10, 20 en 30 jaar. En op dat moment wanneer je de resultaten ervan ziet, is preventie daar geen sprake meer van. In het beste geval kun je alleen nog corrigerend werken. En dat betekent dan met plastische ingrepen, die natuurlijk wel duur, tijdrovend en ook nooit zo effectief zijn als gewoon altijd beschermd te zijn geweest. Denk dus bij zonnebescherming niet alleen aan smeren voor nu, maar smeert vooral om er later geen spijt van te hebben. Niet alleen omwille van het esthetische, maar ook en vooral omdat je als sporter in een risicogroep zit met een duidelijk hoger risico op het ontwikkelen van huidkanker. Want is wetenschappelijk aangetoond dat je als fysiek actief persoon bijna 30% meer kans hebt op het ontwikkelen van melanoom. Dat is een heel gevaarlijke, want snel uitzaaiende vorm van huidkanker. Dan pak iemand die niet fysiek actief is. En dat is toch wel een hoog en confronterend cijfer. Want het blijkt ook heel duidelijk uit wetenschappelijke studies dat fysieke activiteit en sporten de kans op het ontwikkelen van heel veel verschillende soorten kanker sterk verminderd, is bij huidkanker eigenlijk juist het tegenovergestelde waar. Ik las een paar maanden geleden ook het boek De Beweegreden van Eline Leves en Wim de Raven. Wat dan een aanrader is trouwens voor iedereen die in de eerste lijn gezondheidszorg staat, daarin wordt ook heel mooi uitgelegd hoe het komt dat fysieke activiteit, het risico op onder andere slokdarmkanker, longkanker, borstkanker, darmkanker en nog vele andere soorten kankers sterk vermindert. Wat super goed nieuws is voor ons als sporters. Maar een studie uit 2016 die de link tussen fysieke activiteit en 26 soorten kanker onderzocht heeft op 1,44 miljoen volwassenen, dat zijn er heel wat, toont heel confronterend aan dat het risico op huidkanker bij fysiek actieve mensen, waaronder dus wij als sporters, duidelijk hoger is. En ergens is dat ook wel logisch verklaarbaar als je daar verder over nadenkt. Want natuurlijk heb je als sporter meer UV-blootstelling dan de gemiddelde persoon die niet sport. Maar dat komt niet alleen door het feit dat je meer tijd buiten gaat doorbrengen. Dat is maar een deel van het verhaal in feite. Want ook wanneer je sport, gaat de kledij die je draagt je minder beschermen dan pakweg gewone kledij. Een technisch shirt of een technische broek in dun, luchtig materiaal, waar we zo dol op zijn, heeft eigenlijk een hele lage beschermende waarde. En daarbij komt dat nog een keer dat natte kledij, UV-straling ook nog een keer gemakkelijker gaat doorlaten dan droge stof. Omdat de watermoleculen in de vezels de weerstand van het weefsel tegen UV aanzienlijk verminderen. En dat betekent dus dat hoe meer je zweet, hoe minder je kledij je ook gaat beschermen tegen UV. En dan is het natuurlijk ook nog eens zo dat sporters het sneller warm hebben buiten en dus sneller minder bedekkende kledij gaan dragen dan iemand die gewoon pakweg even een boodschap gaat gaan doen. Daarbij komt dan ook nog een keer het effect van reflectie. Iets wat ook de meeste sporters wel onderschatten. Want water bijvoorbeeld gaat tot 25% van de UV-straling weerkaatsen, zand tot 15%, sneeuw zelfs 80%. Maar ook bijvoorbeeld asfalt reflecteert, iets waar we eigenlijk nooit over nadenken. En dat betekent dat UV-straling je eigenlijk vanuit meerdere hoeken tegelijk gaat treffen. Dus niet alleen van boven waar de zon staat, maar ook langs van onder. Dus zones die je normaal niet zou beschermen, zoals de onderkant van je kin, de achterkant van je oren of de binnenkant van je onderarmen, die vangen op die manier toch wel significante dosis je V-straling op. En dan komt er ook nog eens bij dat zweeten en wrijving ook de bescherming van je zonnecreme sneller verminderen wanneer je al was ingesmeerd. Dus ook als je zweet- en waterresistente producten gebruikt, ga de wrijving van je kledij, de herhaallijke beweging, snel een keer je hand of je handdoek langs je gezicht halen en je zweet afwrijven, gaan al die zaken eigenlijk de bescherming van je zonneproduct sneller wegnemen. En wat je hiervan moet onthouden, is dat je als sporter dus eigenlijk dubbel kwetsbaar bent. Je hebt enerzijds meer blootstellingstijd, je vangt meer UV op dan dat je eigenlijk vermoed, en je bescherming verdwijnt ook sneller. Dus die combinatie maakt het eigenlijk superbelangrijk dat je consequent gaat smeren. Het is dus niet optioneel, maar essentieel. En ook op bewolkte dagen is dat zo. Want als er één ding is dat je in de apotheek op vlak van zonnebescherming regelmatig moet rechtzetten, is wanneer mensen zeggen van het is vandaag bewolkt of het is bijvoorbeeld maart of oktober, ik moet mij toch vandaag niet insmeren. En eigenlijk is dat verkeerd. Want om dat te begrijpen, moet je in feite het verschil kennen tussen twee soorten UV-straling. Je hebt enerzijds UWB, dat is de variant die je voelt, die zorgt voor bruine en voor verbranden. Je kunt het zo als ezelsbruggetje onthouden dat de B daarvoor staat. Dus UVB zorgt voor de zo goed als directe, zichtbare reacties van je huid op de zon. En UWA is de stille variant, die gaat veel dieper de huid in. Die voelt je bijna niet op het moment zelf en ook kort na blootstelling niet. Maar UWA veroorzaakt de langdurige en meest ernstige schade. Dus die DNA-beschadiging, die versnelde huidveroudering en het verhoogd risico op huidkanker. En UWA wordt jammer genoeg ook nauwelijks tegengehouden door de wolken. Die gaat daar gewoon door, zelfs door glas en zelfs ook door lichte kledij. En dat betekent concreet dat je ook op een grijze novemberloop UWA-schade opbouwt. En ook in de auto, wanneer de zon door je zijraampje schijnt, dat je via je linkerarm en uw linkerhand en de linkerkant van je gezicht eigenlijk UV-schade aan het opbouwen bent. Elke dag en elke rit en elke training opnieuw. Daarom is het juist zo belangrijk dat je producten gaat gebruiken die breed spectrum beschermen. Dus producten die zowel UWA als UWB gaan tegenhouden. En om dat te weten, kijk je best op de verpakking altijd naar de vermelding Brood Spectrum, breed spectrum, of zoek je naar het UWA-logo in een cirkeltje. Als dat er niet op staat, is het beter dat je het product gewoon laat liggen, ongeacht hoe hoog de SPF is. Want uiteindelijk zegt de SPF alleen maar iets over de UVB-bescherming, terwijl je ook juist een zo hoog mogelijke UWA-bescherming wil. Daarom is het ook altijd goed om te kijken naar het CE-keurmerk, dat is een Europese kwaliteitsgarantie. En die stelt dat producten die beschermen tegen de zon, dat die eigenlijk minstens 30% van de UVB-bescherming, dat dat ook UWA-bescherming moet zijn, dat geeft u toch wel een stok achter de deur dat uw product u veel breder gaat beschermen en ook veel meer lange termijn. Maar het is ook niet alleen belangrijk om de juiste producten te gebruiken. Het is ook belangrijk om genoeg te gebruiken, want waarschijnlijk smeert jij sowieso te weinig. Dus ook wanneer je je al consequent beschermt tegen de zon, wat ik alleen maar kan aanmoedigen, dan is er toch nog altijd een goede kans dat je het op de verkeerde manier doet en dat de bescherming die je denkt te hebben, eigenlijk veel lager is dan de verpakking van je zonneproduct beweert. Ik ga het je uitleggen. Want de spf-waarde die je op een zonneproduct terugvindt, wordt eigenlijk getest aan een gestandardiseerde dosis van 2 milligram per vierkante centimeter huid. En in de praktijk helaas smeert de gemiddelde persoon maar ongeveer de helft daarvan en soms nog minder. En wanneer je dus de helft van de aanbevolene hoeveelheid ga smeren, gaat die SPF 50 die op de verpakking staat, je die gewoon niet halen. Je zit dan waarschijnlijk meer op een bescherming van pakweg een SPF 15 of zelfs nog lager. En dat betekent dat het product dat je gebruikt eigenlijk maar half zo effectief is als dat je denkt. De vuistregel om te smeren is dat je voor het gezicht twee volle vingerstroken product gebruikt. Dat is meer dan wat de meeste mensen intuïtief gaan gebruiken. En voor het lichaam ga je het heel royaal gaan aanbrengen zonder te sparen. Dat voelt inderdaad als heel veel. Dat is niet echt een dun laagje dat je daarop legt, maar dat is wel exact de bedoeling. Een andere reden waarom je waarschijnlijk minder beschermd bent dan dat je denkt, is dat er ook veel zones zijn die de meeste mensen en dus ook sporters stelselmatig overslaan. Bijvoorbeeld de oren zijn een van de meest voorkomende plaatsen voor huidkanker bij mannen. En ook de haarlijn en de achterkant van je nek wordt veel meer blootgesteld dan dat je denkt. Maar bijvoorbeeld denk ik ook aan de bovenkant van de handen en de vingers, of bijvoorbeeld de lippen. Dat zijn exact de plaatsen die het meeste blootstaan aan uw en die toch het vaakst vergeten worden op vlak van bescherming. En dan is er natuurlijk ook nog het probleem van het heranbrengen, want zelfs zweetsresistente producten of waterresistente producten verliezen na verloop van tijd hun effectiviteit. De richtlijn is hierbij om elke paar uur opnieuw te smeren, liefst elke twee uur. En bij intensieve inspanning of warm weer sneller. Maar ja, daar zit je natuurlijk echt wel met een praktisch probleem als sporter. Want hoe smeer je opnieuw als je op je fiets zit, of als je handen zweten of als je midden in een looptraining zit? De meeste sporters doen dat gewoon ook simpelweg niet. En dat is meestal niet omdat ze het niet willen, maar gewoon omdat het praktisch te moeilijk is en dat maakt de drempel te hoog. En dat is eigenlijk waar je jezelf moet hacken, waar je heranbrengen zo gemakkelijk en zo automatisch moet maken dat het eigenlijk geen beslissing meer vereist. De meest effectieve manier om jezelf op dat vlak te hekken, is de keuze van het juiste zonneproduct. Niet op vlak van bescherming, maar wel op zich op vlak van gebruiksgemak en textuur. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een transparante en waterbestendige spray. Bijvoorbeeld de Isdin Transparent Spray Wetskin, die je heel gemakkelijk opnieuw kunt vernevelen over je huid, waardoor je juist een keer overgaat met je handen om uit te wrijven, of zelfs eigenlijk helemaal niet, en die toch opnieuw bescherming geeft, ook op een huid die al vochtig en plakkerig is. Nog gemakkelijker is een rijstverpakking daarvan, dus een heel compacte verpakking die je gemakkelijk kunt wegsteken in je sportkledij of in je sporttas. Maar ook bijvoorbeeld de Isin Fusion water kun je heel gemakkelijk en compact wegsteken. Dat is dan een flakon die eigenlijk meer bedoeld is voor het gezicht, maar die je voorbij smeren ook wel gemakkelijk en snel kunt gebruiken op de rest van je lichaam op blootgestelde en gevoelige zones. Dat is dan meer een Lotiontextuur die heel snel gaat intrekken en die geen dikke of witte waas gaat achterlaten. En als de drempel bij die producten zelfs nog te hoog is, dat je zoiets hebt van Charlotte, ik ga echt niet bijsmeren, vergeet het. Dan is een brede, compacte stik ook misschien wel een optie voor je. Want dat is nu echt iets dat totaal niet veel plaats inneemt in je zak of in uw loopvestje. En wat je heel gemakkelijk kunt aanbrengen op de meest gevoelige zones, zoals bijvoorbeeld uw neus, uw wangen, uw oren, uw handen of bijvoorbeeld littekens. Idealiter is die stick natuurlijk niet vet, omdat het heel comfortabel maakt om te gebruiken en transparant natuurlijk ook. Op die manier voelt het echt niet aan als een laag die je nog een keer erbovenop legt. En op die manier kun je ook de meest kwetsbare zones toch voldoende gaan beschermen, ook als je zegt van het bijsmeren van heel mijn lichaam, dat ga ik echt niet gaan doen. Een tip om dat bijsmeren toch gemakkelijker te maken tijdens het sporten, is om het vast te koppelen aan een vast moment. Wanneer je bijvoorbeeld een lange loop- of fietstraining gaat doen, is er meestal toch een keer een moment waarop je een keer even langer gaat stoppen als in een aantal minuten. En dat is altijd een geschikt moment om het bijsmeren ook te koppelen aan dat eet- en dat drinkmoment. Op die manier wordt het mee opgenomen in je automatisme, in plaats van dat het een extra taak of een extra opdracht wordt, waar je ook nog een keer moet aandenken. Maar ik zei het al, zorg er vooral voor dat het product dat je gebruikt, eigenlijk de drempel voor het smeren en voor het bijsmeren zo laag mogelijk maakt. Want de beste zonnecrème is niet de hoogste SPF of het duurste product of het meest veelbelovende, het is de crème of het product die je effectief gebruikt. En dat is misschien nog het meest ondergewaardeerde principe in het hele verhaal, maar tegelijkertijd ook wel het meest praktische. Want een product met een SPF 100 en met de perfecte breedbandfilters en de meest geavanceerde. De formule ter wereld. Ga niks doen als het gewoon in je kast blijft staan. Of als je het één keer uitprobeert, maar dat je hem onaangenaam, of vet, of plakkerig of oncomfortabel vindt tijdens het sporten en dat je het daarom niet opnieuw smeren. Want gebruikscomfort is voor sporters geen luxe. Het is een van de belangrijkste selectiecriteria voor de producten die je op je huid gebruikt. Je hebt als sporter nood aan een textuur die niet plakt, die snel intrekt, en ook aan een formule die stabiel blijft bij zweten, en die ook voor je gezicht, heel belangrijk, die niet in je ogen gaat prikken. Want alleen een product dat je ook aangenaam vindt om te gebruiken en dat u niet hindert in je activiteiten, is ook het product dat je effectief gaat gebruiken, en dat de grootste kans heeft om ook correct gebruikt te worden. En in dat opzicht is het dus zelfs beter om een product met een iets lagere beschermingsfactor, maar dan spreek ik nog altijd over minimum 30, maar liefst zelfs 50, is het beter dat je dat gaat herhaalt en voldoende gebruiken, dan dat je maar één keer een sporadisch gebruikt maakt van een theoretisch hogere beschermingsfactor. En in dat opzicht wil je dus op zoek gaan naar producten die gemakkelijk intrekken, die niet plakken, die gemakkelijk uitsmeren, die heel vloeibaar zijn, die je eigenlijk niet voelt zitten tijdens het sporten. En dat zijn vaak heel andere producten dan dat je zou gebruiken voor pakweg een dag aan het zwembad of aan het strand, waar het helemaal niet hinderlijk is om bijvoorbeeld een olie te gebruiken of een dikke crème, waar dat eigenlijk gemakkelijker is om te gaan smeren. Maar voor sporten vraag dat dus wel andere zaken. En dat is vaak echt een game changer. Want als je product niet hinderlijk is en als het bijvoorbeeld niet zo terug precies uit je huid lijkt te komen bij het zweten, gaat je het ook graag opnieuw gaan gebruiken. En ga je ook geen uitvluchten of excuses gebruiken van ja, maar er is niet zoveel zon vandaag, ik ga niet smeren. En ik heb ze al vernoemd. Maar de IsDIN-lijn, waaronder bijvoorbeeld de Fusion Water voor het gezicht, de transparante Wetskin Spray en de Photoprotector Stick, zijn voor mijzelf en ondertussen ook voor heel veel andere sporters echte game changers geweest om zonnebescherming ook heel aangenaam en laagdrempelig te maken. Ik heb die dus ook heel bewust opgenomen in het assortiment van de sportapotheek. Juist omdat het voor veel sporters vaak een zoektocht is naar producten die goed beschermen en die toch aangenaam zijn in gebruik en die voldoen aan alle behoeften van een sporter. Dus zeker en vast de moeite om dat assortiment eens te bekijken, wanneer zonnebescherming toch voor u ook altijd een beetje een struggle is. Die producten staan trouwens ook allemaal in promo momenteel. Dus ik hoop op die manier de drempel om je goed te gaan beschermen tegen uw v nog een beetje lager te maken. Want zoals nu wel duidelijk is geworden, is zonnebescherming geen detail in uw sportroutine. Niet iets dat er als allerlaatste bij komt en als allereerste ook terug uitvliegt. Het is een gewoonte die je best gewoon dagelijks integreert, zodat je over 10, 20, 30 jaar nog met vertrouwen in de spiegel gaat kijken en ook zonder schrik naar de dokter of de dermatoloog kunt gaan. En dan heb ik nog één concrete actie om mee af te sluiten. Ga als je thuis bent, eens kijken naar de zonneproducten die nog in je kast staan. En als je weet dat je product al meer dan 12 maanden oud is, is het best om dat weg te gooien, want dat is niet meer betrouwbaar. In de meeste gevallen gaat het om chemische filters, en die zijn gewoon bij blootstelling aan de lucht niet heel lang stabiel. Dus 12 maanden is zo de maximale gebruikstermijn voor een betrouwbare bescherming. En ook als je gemakkelijk vergeet hoe oud je product is, kan het wel een tip zijn om de openingsdatum te noteren of te plakken op je verpakking, zodat je gemakkelijk weet wanneer je dat hebt opengedaan en wanneer het tijd is om die weg te doen. Maar optimaal gaat je product gewoon op tijd leeg zijn en dan heb je dat natuurlijk ook niet voor dat je ze moet wegsmijten. Kies dus voor producten die je graag gebruikt qua textuur en hekt jezelf om ze ook te gebruiken wanneer het in eerste instantie ook niet direct noodzakelijk lijkt. Stop een zonnestik of een zonneproduct in je sporttas of leg hem op een plaats waar je altijd passeert wanneer je gaat sporten. Bij ons ligt er bijvoorbeeld eentje in de garage, wat dan niet direct logisch lijkt, maar dat wel heel effectief is om uw zonnebescherming niet te vergeten. Vond je deze aflevering nuttig? Deel ze dan gerust met een trainingspartner. Dan wil ik u ook nog bedanken voor het luisteren alweer naar de Sportapotheek Podcast. Ik zie u graag in een volgende aflevering.
Podcasts we love
Check out these other fine podcasts recommended by us, not an algorithm.
Grinta! Podcasts
Grinta! Publicaties
Bobosse
Grinta! Publicaties
de Orde van de Gravelsnor 〰️
Stijn, Peter en Nils