Systrarna Business

Man kan inte ha toppen utan dalen

Emma Freij och Malin Andersson Episode 5

Use Left/Right to seek, Home/End to jump to start or end. Hold shift to jump forward or backward.

0:00 | 55:11

Vi snackar stress stress stress. Och lite (mycket) mens. Har alla menskopp egentligen eller är det bara alla i Majorna, Göteborg? Vilka förändringar har Emma gjort sen hon blev sjukskriven för stress och vilken plats i Stockholm hatälskar hon? Malin lanserar "nejgrej" fast hon inte fattar det själv. 

Trevlig, och stressfri, lyssning önskar vi dig!

Gillade du avsnittet? Glöm inte att följa podden så du inte missar nästa avsnitt. 

Vi blir också superglada om du lämnar en kommentar. 

Puss, pepp och hej!


Sociala medier: https://www.instagram.com/systrarnabusiness/

Hemsida: www.systrarnabusiness.se 

SPEAKER_00

Ja, men hur det ägligt, annars jag rikt egentligen. Ja menar du? Nadru inte förstår. Ja, det är lätt som det var en seriös fråga. Ja. Jag ska inte svara den nu. Nu jag har med gränn, det blir som att allting är. Jag vill bara säga att säga: det är ingenting som är bra. Men är det inte. Nu ska vi ju spela in en podd. det blir ju konstigt om du inte kan svara frågan. Nej, men det jag menar är: är det en seriös fråga eller spelar vi in podd. Vi spelar in podd. Det är nu, du ställer frågan. Absolut. får vi börja om. Jag tänker inte stänga om. Nu kan jag inte stänga om svara frågan, jag har taget egentligen. Vi kan ju ta med att det är på, att det är ju. jag lägget. Jag har haft mig graj. Jag ställa en sån. Oj, nu ska jag anka, fast är hälsan, tyhj, nu börjar jag stanga. Marin, hur är det egentligen? Det är ett väldigt seriöst frågat. Jag vaknade med mig grän. utifrån det är det inte bra. Men annars är det ju vår i luften. Hur ofta vaknar du med mig grän? Varje gång jag har mänst kanske. Och om jag är extra stressad och har varit lite mycket, kan det nog också vakna med min grän. Jag tänkte faktiskt det imorsen och sa att du har kanske haft lite mycket sistem. Ja, men jag tror att det är mer mänsk grejen, men visst de två är i kombination. Jag har också märkt tydlig ont i huvudet i samband med att jag ska ha mänss. Nu är det ändå typ fjärrsykeln som jag har sagt till min man att visst sa jag sista att jag hade ont i huvudet ett särskilt. Ja, färdbesykel, betyder det här att det är någon slags men och premanien? Förklimakteriet. Nej, det betyder väl inte. Det känns lite att du har en ändring nu. Det är inte vad. Jag frågade mamma, var inne, om hon hade en bin. säger man. Men duerar du fortfarande? Men gör hon det. Nej, frågan dig. Ja. Titta den vad. Är du serjös? Och han skrattar högt att du måste svara. Menar du det riktigt? Det är rolig. Jag tycker att man var jättevält. Men jag menar den riktigt. Nej, det tror jag inte. Men har ju ingen aning. Nej. Nej. Det är faktiskt inte. Jag har ju knappt aning. Jag vet ju knappt när. Jag börjar ju ändå närma mig, men jag vet ju knappt när det är normalt. Nej, men jag tycker att det känns som LSR, bara för att man är äldre och kanske inte snacker. Men jag upplever ändå att när jag var yngre eller för 20 år sedan. Att man pratade om att man är i klimakteriet när man är 5060, nu känns det som att man pratar om att i 45 årsölder när man är klimakteriet. Det är ju för att det har blivit väldigt mer kartan att prata om det här med färnt. Men det säljer. Eller man säger så. jag går ju att tänka att jag snart är i klimakteriet. Jo, men det är ju snart. Men samtidigt säger man också att man kan barn. Du är banavanda ålder i fem år till. Ja, det kan vi vara det. Det går inte riktigt ihop. Och det är väl det där med att det är ett stort överlapp, att säga. Det är olika för olika personer. Ja, men visst är det också ärvligt. Att vår tror jag inte kommer klimakret sidigt. Nu tror jag inte. Hon har väldigt klima det länge. Jag fick ett påverkar vad man får för feedback. Nu fick jag precis ett meddelande från en kund här som jag har hjälpt om jag renoverat hans hall. Jag brukar inte göra sånt. Eller det är första gången jag gör något sånt för jag håller bara min fönster och dörrar. Nu har han kommit upp morgonen och skickar han. Jag har målat både trapp och hall och väggar och tak och alltid uppa och snickrat lite och sånt. Och nu skriver han, det är vackert, Malin. Det är det enda han skickar. Hur glad det var fint. Hur glad att han tar sig den tiden och skickar det. Och att jag har fått glädje honom. Det var fint faktiskt. Det var jättepligt en äldre man över 70 i alla fall. Man borde spara. Det är jävla lätt att fastna i. Om jag nu tycker flygplanslag, är det farligt att tror du. Farligt för inspelningen. Stör ej kan jag tycka måste inte ha flygplanslag. Jag har det telefonen. Men man borde ju verkligen spara. Man får ändå jävla mycket fina ord. Men det är oftast inte de som sätter sig. Det borde man sätta upp och spara. Ja. Men slutar du titta mobilen ut och annars spelar vi inte in. Det var inte vungen att svara om de här nu måste annan sig tiden. Han ser att jag har sett. Hur är det själv? Du får också fråga riktigt att. Hur du? Jo, men jag tycker att jag har ju precis fått mänsk, måste jag ju bättre. Är det ett mens avsnitt? Nej, och jag kan inte prata om. Nej, vi pratar inte omst. Men Jo, jag måste bara prata om att mänskap. Om det skulle vara någon av er lyssnare där ute som inte har upptäckt denna fantastiska uppfinning. Ja, men det har ju kommit någonting nytt som jag är med sugen och uppgradera mig till. Ja, det där som ser ut som ett pissar. Det ser mer ut som en pesar. Jag vet inte. Men jag tyckte också reklaman. Jag vet att reklam bara är reklam och vet inte vad som är sant. Men jag vill minna att de sa att den tämmö sig själv när man kissar. Det låter ju. Som att det är en sån AI-manikter ska uppsör. Ja, eller menade de bara att man kan kissa fast man har en i. Du menade väl inte att det öppnas någon liten kram. När du sätter det ner och klämmer med Rinblåsen, det öppnast en liten. Nej, det var det som kände konstigt när jag tänker det i efterhand, men det hade ju varit väldigt, väldigt bra. Men du kan ju fortfarande kissa minskap i. Jo, det vet jag. Men det hade ju varit skönt om den tämmö sig själv. Ja, men hur de trycker. Jag är någon slags knipgrej att den tömde sig. Ja, särskilt sätt knöpend och töst ut. Ja, en typ. Nu skulle vi ju säga att de här som inte, du tror att alla mänskap, men det har de inte. Varför har de inte? Det är för att man har inte upptäckt det att det görs ingen reklam. Enda sättet att upptäcka mänskap är ju via folk. Ja, men vill jag verkligen säga till alla. Att ge det i alla fall två treknar. Och sen kommer du aldrig någonsin tillbaka till varken bindor eller tampångar. Nej. Jag hade inte steriliserat min, det gör jag ju varje månad. Det ska jag såklart. Du ska ju. Nej. Det gör jag inte. Men jag hade inte gjort det länge. Och jag har ju en genomskinlig ser liksom äckorligt ut till slut. blir det dasiga liksom. Nej, och sen har ju jag, som du vet lite bakteriskräcken kan för konsiga saker. hade den legat i någonting nära någonting som kända det här blir säkert jätteallsju om jag kör upp den här. jag måste steriliser det. hade han den när den var stiliserad. kunde jag inte med köra in den. har jag haft bängden i två dagar. Och det är ju hemskt en färdigt. Man känner ju när det rinner ut. Det här kanske vi inte kommer kunna ha med i podden när vi beskriver. För det är äckligt. Ja, men det är också en helt naturlig grej det har. Man känner när det rinner ut i den där, och sen ligger det där kräggan. Folk kan ju säga här att det är äckligt med vänskap, har jag ändå hört när jag jobbar med ungdomar. Jo, men att man håller ju handen när man tummer. Jo, men också att det är en äcklig grej. Men jämfört med att ha det insmetat mot sniran i den där bindan hela dagen eller längre du har den, är inte fräscht. Jag känner mig mycket fräsare med menskap. Jag märker ju inte ens att det är svens. Nej, det är fantastiskt. Jag tycker menskap är det bästa. Om någon mänskap tillverkare vill sponsra systera business, kan vi tala. Men ju faktiskt gläddje tala varmt om. Det skulle jag också. Om det är någon sponsor vi ska skulle jag gärna tala väl. Men är det inte sjuken då. Är det bara att inte den reklamen når oss för att vi inte är målgrup. Nej, nej. Ut här är det ju att de tjäntänk här. Om du säljer en mänskap kan ju du ha den i hur många år som helst. Jag vet inte vad livslängden är. Men i princip. Det har nogt samma i tio år. Men exakt. Och vad kostar den 200 spännande? Om den kostar det än för tiden. Till skillnad från bindor. Jo, jo, alltså det förstår ju, men de som säljer mänskaper måste ju ändå tjäna. Jo, fast jag tror inte att det är en i närheten av de som har sålt bindor. Nej, måste vi ändå göra reklast. Ja, men kanske inte de här stora. Man tänker mängden pengar säkert de här årsöbrist. Och vilka kanaler de. Det görs väl reklam med frågan är bort. Det undrar vad du inte har sett den. Det är för att det inte är de här vanliga kanalställen, antar jag. Men jag vet inte, säkert kanske Insta, det kanske görs visst reklam till kids. Det är lite där målgrupp. Jag jobbade med högstadiegdomar en skola. Och pratade jag ju varmt om hade mänskappar i mitt rum. Jag jobbade som kreator och inte lärare. de fick in och titta och känna. Och var det ju väldigt många kvinnliga lärare som var inne och var här: Jaha, visste inte att det fanns. jag har hoppas. Men ni som lyssnar det här kan inte ni skriver någonting. Har ni sett har ni sett reklam för mänskar och använder det? Ja, den blir jättenyfiken faktiskt. Jag tror att alla har det har. Jag tror ändå att alla som jag känner har. Jo, men precis som att du tror att alla du känner är vänster och feminister. Tills du flyttade ner om. Du har träffat din första Sverigedemokrat och var i chock. Det finns en person som är sverigdemokrat. Jag har pratat med honom. Du levde i din lilla marionarbubla där kan man säga. Sen flyttade du till Ek i berg och fick träffa alla typer av människor. Bra det har varit för dig. Just det, att propos stress som skulle vara dagens ämne som vi inte kommer till den. flyttade du från din fina bubbla i edet var inte bubban. Det var ju Göteborg. Ja, det blir lite bra jag prat om bubblor. Det är lite olika olika bubbla. Skulle du säga, om du bara här skulle se platserna, kan man säga så. Är det mindre eller mer stress nu. Det är fruktansvärt mycket mindre stress nu. Nu borde jag landet. I både Göteborg, borde vi ju i stan, håller jag säga, majna. Och det är ju folk och hus och grannar och cyklar och bilar. Det är ju bara det i sig alltså mängden intryck. Och sen första huset jag bodde i, borde vi nära E45 men hade jag högst tress vägen. Ja, precis. Tänkte kanske att du skulle förklara det till bara slängre med E45. Jag rode att folk vet vad E45 är. Nej, vi borde nära en stor väg som man hela tiden hörde. Hade jag flyttat till det huset medan jag inte var precis väg in i en utmattning hade det kanske inte blivit berörd samma sätt. Jag pratade med andra som borde granna som inte var speciellt upptagna av det. Men för mig blev det en jätteigrej, det var ju aldrig upplevt mycket stress som där. Men det var ju kopplat till en massa fler saker. Men sen att flytta ut landet och kunna bara rätt ut och det är helt tyst. Och det är väldigt lite intryck det flyger förbi en fågel. Det är en traktor håll och katten kommer. Det är ett helt annat lugn i platsen. det är klart att platsen påverkar. Det går inte att komma ifrån. Nej, det går inte komma. Jag tänker när du säger i Stockholm ta gymnasiet. kommer jag att det häftigaste som jag viste när pändlade jag mellan bro och Stockholm, alltså hälgerna. Och kommer ju att det häftigaste tycker jag när man kom till T-centralen. För när man går ner där från inte vart där, går man oftast ner en trappa från tåget, och kommer man till jorden en väldigt långa kulvet kan man kalla det. Det kommer ner en massa med trappor som olika pånger, och sen tar man sig vidare om man ska till tunnelbanan eller till Penltåg eller vad man nu ska, eller om man bara ska ut i Stockholm City. Och är det verkligen som en strum. Min känsla var att man måste fort in i den där. Det här var ju måndagid imorgon det var ju rusning också. Och jag tyckte att det var häftigt att vara en puls att man kade sig in i det där havet av människor och fick väl jättefort för att hinna med och vara i det där. Det var ju. fort man kliva av tåget, slogs ju stressen bara att vara i den miljön, vare sig jag var stressad eller inte. går jag in i stressen. Det var ju häftigt och härligt tycker jag. Men hade man varit en annan plats i livet hade nog tyckt att det var jättejobbigt. Och framförallt om man skulle vara, det blir som en metafor, om man skulle vara i det där ständiga flödet hela tiden, fattar man själv att det blir inte bra. Man måste ju hitta sätt att förhålla sig till det om man är i det hela tiden. Det är ju en skillnad. Jag tänker att det är skillnad bara stor och liten stad. Jag som både i Göteborg i många år. När jag ibland åkte utbildningar eller sånt i Stockholm upplevde jag ju också det som att här: herregud vad fort man måste gå. Det är ju skillnad bara däremellan, och är det också en stor stad. Ja, men man ger sig in i det som man vill. Man ger sig in i det. Även om man inte har brott dem. Alltså i vad heter här, trapper som går upp ner. bara kastar man ju sig in i dem och ställer sig hög sida. Eller går man upp för dem. Hregud som att inte trappan går fort. det är verkligen vad man är i för sammanhanget och mycket folk man hänger med och. När jag både i Göteborg jobbade ett tag en vårdcentral avenyn. Och det är ju ändå centrala Göteborg. Sen är det inte Stockholm men det är ändå högt hem mycket folk och mycket intryck. Och var det ju inte sällan som gör lunchtrasterna eller kanske efter jobbet. jag tog en sväng stan eller skulle göra något ärende där typ köpa strumor till ungarna eller en bekina, vad fan som helst. Du berättar mer om vad det är för ärenda du kan göra. Hur ofta köpte du en bekini lunchen? Jag kom inte en anda gånger. Men bara grejerna var jag i det. sitter man och bara jobbar och jobbar och jobbar. Har patient efter patient efter patient. Och sen går man ut bland en massa folk. Ska hetsa sig till något jävla ärende och kastar i sig lunchen. Cykla hem, hämta två unga varje med som cykelvagn, kastar sig in hemma snabbt drag en mat till dem. Bara liksom fan tempot i livet livet ja, verkligen i livet. Man förstår ju inte där förns man inte är där. Jag blev sjuskriv för stress för nu var två, tre år sedan. Du sa ju länge innan att jag skulle hamna där. Och jag tyckte att vad har vi inte tress, jag har ju ett vanligt liv som folk har. Hur många år tillbaka har inte du varit i stress och tog upp dem med barn och alltihopa. Och jag kan tycka att här, vad är det är man gör. Och sen nu när man bara pratar om och tänker det, bara shit vad man har hållit i många år. Och vad folk håller på, och det är inte konstigt. Vi har lever ju i dem värld där vi tror att det här är vettigt. Alla gör här. Ja, den är himla viktig som du säger att upplevelsen är just som alla andra gör. Alla andra gör här. Och alla andra minst du sa någon gång här: jag måste för fan klara ett vanligt liv. Och det är verkligen, för det första, hur många klarar ett vanligt liv. Och vi har bestämt att det här är ett vanligt liv. Och ska vi tycka att det är okej? Eller det blir himla konstigt. Och jag tänker det som egen företagare är absolut en del i vad jag alltid kommer vara egen företagare är ju att det ändå finns en annan möjlighet att bestämma vad som är ett vanligt liv för mig. Hur kan jag hitta ett sätt där jag kan leva och bra. Istället för att bara anpassa sig efter hur det ska vara. Till visst det kommer man ju ifrån det. Särskilt om man är unga och måste ändå i skolan och man kan inte leva helt off-grid. Skjutsamma. Man måste ju ändå något vis delta i samhället. Det är inte det menar att man inte ska. Men man gör upp sina egna regler lite mer. Ja, men precis. Men det är väl det där att man tänker att det vanliga livet är att skötsa ungar, ha ett heltidsjobb, jobba 95, ha aktiviteter och lagar mat och träna. Man tänker att det är det borde man klara av. Just det här med tid tror jag är den största grejen för mig att inte behöva. Nu inte har något problem att passa tider, men med barn. Det går inte att ta bort den. ska inte jag klara av att lämna barn dag i sina jobbet. Det är också en jävla stress beroende hur du har det. Jag är också skissat ungarn stan är cykelvagn i 30 minusgrader. Och just det där att hela tiden veta att jag måste hinna till jobbet. Det här klockslaget är en fruktansvärdstress varje morgon i väldigt många år. Jag tycker det är sånt stor skillnad nu. När jag vet att jag måste inte sagta den här tiden. Och är min vissa av mina van i fall äldre såklart. Men det är jätteskillnad. Jag tror att många känner sig jävla och ruttna och just det där att jag klarar inte av ett vanligt liv. Jag tror det är en vanlig känsla. Och också den grejen att många arbetsplatser är väl också att vi alltid har ett morgonmöte klockan åtta eller vad det nu är. Man har sin första patienten kommer då. Attens sak om det var när man har lite mer möjlighet kanske till flex eller att det är ändå såna små. Inom nutationstecken små saker som kan göra en ganska stor skillnad. Verkligen vet att det inte står någon liksom bara. Jag tänker också sån här typ lunch. Väldigt många har ju att man äter lunch med andra. Och det är ju inte nödvändigtvis för alla en lugn stund. Att man ska ner i lunchrummet med de andra. Jag vill ju absolut inte äta lunch med andra. Jag vill sitta i fred. Särskilt om jag har jobbat med andra hela dagen. Det här sociala är ju ändå drenerande. Men där är man ju olika. Men jag menar det beroende hur man är. För vissa tror jag att det är. Men det blir svårt att är man till exempel chef, är det ju viktigt att folk är med i lunchrummet för att vi måste också ihop arbetsgruppen. Vi ska lära känna varandra ett annat plan, bla bla bla bla. Men nej, som sagt, är det lite lättare när man är egen och kan kanske bestämma. kan det väl snarare kanske vara tvärtom att sällan det finns ett lunch. måste man er ta ansvar för att styra upp. Man kanske mer kan du ha här en gång i veckan har vi gemensam lunch eller någonting. Men det här kravet att jag tror att många var upp in för lunchen som tycker att det är jobbigt. Om man inte har det lätt socialt, ska man er lunchrummet. Och vad ska man äta och hur värme folk och vad ska jag prata om. Och man bara kanske ville sitta och glå. Elon var också den här vårdcentralen menu. hade vi ett liksom, det var flera olika våningar och satt försökte mig. Det är ju sociala teamet. Där jag ingick satt en våning och sen var själva vårdcentralen den andra våningen. Och satt vi ofta kvar uppe för att det blir mycket mindre arbetsgött var vi inte ens tio pers. Och jättehärligt om man kunde se soffor och äder hur sjöser som helst. Tills det kommer en chef och säger: Vi ville att ni ska vara med dig nere med de andra. För det blir konstigt att ni sitter här upp. Jag förstår det ur chefs synpunkten. Men för det förstörde våra luncher att behöva ner i det där jättestort lunchrum med alla kritik och pretig som inte vi jobbar speciellt mycket med i övrigt. Vi hade den där stöna och asen. Men man kan ju verkligen diskutera att lunch är ju obetald arbetstid för de allra flesta. Och borde det ju vara, egentligen är det att du ska kunna göra precis vad du vill din lunch? det borde inte vara, får man väl ha obligatorisk fika eller någonting. A masså arbetsten. Ja, för att det där ska ändå kunna vara att du ska kunna göra precis vad du vill. Jag stängde in mitt rum ibland och lossa det att jag hade ett mötet. Ja, låst det. Jag tänker: Hur vet man när stress är börja bli liksom. Alltså för stress, nu använder vi ju stresskänns som alltid som är. Folk bara pratar om sig är stressad. Och stress kan ju vara en bra grej. Men när vet man att det inte är bra grej. Det beror lite vad det är för symptom man har om det påverkar ens övriga liv och hur långvarigt tänker jag. Man kan ju ha ganska hög stress under en lång period om man sedan får återhämtning. Om man vet att nu är jag inne i en intensiv försäljningsperiod eller vad det nu är. kan man väl ligga den höga nivånet tag. Men efter ett tag funkar det inte och hur lång den perioden är, är ju olika för olika personer, vad man klarar. Ja, men nu vet man att det inte funkar. Jag tänker att man någonstans ändå känner det om man vågar lyssna. Man måste börja lyssna sig själv och sin kropp. Det som många som sen blir sjuka, de har ju inte stannat upp och lyssnat in. Utan att det är just den där att kanske att en del av en vet, men kanske inte. Men att när folk runt omkring börjar påpeka saker, tänker jag att det ofta har gått väldigt långt när man själv inte märker. Man känner inte av. Men börjar man sova dåligt, känner att man alltid är lite uppvrad, har svårt att hålla fokus. Dörjar man dessutom tappa ord och sådana grejer, blivit glömsk. Det finns ju massa med saker som kan vara symptom stress. Och går det riktigt är går det riktigt riktigt långt och kan man ju jätteallvarliga symptom. El jag hade nog inte fattat fast jag tycker att jag är ganska påläst och har till exempel dig i närheten. Jag hade nog inte fattat att det blir fysiskt. När man säger symptom, alltså jag tänker att jag hade inte fattat det för att jag själv förstår, jag kände mig sjuk. riktigt sjuk, inte sjuk i huvudet, jo också. Men sjuk, i särskilt att jag var skakade i benen, det var jobbigt att upp ner för trappen ont i huvudet, ongonigrän, yrsel, att det blir otroligt fysiskt. ånga ställer ju supervanligt. Och det tror jag inte att folk fattar riktigt att det blir. Utanker att det är något lite diffus. Att man blir liksom. A man inte förstår där helt enkelt att det blir som att bli fysiskt sjuk till slut. Kan bli. Det finns ju lite olika sätt att det här man in i väggen utmattad att göra. Det finns olika sätt att göra det på. Men en del beskriver ju verkligen just den där grejen att en dag kunde jag plötsligt inte det som. Och det är ju upplevelsen att man plötsligt inte kunde. Det är klart att det har varit en massa saker innan dess. Som personen inte har valt att inte ha kunnat uppfatta. Men just att det kan bli så. Till slut lägger kroppen av. Nu går det inte längre stopp. har de ju först skickat en massa andra signaler innan. Men väljer man att inte lyssna dem. Jag tror inte att man fattar att det är. Nej, precis. Jag tror det. Ganska ofta när man pratar med folk som har haft folk i terapi som har blivit utmattade eller åtminstone haft väldigt starkt stress, är det ju sedan nästan alltid att de säger att någonstans viss jag att det här inte hållbak. Eller blir irriterad när folk sa till mig för att jag ville inte se, att man ändå kan i efterhand se vad det var som hände och att man kanske någonstans visste man inte ville. Och det är ju jättevanligt och det är inte konstigt för det också. För många blir det också att när man väl stannar upp blir det ett jäkla stopp. när kroppen varvar ner, måste den eller varva och varva ner. Men när man väl stannar upp kan det bli en nu tyngre tag innan det kan vända tillbaka. jag tänker att man heller inte vill lägga in den bremsen för det är också fruktansvärt obehagligt. Det är fruktansvärt obehagligt. Och särskilt när man är van också, vi är ju vana människor och man har ett visst tempo och ett visst sätt och det är en del av en självbild. Och det ena med andra. det är inte alls kul att släppa den ju helt värdelös. För känslan blir ju att jag klarar fan inte av någonting. Och ganska långt efteråt också. Och fick inte jag någon utmattningsöpp hånden, jag är bara sjukron en stund. Men jag upplever att den perioden sitter fortfarande kvar. Och jag fick tids då, det har jag fortfarande. Och att det är mycket snabbare till att kroppen reagerar. Eller är det för att man lyssnar fortare. Jag vet inte. Nej, det här klarar jag inte av. Det är mycket större begränsningar. Eller är att man är rädd för att hamna där igen, jag vet inte. Nej, det kan väl vara både och dels får man ju en ökad stresskänslighet som gör att du faktiskt reagerar snabbare. Men sen tror jag också, precis som du säger, att har man väl varit illa och förhoppningsvis igenom det tagit sig tiden att lära sig lyssna sig själv, upptäcker man det väl förhoppningsvis också tidigare. Det är det som måste ske också för att du inte återgen och återigen och återigen ska hamna där. Det är ju att du måste göra ett annat sätt och du måste upptäcka och lära känna dig själv. Och det är ju en jäkla resa som inte heller att bara göra i en användning. Men jag önskar att jag hade slåpt varit igenom min utmattning och den långa sjukskrivningen. Men nu när jag har varit där kan jag ju ändå vara tacksam för det. För att jag hade varit någon helt annanstans i livet, nu vet ju inte jag, det kanske hade varit ännu bättre ställe eller kan jag inte veta förstås. Men om jag ska välja att se det som. Att det också gav mig någonting. Att det var inte bara drenerande, utan det var också en erfarenhet som jag har haft helt stor nytta av att ha tagit med igenom. Och även tillsammans med min man att vi också hittade och lärde oss saker genom det. Ja, men det har ändå kommit mycket bra ur det hela. Även om man inte önskar någon annan att behöva igenom det, är det också att man vill ju komma till bra goda insikter utan att behöva igenom skit. Men ofta är det ju inte inte du brukar säga. Det ska göra ont och utvecklas eller vad du säger. Ja, någonting sånt. Det ska fan lida för utvecklingen. Ja, men ofta är det ofta mycket genom skit för att komma ut andra sedan. den önskar vi inte någon där. Jag tycker själv att det ändå kan vara en bra tanke att ta med sig när det är tufft. Att det här är också utveckling eller kan vara. Det är väl inte som att det är givet är, det är klart att saker och ting också är. Det beror vilken skit det kanske. Det beror vilken skit det är, men att det är ändå oftast att efter någonting hjärtligt tufft kommer man ut en annan sida och har lärt någonting kanske är man starkare, man har tagit med sig något, man kanske kommit närmare någon. Man har kanske fått mer insikt i vem man vill vara eller vart man ska. Det är fan livet. Ja, det var tungt det blir. Nej, men är det ju verkligen. Men nu för tiden då, nu är du inte i det där mest akuta. Vad gör du nu för att vara hållbar eller hålla dig mattan. Det jag tycker det är väldigt tydligt är det här med att jobba flow, som har varit min grej. Att när jag kommer in, jag kan vara jävla grym när jag kommer in i ett flow. Jag kan jobba hur länge som helst, jag älska den känslan eller gjorde i alla fall. Tills jag förstod att där kan man inte hålla för länge. För mitt flow kan ju pågå i många timmar. Det är ju ett flå en hel dag. Och tycker att det känner sig helt fantastiskt. Jäklar vad fort jag skriver och får mycket gjort. gör jag inte. Nu märker jag mycket fortare när jag kommer i det och är det här. Jag kan göra här en stund och sen behöver jag ta en paus och göra något annat. Vad är en stund för dig? Ja, 40 minuter. Och gjorde jag när jag var i mitt värsta, kunde jag bara jobba ut här 20 minuter innan jag var tvungen att göra något annat. För är kroppen inte med. där försöker jag hålla sen inte lätt. För det är klart har man mycket att göra om man kommer i det där och känner att det rullar fint och det lätt att hamna där och timmarna bara går. Men jag stannar mig fortare och slutar, och det är en sorg. Det är faktiskt, för det är ju fantastiskt. Man tror att man är jävla, produktiv och snabb och klarar av typ allting och säga till det och ringer om samtal. Det är lätt att man bara lägger ännu mer uppgifter när man är passar ringer den och nu skickar det här mejlet och det är en jättekänsla. Men den har jag valt bort lite grann. Men om du tar en paus var 40 minuter vad du säger. när du börjar pass två, hamnar du inte där igen. Nej, det ska jag inte påstå. Utan är ju det här att hålla i ett streck. Det är där jag beskriver som flow, när jag känner att det bara nu jävlar. Och är det inte roligt att ta en paus för att jag har ju kul samtidigt. Men man heller inte fatta med stress att det betyder inte att man lider under tiden. Och det tror jag många tror att man måste dåligt under tiden hela tiden. Men det kan ju tror jag ofta vara tvärtom att man sa att jag är höger livet, jag bara tötta på, det är himla härligt. det gör jag typ inte längre. Och det är tråkig. Men det är mer hållbart. Jag känner att jag inte alls har lika stora toppar och dalar faktiskt. Och det är båda tråkigt men mest skönt. att jag är lite mer jämn tycker jag. Och det kan gälla faktiskt det mesta, alltså även här helgen att jag blir mycket mer tråkig person med. A jag vill inte boka in fredaglöda söndag. Utan ska vi iväg någonting lördan försöker jag tänka att söndan ska jag inte göra någonting. ska jag fila med mina odlingar. Eller och att jag har mycket mer förberedelse för att nu är det en tuff period. Eller här, nu är det många saker. ska jag kanske inte planera in det här sakerna runt omkring i veckan eller. jag tycker att jag blir mycket mera det kommer mycket mer naturligt än i början tycker jag, var det du som var så. Jombar 20 minuter och sen går det värmt huset. Ja, för fan. Nej, kanske inte. Jag hörde den tonen. Skittråkigt, men börjar man ju ändå förstå att sättet jag har håll inte var nog bra, och det blir oftast inte bra. Hem dagen kom jag en sån, alltså fingrarna nästan sköter sig själva. Jag säger jävlar, vad händer? Det bara ratsla det egentligt bådet. Det går fortfarande. Det gjorde också fel. Okej. Nu tänkte jag ändå att du lyckades ett sånt hyperfokus. Jo, men jag kanske inte kan det längre då. Det är fortfarande snabb. Men inte. Nej, det där sättet än noget jag födrar längre. Faktiskt. Ja, mer tråkigt kanske, men mer hållbart tror jag. Om man kollar såna här som man ofta ritar upp som psykolog, här vågrörelser med toppar och dalar tycker jag att det är bra att kunna te. Man vill ju oftast bara hålla sig den övervågen är vad man ska säga. Men det går ju inte precis som med havet. Det går ju inte att bara ha en våg uppåt. Ut det kommer ju alltid även den där dalen. att det är så. Man kan inte ha toppen utan. Man kan inte ha toppen utan dalen. Men man vill bara vara där uppe och surfa. Jag tycker att det är lite liknande min mentala hälsa att säga i livet. Att jag har ju varit mycket mera. Nu äter jag ju också medicin för att jämna ut. Jag har ju varit väldigt kan bli känna väldigt mycket saker. Både bli överlycklig och euforisk över grejer, men också bli väldigt mörk. när jag började av medicin för många gånger sedan, tycker jag att det var ganska tråkigt för det kapar ju topparna. Det kapar ju inte bara topparna i botten, det kapar ju också lyckokänslerna. jag kan ju sakna den känslan att vara euforiskt lycklig över en sunlig. Eller är lycklig nu oj oj oj. Men jag saknar inte. Saknar inte dalen? Nej. är jag mycket hellre mer jämn. det är väl lite samma med stress. Det får gärna vara lite krusigt. Det får vara krusigt och det känner jag ju också att jag kan absolut fortfarande känna mig lyck, men inte kanske här att man bara ser inte vad vackert. Och la skitter där och det är ljuvligt. Jag behöver inte ha den. Jag behöver inte ha flow ofta heller det sättet. Eller flowet kanske kan med vad här bra produktiv dag. Jag hade flow idag. Man kanske ska omdefiniera vad flowet är. Jag tror att många kan känner en sig där kanske också om man är egen företagare att man kommer i de här mycket bra idéer och jag hittar saker hit och dit. Och det håller inte i längden om man bara är där. För man är aldrig bara där. Man är aldrig bara där och man kan inte stanna där för det senare kommer du att göra avsteg från det. Ja, men precis. Och bara man vet om det väl en början, att säga, nu är jag det här. Jag kommer inte vara här hela tiden, det måste jag ha en plan. Jag tänker att precis att man kan välja det. Det är det som en stor skillnad att omydvetet som du säger, bara omydvetet sätta och bara vara det, men att märka som du gör att nu är jag i det här. Och tänker jag att man också kan välja att jag befinner mig här idag. Jag skiter i lunchen, jag kör här, men vet jag också att det kommer kanske behövas två, tre dag för återhämtning och ett lägre tempo. Istället hade jag kunnat jobba lika mycket alla de här dagarna och lika mycket gjort. Men nu är det här jävla nice att jag tillåter att vara i det här. Och vet man att man gör så. Men det här med att det bara händer. Och sen sitter man där och bara, vad får bli det här igen? Att det är tyngre och sämre helt enkelt. Att bli medveten om man gör vad man gör, märker vad man gör och sen göra medvetna val. Det tycker jag är och det är också även åt andra hållet, alltså när man känner att man fan i inte orka och gör ett piss, kan du också bara den medvetenheten om att dagarna, för det känns som att vi allmän i samhället något sätt strävar efter att man ska vara typ gärna lite konstant lycklig hela tiden. Och lyckad och gärna glad och har jag en dålig dag. Näin inte nu, utan jag har varit tidigare att det tar hårt mig. Har tagit hårt mig jag har en dålig dag att det blir en stor sak. Varför känner jag mig ledsen eller deppig eller klarar inte av någonting idag? Till att man ser idag är en sån dag. Och det kommer även en annan dag nästa dag. Det kommer inte vara samma. både när man är i den här stöna känslan att den kommer ta slut. Men också när man är en deppig känsla att den kommer ta slut. Det är olika olika. Fan vad kloka vi är idag. Kände du inte hur vi bara har filosofiska rummet? Jo, det känns väldigt filosofiskt. Ja. Hur ska man göra när man är egen företag, vi pratar om att man har olika roller hela tiden. Det är ju stress. Det är ju lustigt att vi är många kvinnor som startar företag som har någon typ av stressproblematik i snygt skåsa och någonting som gör att man startar eget. Det är det intressant att se forskning det. Jag tycker ofta när jag har nya kunder, säger de exakt när man frågar hur din resa sett ut. jag tror att jättemånga som lyssnade nu känner igen sig i det här. Men räddslan för att man ska bli utmattad av att starta företag. Jag blev ju typ av. Men det var inte bara det. Det var också väldigt mycket saker. Det är väldigt sällan det bara en sak. Väldigt sällan det är bara jobbet. Exakt. Det är också en chaotisk familjituation in verkligen. Jag ville bara lägga till en till sak som jag har gjort jättenlunda. Jag läser i princip inte mejlen överhuvudtaget, när jag har gått från kontoret. Jag har också flyttat, det gjorde jag ganska tidigt hemifrån. För mig var det en jätteplig bra sak. Men lite hemmigen för att tasa. Jag flyttade mitt jobb hemifrån. Det gjorde jag tidigt i min företagar resa. Många tycker ju att det är så: Åh, jag hemifrån, fantastiskt. Det kan det vara, men inte för mig. Det var ingen bra idé. Det var ett sånt kjäns och nu har jag ju kontor. jag åker hemifrån varje dag. Och det betyder också att jag lämnar jobbet varje dag. det är inte fysiskt plats nära mig. Nej, där är ju väldigt olika för mig skulle det vara fruktansvärt nedsö. Ja, du behöver åka hemifrån. Jag tycker att det är fantastiskt att ha jobbet hemma. Ja, men får man väl verkligen känna vart man är. Och det är väl hur man bor alltså här, fast nej, jag skulle nog inte vilja ha stugar gården heller. Jag vill åka hem i fler roligt. Jag var ju på, jag är ju fönstranverkare i mitt andra jobb det här. Och var jag en sån yrkesträffs yrkesträff, förra i helgen, eller det nu var skit samma, och träffade bara en massa andra fönstranverkare. Och blir det förstås att vi pratar om hur det är att vara fönstranverkare och hissar och dalar med det att säga. Och blir det också himla tydligt vad som är svårt och jobbigt att det varierar för folk. En del uppskattar verkligen att vara ut hos kund och göra jobb plats. En del vill absolut inte vara ut hos kund och göra jobb plats utan vill bara vara hemma i verkstaden. En del tycker det är jättekul med större projekt, andra vill ha mindre grejer, fast fler olika saker samtidigt. Det tycker jag, och det var flera som sa också att gud vad skönt är att höra att folk gör olika för samma sak där att börjar man med någonting. nu gick min fönstraverk och utbildning. Och tittar man har några som man ser upp till och ser man hur de gör, och tänker man att ska jag också göra, och gör man det sättet. Och det krävs man också emod att ifrån det. Och att vara att nej, jag gör inte exakt som de tyckte, men vem har sagt för det första att de har helt rätt och att det var den enda lösningen. Ofast finns det också fler lösningar samma problem. Att våga testa och göra sin grej. Jag vill inte vara hantverkare det här sättet. Jag vill vara det det här sättet. Det är det som är jäkla fint med att vara egen företagare. Jag pratar med från vårt nätverk om dagen. Vi har ju ett nätverk med kvinliga företagare i vår kommun. Och pratar vi just om det där hur jag kan fortfarande se hålla med flera år och blir här pirrig av den insikten att jag får göra som jag vill. Det tycker jag är himla. Jag kan fortfarande ha att det sitter lite kvar att det kanske sitter någon liten schärf min axel. Som i går och rikka hem tidigare för att vara jävla fint väder och jag vill filma med mina odlingar. Och bara så, nu går jag hem. Det är jättebra för att jag vill. Jag bestämmer själv och jag kan göra något annat imorgon. Jag tycker att det är från allt möjligt att vi gör hur vi vill. Vi jobbar hemma, vi har kontor, vi jobbar utan, vi jobbar helgena eller kvällen, eller vad vi vill. Och det är lika intressant varje gång man träffar en företag, hur du, för det är ingen gör likadant. Jag tror att många gör det i början, precis som du säger. Och för mig var det att det är klart att man sitter hemma är det inga pengar och ett kontor. Men sen var det ändå att jag vill ha ett kontor. De flesta kollegor jag har nog inte kontor. För att man gillar den grejen. Jag fattar det men för mig passar det inte. det är jättevt. Men nu var det ju att vi skulle säga: Hur gör man för att klara av egen företag livet med allt. Det är ju ekonomiskt stress ofta, särskilt i början, eller det behöver inte bara vara i början. Ekonomiskt stress, man ska se till att in de där pengarna. Man ska hinna med alla de här jävla rollerna. Man ska gärna nätverka. Man ska gärna hänga med Instagram. Vur fan ska man göra för att inte strösa i all sig igen. Ja, du man ska väl duplicera sig själv. Ja, det är där vi rekommenderar precis. Klona dig själv. Skaffar AI-varianter av dig själv. Det är det enda sättet. Det är väl samma sak där som allting annat vi har sagt. Det blir individuella lösningar. Har du, alltså en sak som jag tror många är rädda för, eller håller sig för att göra, det är det här med att ta hjälp. Har man någon form av peng över eller tänker att man kommer det ta hjälp med det som känns svårast eller tråkast eller som tar mest energi om den är bokföringen eller vad det nu är, om det är marknadsföringen eller det kan vara fan som helst vad som drenerar dig mest. Det skulle jag säga är en som viktig grej. Och en annan viktig grej är ju att sätta någon form av ram tycker jag. att det inte blir just den där att man jobbar in i kaklet hela tiden och varje dag aldrig finns ett stopp. Det är väl ganska personer skulle jag säga som det är vettigt att kolla jobbmjlen fredag kvällen när man sitter i soffan med familjen. Det är inte vettigt. Det är väldigt svårt att se att det skulle vara vettigt för någon faktiskt. Men vissa kanske inte. Är det inte typ i Tyskland som det är olagligt i princip att här kolla sig in. Jag tror det är rättigt konstigt. Men olagligt vet jag inte. Men det är någon sån grej att man får inte hitta sin mejl efter arbetstid. Ja, skitskimt. Men i alla fall, det är det i alla fall väldigt få. Ja, visst, är du mitt i, jag vet inte är mäklare och precis håller att sälja ett hus, kanske du måste kolla. Men generellt för de allra flesta måste man inte. Att sätta upp vissa sådana nejgrejer. Att lära känna sig själv i vad är viktigt för mig. När får jag den här tiden som det inte finns jobb på. Nej grejer bra. Det är en bra ord. Det är lanserare. Ja, sätta upp vissa sådana nejgrejer. Ja, men det är ju. Jag har hörde inte att jag sa det själv. Om nejgren är att för mig funkar inte jobba helg. Jag måste ha två dagars återhämtning. Eller det funkar inte för mig att jobba efter sju. A är det en nej grej. Att hitta dem och hålla fast vid dem. Det är viktigt. Och sen det här för ständiga jädra saket om återhämtning. Och det måste ju inte vara, samma sak. Det är inte samma för alla. Det måste inte vara yoga. Nej. Nej. För det är det alla är som säger att man måste göra yoga och meditation. Det kan vara jättehärligt för vissa. När jag var i utmattning var det absolut det bästa jag gjort. Att någon sån. Vad heter det nu, det man går någon sån riktigt basal grej vårdcentralen. Jo, det gjorde också. Ja, vad heter det? Ja, medicinsk. Medicinsk yoga, precis. Det var nog avgörande för mig tror jag faktiskt. Just då. Nu skulle jag inte göra det. Jag skulle göra en annan yoga i fall. Men att hitta vad som är återhämtande om det nu är att i skogen eller ta en fika med någon eller padla. Åh, gud, vad skönt att padla nu. Menar du padda kannt? Eller menar du spela paddler? Nej, nej, nej. Nu menar jag padda kanot. För de all flesta som har gått igenom utmattna i alla fall. När man har varit riktigt gilladn skulle jag säga att jag nästan inte har träffat någon som inte har funnits återhämtning ett eller annat sätt kopplat till natur. Det är ju en klassiker att börja odla. Eller att köpa någon form av djur. Eller vandringar, eller börja rida. Det är ju någonting med. Ska man kolla backen till dig har vi ändå varit mer kopplade till naturen. att något vis hitta tillbaka till den grejen. Grundar sig i naturen. Kramäträt. Kramäträt. Det finns ju sådana. Du har du gjort den gång? Ja, det tror jag. Det kanske inte är gjort medvetet liksom. Nej, men gör du medveten någon gång. Sällig och kramar runt ett stort särd. se om du känner. Ja, nej. Det låter att man kan inte kramma min hund. Nej. Den kan du väl krama också, men det skadar väl inte. Det ska vara kramma i träd. Det känns fast. Du behöver inte vara naken. Nej. Jag var inte rätt till att det var nakenkranning av träd. Eller lägge du har väl i alla fall läget i gräset. Ja, det är fantastiskt. Eller läget i sand. Det vill vara i undervatten. Lusti är att det finns ingen så. ligger i sand. Kanske det gör. Kanske det gör, för den har ju varit sånt floating när man ligger i stort ägg med saltvatten i. Det var ju vidligt för hade mycket sort. Nej, men det är jättehög salthall. Ja, vet du. Och jag har ju problem med min hu det bara sved och inne hält hela tiden. Det är typ 40 minuter. Ja, det var hemskt faktiskt. Det är det sjukt svårt slappna av insängd ägg. Och sen var det ju att det sved överallt. Och sen lite klaustrofi. Jag somnade ju inom 20 sekunder tror jag. Flötande, de talar sexterna spännande att sova i 40 minuter. An det är klassiker dig. Ja, verkligen. Verkligen. om av standlägarn. Nej, men också, och det där är ju jättebra saker, men också för att det inte kanske hamnar där i det värsta. Jord, man behöver alltid årämning såklart. Men också vardagsrutiner. Det låter ju jättråkigt med vardagsför. Vi har gjort en jättebra fisju med olika vardagsrutiner. Bossarna fisen bossarna fisen. Där man har vissa saker som man behöcka av varje dag. För att ha lite ramar och rutiner kring sig själv, låter tråkigt. Men det ger ju frihet sen. Och det hänger väl också ihop med det här att själv. Det här med gudva sottet blir men att alla har olika. Men det är ju det. Och vi har ju också olika typer av jobb. Det är det som är grejen med att vara eget företag och folk skapar vad som helst. Men man måste ju hitta vad som drenerar och stressar mig i min typ av jobb. Och där till exempel, som nu som fönsträtverkare att prata med andra om att säga att det är stressande och svårt att skriva vettiga offerter till exempel. kan man ju också ta hjälp av varandra i att har du hittat, för folk har ju också ofta hittat en massa olika tips. där kommer vi tillbaka till vikten av att nätverka. Och man kanske faktiskt. Det är också vettigt att ha lite olika typer av nätverk. ett sätt är det jättebra för mig att prata med andra fönstranverkare och pratar vi fönstranverka jobben. Och sen är det jättebra för mig att ha nätverk med bara andra generellt företagare för kan vi mer lyfta och prata hur det är om att vara företagare och bli lönsam och allt det där. Man kan ge lite olika saker. Det går inte nog att säga hur värdefullt det är att ha olika nätverk. Eller nätverk överlagiskt. Andra att bolla med och prata, att förstå att vi sitter i det här. För det är lätt att tro att det går jäkla bra för alla andra och de är bra och de sköter det här. fort man har startat företag kan man ge sig in i något förstå. Tillåtande skönt, och menar jag inte ben i. Det kan säkert också vara bra. Men det är inte där jag menar framförallt affärsnätverk. Utan nätverk av mer höktig tak där man kan bolla och man kan vara sig själv, inte sälja sig själv. Och ett tips när man är med i ett nätverk, skulle jag säga. Ett sånt mer informellt men jag inte, men det är mer kanske mindre och närmare vis. Det är ju att våga blotta sig. Ja, det är bra. För vågar någon göra det om någon vågar säga att här: jag har lite svårt att runt. El nu är det inte någon kund som har hört av sig mig. Eller jag gjorde det här misstaget, det är som att bara uppta en kran. För folk vill också berätta. Om man vågar berätta om någon annan börjar. Visst. Och det är skönt att prata om det där som är tufft. Det är lite, grann som när man har nubliv en morsa. Och man händer med andra nyblina morser. Att första träffarna var att allt är undbart och min lille och i nätterna tills någon så. Jag har en juksstockning eller typ att jag är deprimerade eller ävka kommer det. Eller hur? Ja, för att bara att inte känna sig himla ensam är ju bara det jävla stressförebyggande. Att man inte känner att man sitter där ensam. Nu måste vi apropå stress, slutar för nu måste göra andra saker. Det tycker jag. Utot ta en promenad i vår solen kanske. En sån sak jag måste en klänga mig själv att göra. Jag har ju ändå det måste ju. Ja, vi för sig ganska. Jo, jo, men hon behöver inte svå länge. Men du fan vara bra. Jag tror vi har spelat in det här avsnittet. Vi har ju haft fyra avsnitt hrup som inte blev inspelade. Ja, jag kan inte ens tänka på. Jag vågar inte titta om det blev inspelad. vi får prata på. Nej, men det går nu. Man tänker om det inte varit inspelad. Ja, nu säger vi säj då. Okej. 1, 2, tre. Pusp hej. Vad säger du inte? Nej, men jag tyckte att det var ett dåligt avslut. sammanfattningsvis. Ta hand om dig själv. Priorita välj och lägga upp ditt liv du vill ha ditt facing företag liv. Oj vad fint. Nu säger det. Bra. Ett, två, tre.