Systrarna Business

Upsell-girl

Episode 6

Use Left/Right to seek, Home/End to jump to start or end. Hold shift to jump forward or backward.

0:00 | 47:34

Vad får oss egentligen att köpa? Emma och Malin är helt olika. En nedgången skabbig handelsträdgård med rutten service är, enligt Emma, inget som lockar till köp. Malin har en helt annan syn på samma handelsträdgård. 

Upsell och downsell, vad är det egentligen och KAN det finnas svenska ord för detsamma?

Vi ser inte likadana ut som när vi gifte oss tydligen men de där bröllopsklänningarna kanske kan komma till användning ändå...

Vi snackar också deklaration, som det ju är dags för!!! Skitkul tycker Emma, dötrist och svårt tycker Malin. 

I vårt senaste nyhetsbrev får du en mall för bokslut och en guide som du har nytta av när du ska göra bokslut och deklaration för din enskilda firma. Prenumererar du inte på nyhetsbrevet än? Du anmäler dig till det på hemsidan https://www.systrarnabusiness.se/

Gillade du avsnittet? Glöm inte att följa podden så du inte missar nästa avsnitt. 

Vi blir också superglada om du lämnar en kommentar. 

Puss, pepp och hej!


Sociala medier: https://www.instagram.com/systrarnabusiness/

Hemsida: www.systrarnabusiness.se 

SPEAKER_00

Nej, det kan vi väl prata om. Men som får den att köpa kanske. Men är ju helt pantad. Jag har ju precis börjat spela in. Men du fattar väl tryckt tryckt inspelning. Det skulle jag svara, nu. Nu ska jag bara säga, ja, men sälj. Jo, nu att jag spelät för dig när vi spelade in avsnittet om försäljning. Vilket avsnitt var det? Andra. Nej, det klart du ha. Jag tror att det var andra avsnittet. Alternativ 3. jag att jag aldrig har köpt någonting via en telefonskäljare. Mende från det räknes inte riktigt efter som jag redan har haft Hello Fresh, men jag vill bara ändå säga att jag tänkte det här någon ringde från Hello Fresh. Alltså de här som säljer matgassar som man får hem. Och min grundinställning alltid i någon ringer är ju bara nej. Men lyssnade jag ändå och sen skulle jag ju säga nej. Men tänkte jag ändå här, men det här kan ju vara någonting bra. Oj. Ja, oj. Och förvånade jag mig själv genom att säga. Nej, vad så. Ska vi köra det? Ja, det ska. Oj, oj, oj. Det fick ju väldigt bra rabbatt. Men det var bra rabbatt. Man kan ju säga upp eller återigen, vi är inte sponsrade. Men om ni i Hello Fresh vill sponsra. Det finns fler matkassar. Men resik SR. Ja, det är ju en bra grej och vi håller slut med maten hemma. Jag fick massa rabbatt. Och det kändes ändå väldigt passan just nu som att vi inte får till det med den jävla maten. Ja, det är tråkig. Men det var ändå chans när jag var så. Jag behöver inte ha inställningen att det alltid är dåligt när någon ska sälja sig. Men hur om du har den inställningen, hur är det för dig att sälja? För det är som att du har en generell inställning av att du blir luat har en sån inställning. Men hur blir det med ditt eget tänk kring att skälla. Nej, men det känns inte som att jag. För vet jag att du inte lurar. Ja, men det är väl just det här att ringa upp när det är någonting som är. För det som var en stor skillnad nu med det här är att jag känner ju redan till Heller och vet att det är en bra produkt. Jag har redan handlat av dem. Det kan man ju också tänka i sitt eget att det är lättare om man redan har sålt in någon mindre grej att sälja nästa grej. det är den där första säljen man behöver till. Jag tror inte att hade de ringt och jag inte visste vad det var om det var att det här är malins nya matkasse. hade den helt att malens matkasse har du ändå tänkt det här. Nu hade jag definitivt inte söpt. Men det är också en gris att man redan känner igenom man gillar varomärket, eller vet att det känns pålitligt. Jag har förtroende för dem är det lättare att köpa. Det var väl en extremt viktig taker att vi vet att det är lättare att sälja till sådana som redan har köpt av en. Det som man själv har köpt av. Och det är väl tycker det bra det där som du gjorde nu att man just där funderar över sitt eget. Vad gillar jag att köpa? När går jag igång. Vad är det som blir en ick för mig eller vad är det som får mig att vidare. Ja, men precis och verkligen att känna till att man köper himla himla olika sätt är ju bra att ha med sig i sitt eget sälj. Du är ju mycket snabbare att köpa och med lust och jag är mycket mer måste läsa och kolla och jämföra. Ja, jag tror att nu när jag köper, jag är ju helt fläng i att jag köper fröar och odlar mycket hela mit vardagsrum är ju. det är inte att du inte köper saker. Nej, verkligen inte. Men jag tänker ju hela tiden eftersom vi jobbar med det här. Hur ser det ut, hur ser det ut hemsidorna, vad är det som tilltalar mig? Vad är det som får mig att trycka knappen. För jag gör ju verkligen här att jag går in en sida och kollar jag fröar, och är det de som jag vill ha säkert. Men det är ändå någonting i mig som. Och det här handlar inte om att jag måste göra en bra affär. Eller att det måste vara billigare. Det är inte där det handlar om. Man kanske kan tro det, men det är faktiskt inte det. Jag kan inte säga det handlar om heller. har jag samtidigt öppet. Vi säger att jag söker efter fröar legongap en blå. Kolla en sida, det finns det om jag vill ha, måste jag ändå samtidigt ha typ 4-5 fönster öppna samtidigt som andra sidor som har samma frö. Och jämför du priserna. Jo, men det gör man också. Men det är inte det i slutändan, det är inte det billigaste. Utan det är ju någonting som jag inte kan förklara riktigt. Ofta gillar jag de som kan skicka fortast. För mig är det viktigt att det är snabb frakt när det står här, fem dagars leverans eller typ, vi skickar i april, är det inte sånt för mig. Men också här: hur ser hänt ut för bilden och det är också kul för mig bilden jätteviktigt. Att samma sort. Det borde ju inte spela någon roll. Jag vet ju att bilden, att sorten kommer se ut här. Det är den här färgén leggap. Men ha de mycket finare bilder den ena sidan, kommer jag välja det fast är samma blommor. det är ju väldigt många olika olika grejer som tilltalar och olika hur man gör. Och jag kan ju verkligen, i veckor titta samma innan jag trycker köp. Det ska man ju verkligen veta att folk gör olika sätt. Bara för att jag går in en sida och inte köper första gången, det betyder absolut ingenting. Jag kanske köper 25 gånger jag är inne. Men har du fått såna här när det kommer upp, eller man kan väl mejl ibland eller står som här. Du la grejer i varukorgen. Den är bra, den är bra. För det hjälper inte för mig. Men jag förstår att det är en bra grej. många sådana där saker är ju jäkligt smarta. Du slutför det inte ditt köp, har du glömt bort att den här, det ligger fortfarande kvar. För det tänker jag när man till exempel, det beror hur avancerade mejlprogram och sånt man har. Men när jag håller och marknad för och skickar nyhetsbrev eller mejl och olika mejsekvenser till kunder som jag har kopplat till min fönstrenoveringsföretag. Och säljer jag den här fönstrenoveringskursen, kan man ju sortera efter att de som har varit inne och kollat på, varit inne min sida där jag säljer kursen men inte köp den. kan man ju rikta och skriva när jag skickar en mejl grej, kanske jag skriver det och formulera det eller twika det utifrån att jag vet ju att de har åtminstone varit inne sidan någon form av intresse finns det ju. kan man ju hoppa över vissa grejer och lägga till andra saker som verkligen gör att de känner sig träffade ett bra sätt. Man kan ju jobba väldigt mycket med om man har fått upp sina sådana mejlsystem. kan man jobba väldigt mycket med att rikta marknadsföringen att folk blir väldigt träffade. Det tycker jag är bra. Det är jättebra. Ja, men alltså just det här att veta att folk köper väldigt olika sätt. Det är jävligt nyttigt att ha med sig hela tiden. Och också tillbaka till det som du sa inledningsvis, att det är lättare att sälja till de som redan har köpt av en. Jag har ju vissa som jag har köpt större kurser av online kurser. Och när de kommer ut med nya grejer eller skickar ut här små kurser som kostar saker. Och är jag ju supersnabb att köpa. Jag skulle ju aldrig ha köpt den kursen om en helt ny person. Men här vet jag att jag har förroende för den här personen, jag vet att hon gör bra grejer. Jag vet att hon alltid överlevererar. Jag har 100% tilltro till att jag får någonting för pengarna. jag förstår ju verkligen att hon marknadsför vidare till redan befintliga kunder. Ja, och det är samma med. Det är egentligen ganska självklart att man går tillbaka till ställen som man vet vad man får. Folk man känner, folk man känner förroende för återigen. Det är ju hela hjälpa grejen. Och en sak också som jag tycker att många missar är det här att ha att säljer man någonting och passar man att också lägga in. Till exempel om jag går tillbaka till min fönstrenoveringskurs, att köper man min kurs, kommer det direkt efter det ett erbjudande om att att nu har du köpt den här fönstrenskursen, gratis hej, det här blir jättebra. Vill du också köpa mitt fönstrenoveringskit. Det där tycker jag, eftersom jag är över 40 och inte tolv att det heter merförsäljning. Du menar tolvåringen säger apsel. Det känns ju mer tolvåring att säga apsel. Medförsäljningen låter ju väldigt mycket tråkigare dock. Låter jag inte lite coola när jag säger apsel. Jo, okej. Det är väldigt cool. Du är ju otroligt cool. Det är verkligen. Appsel har vi. Apsel och daunsel. Vad är downsel? Att du säger här: nej. Vi slutar att sälja. Nej, nej. Utan är att säga att du vill inte köpa min fönstren och regens kurs, men kanske vill du köpa det här häftigt. Ja. Steg för steg. Jag har ingen bra översättning svenska. Medförsäljning och skill försäljning. Färre. Lite bättre än ingent. Mindre försäljning. Ja, men okej. Appsel och downsälle. Upselgirl. Va? Men vet du inte sånt uptown. Ja, men du sa appsel. Jag försöker vara rolig. Ja, kul det gick. Det är som att jag trodde att det hette Appelgirl. Appelgirl. Men ledning downtown. Men okej. Medsänning. Det är en bra grej. Det är jättebra grej. Och ofta är det ju faktiskt återigen när jag är inne i min odlar, jag är helt besatt av odlingen. Och ofta kan jag tycka sånt eftersom jag är en sån tråkig person som tror att jag blir lurad och här: det bara säger i knep med allt. Om jag typ köper någon odlingsråg eller alltså pluggbrätt eller någonting och det kommer här. Det här är bra att ha med den här vattenblickan till bla. kan jag ju uppskatta det. Det är en bra grej, vad bra. Jag behöver det här också. Ja, nej är jättebra att ha med sig också. Beroende vad man säger, såklart. Vi var ju apropå både blommor och försäljning. var ju du och jag i helgen en handelsträdgård heter det så. Det var vi. Vad tänker du om den försälningen där? Nej, man apropå. Det är verkligen så. Där dit åker vi ju enbart för att det är billigt och det är nära. Jag gillar ju den nivån. Ja, fast gillar du verkligen liksom känslan när du kommer dit. Ja. får du nog förklara. Men kan du ge lite kontext till vad du ser när vi kommer ge kontext. För det första, när vi svänger in där, säger det är nog stängt. Det är vår första känslan. Det är stängt här. Det finns inget som välkomnar oss in eller visar att det är öppet hit vill vi ha kunder. Sen ser det ut som att det inte är målat de senaste 50 åren. Det flagar grejer. Det är en handsträggor med ingen blomma utanför eller någonting. Man går in, det är inte en människa där. Jo, sen ser ju inte var helt tomt, det var ju bara bli som kunde där. Vi gick in och man kollar runt, man tänker att någon ändå ska vara hej. Jo, såg vi de här ägarna i ett typ städfråd. Ja, de satt att inne råd. Ja, det var ju jag som sa: hej. vände de sig om titta lite snabbt och sa ja hej och fortsätter in i ständskroben. Sen går vi ut liksom prännen utomhussidan. Där var ju, ingen kom ju ut. Vi var där i 20 minuter. Där fick vi också stå och sa här: är det någonting här som är här till salu. Sen fick du in och hämta personen. Jag gick in och sa de här perennerna här ute. Och sa hon, vi har inga prennar. Jo, men de här perennerna som står här ute alla borden. Vi har inga perenner. De här krukorna här ute, med helt visna grejer som ser ut som att de har varit där hela vintern, vad kostar de? Ja, det vet jag inte. Det vet jag inte. De är ju inte omplanterade, det vet jag inte. För nu står ju de alla här ut och jag skulle ändå vilja köpa för att jag tror att de ändå lever. Och fick jag ju ändå med henne ut. Och kunde jag dela till mig vad jag tyckte var bra pris. Ja, det var ett jättebra pris. Det var liks 20 kronor per peren. Och de kan väl ändå kosta 6580. Ja, absolut. Och går jag igång för är jag snarare här: Här kan jag göra ett klipp. Här kan jag göra ett klipp. Och jag är mycket mer bekväm med att det är raffsigt, skitigt, visset. Folk inte kommer och står och hänger över min axel. Jag blir mycket mer benägen att köpa. Det är jätteintressant. Ja. Det är jätteintressant faktiskt. Jag tror att jag blir mer avslappnad i hela det än att det är någon som här. Hej, du kan hjälpa er. Det är en otroligt stor skillnad. Det finns ju otroligt stor mellan att stå i en stödskrubb och säga jag har inga prennor åtta gånger och att allting är nervisset. Och att säga, hej vilja. Det finns ju väldigt mycket däremellan. Jo, men om man nu ska hårddra det, är jag hellre bland de vissna perennerna i en stadskubb. Ja, men det är ju väldigt intressant. Och hade du hellre varit hos inte betalat fem gånger. Men det är ju här som jag säger. De hade ju inte däremot kommit någonstans om de inte hade kostat 20 spän. Nej, är det. de har ju för vår del har de ju att det är nära och att det är väldigt, väldigt billigt. Vi därför dit för mig för att jag sa att det är billigt. Jag sa också att det är sjuktålig service. Och sen ser det ut som att fröarna är från 80-talet. Förarna hade jag inte köpt och är jag lite mer tveksam kring grobarhet. Men här såg jag ju ändå att de här antagligen lever. Ja, gud. Det är tur att det var billigt. Du gjorde ett jävla klipp om du får en vacker perendrabatten där har du den billigaste perändrabatten ever. Det är viktigt för mig. Det är viktigt för dig. känner jag hellre också här. Jag mår nog också bättre av att tro att jag har räddat någonting som ser där visset ut som det ju gör. Jag menar kolla den perändrabatten som jag redan har. Det ser inte ut som att det lever en enda grej. Men de kommer ju att leva. Den känslan för mig är mer. Det kommer vara mer värt att jag gjorde det här klippet, jag har räddat de här jävligt risiga. El om jag gräver upp en perenn någon annanstans ifrån och flyttar hem till mig eller delar från någon. Det ger mig ett större värde än att köpa en dyr, fin, färdig peren i någon snyr kruka. Nej, men det är ju verkligen just det där att man tilltalar olika folk. Och att vi tilltalas av olika saker. För om vi pratar blommor igen, finns det ju absolut de här dyra, fina där allting ser ut som en inredningstedning när man går in. Där blir inte jag nödvändigtvis jättezugen heller påköpar. kan det ju känna sig bland som att man snarar: det här är inte för mig. Det här är för proffs. Jag vågar inte ställa en fråga för jag måste förväntas, tror jag kunna massa saker. där är ju verkligen viktigt att tänka när man säger också vilka jag tänker att jag tilltalar. För det tänker jag också på. Jag får ju såklart 7000 olika konton Instagram med blommor och där. Och de är ofta väldigt, väldigt lika, alltså när det gäller snitt blommor. Buketterna ser väldigt lika ut. Det är mycket ljusa. Nu kanske de bligalen som lyssnar det här som kan det här mer om trender och blommor och så. Men ofta är det akosa, ljusa skira. Buketterna är bunna ett speciellt sätt. Jag skulle ju snarare vilja hitta kanske mera fäljstarkt och lite vilda buketter, och det finns såklart. Men det som kommer upp hela tiden som jag matas med är ju de här. Och där de flesta ser ganska lika ut. Du vet det. Det är djuft och det är väldigt ofta vackra kvinnor och de kanske har en hatt och det är solidång och ett fält. Och det är fint och det tilltalar jag. Men det är inte den typen av biketter som jag vill göra. tänka att det skulle vara kul att in i en blomraffär som ser annorlunda ut. Som inte nödvändigtvis är tränd. Jag hittade faktiskt ett konto och det var nog inte svenskt. Men tjän som var knallrosa hår, öppnade upp dörren ut. Det var massor med saker inne. Stora buketter där det spretar. Det är färgstag och vad säga. Det här var kul, där gillar det. Sen kanske inte det är allmänna om man ska gilla den här sortens. Och frågar man om tips till exempel någon sorts, leongapel är ju nästan. De all flesta vill inte ha de här knalliga färgerna. Utan vill ha dem som är lite ljusta. Vitt, är ju trendens färg, årets trend färg. White Cloud, Mountain, vad heter färgen? Det är ju någon sån. Jag kan inte trender. Men det heter någonting speciellt. Ja, det vet jag inte. utgår man från att alla i blomsterkretsar gillar det. Och det gör man ju inte såklart, och inte när man köper byketer heller. Hur kan vitt ens vara? Är det en färg? Är det ens en färg? Eller säger man inte att vitt är alla färger. Men hur kan det ens vara en trend? Var har vi inte lämnat det där? Jag tror det. Det här med ljus och fräscht. Jag tror det att det var faktiskt. Ja, det är tillbaka redan. Men nu pratar vi om blommor. Det är inte bara blommor, det är också kläder. Och jag gissar att det även är inredning. Jag vill inte ha vitt. Men inte det här förra året? Nej, årets trend i år är. Ja, okej, men är inte bara blommor. När jag lyssnade PR till exempel, handlade det ut om kläder. Var du vitt? Ja. Det var jättemycket vitt nu vad är precis som har varit Osskarskalan. Ja, jag kan inte ha en. Jag tror inte äger ett vitt planknabbt. Bölle uppskläningen? Ja, den hänger länge. Men jag kanske tar mig den. Jag kommer inte kunna knäppa den då. Jag får kanske upp den ett ben. Sen står jag med mina vita lejong där sammer. Det är kul om du går runt med bröllopskläningen runt ia ben och viar runt den. Den har inte blivit rättad heller. den hänger där i nu är ledig fortfarande. Lering, vad gjorde du ritt. Det regnade en stund. Och sen hade jag ju långt den släppade ju i den är inte frärsk i botten att säga. Ja, men skitsamma. Men det har sagt har jag ingen an. Jag kanske kommer göra jättefina vita bucket. Det är möjligt. Man dra sig med, och till slut blir det ju fint. Absolut. Men ni kläder tror jag att jag kan tycka att det är skitsnyggt med en vitren sjovta också. Men den är inte ren i många minuter. För mig. Nej, precis. Det beror vem. Det beror vem som har fåsen av. Och måste du väl vara lite solbränd. Man måste vara solbränd snygg. Jag kan ju ta en vitkorta nu. Nej, det kan du inte. Nej. Det är lite som att vi skulle lägga upp en bild till det här avsnittet där vi har varsen vit. Nej, jag tror du med hur det ser ut nu. Nej, men det gör vi inte. Men det har varsen vitta. Jag äger ingen för sig. Nej, inte heller. Du får bli brutklänningen, då. Du har ju också en brutlänning. Men det måste ju kanske också kunna upp ett ben. Det ska ju inte vara så. Jo, det ska jag. Det är nog 17 kg, kanske. Ja, exakt. Om vi viar våra brutlänningar runt var sitt ben. Det skulle vi kunna göra ut riktigt. Livet förändras. Ja 17 år sedan ändå inte länge sedan. Nej, gifte jag mig. Du ser ju 17 år sedan. Nej, 17 kilo. Det är 10 år sedan. Ja, det är nog. Ja, det är nog. Jag har hållit. Har du tio sag. Jag göfte mig 2019. Gäfte mig 2019. Ja, ja, 20 16. 16, kanske. Kul när vi hade vår sembinar av vi här, tio år sedan. Du såg inte upp att du gifter för tio år sedan. Näin givet, vad gjorde du för tio år sedan. Nej, har du helt rätt hid. Ja, 17 kilos senare. Här sitter man. Här sitter man med en bröllsklänningen runt benet. Jag tror han också är väger 17 km faktiskt. Men det är för att livet har varit gott mot oss. Det är ju det. Alltså verkligen. Nej, men back to att vi är olika i vad vi köper, vad vi vill ha, vad vi tilltalas av. Och att det inte är någon idé, jag tror att man ska tilltala alla. Och det är väl fan generellt i livet. Verkligen. Och det är väl, för det lärt som att livd gamla. Och det är vi ju. Men det är ju verkligen en också bra grej med att bli äldre att man också gör. För vi har ju också tonårsbarn. Jo. Och hör man ju att de är lite mer kring det där att man ska tilltala alla. Men att man mer och mer. Och det är en klassiker som alla sa till att man bryr sig mindre när man blir äldre men man gör ju också. Ja, det är skant. Det är fruktansvärt. Det är skant. Det är skant. Tänk om man riktigt kunde förstå det när man var yngre. Men det är väl samma sak när man får ju saker till sig. Som folk säger att det går fort när barnen är små. Det har ju gått fruktansvärt långt. Men det kommer väl vara samma sak. Jag kommer väl också uppleva det klaren när de har flyttat att ni är att jag inte mer medan de ändå var hemma. Absolut, absolut. Det där har jag tyckt genom livet att det är jobbigt när det är fan att om någon inte gillar den där tydligt var det jättejobbigt. Men det har jag verkligen mer och mer börjat bara helt släppa. Det finns ingen poäng, varför ska jag tilltala alla? Nej, för du själv gillar ju verkligen inte. Verkligen inte. Om tanke hur mycket folk det finns i världen. Ja, precis. är det ju inte att det inte finns några som kommer i län. Och det är väl samma sak tillbaka. För innan vi börjar med avsnittet pratar vi om Instagram också. Men där också just den där att tycker folk att det är tråkigt eller att man är fånig eller att vara nu är, är det ju fritt fram och inte följer. Och sen finns det folk som uppskattar det mycket och tycker att man är rolig och häl och inspirerande och allt vad det nu är. Och det är ju för dem. Exakt. Det är för dem och för den själv. A också våga ha kul medan man gör saker och inte bara tänka hur blir det här i andras ögon. Utan vad tycker jag om det här? Ja, olivet är ju för kort för att hålla vad någon ska. Jag vet inte hur länge jag. Nu tror jag att de är helt borta mitt huvud, men som jag har fått med mig vissa från högstadiet som har bott i mitt huvud. Ja, för det är. Ja, det är otroligt många år. Vad skulle den och om den såg, det kan ju vara allt möjligt från utseende till vad man jobbar med, till hur man gör till. Nu är man börjat fläcka ut sig Instagram, och vad skulle de tycka? Men nu börjar det verkligen här: bleknas och jävla, de finns inte längre där. Och det är sant. Eller dyker det upp och säger: ja, de får väl tycka vad fan de vill. Livet är för kort för att göra saker för någon som eventuellt troligtvis inte tycker att skit. Eller inte kommer ihåg en liksom. Nej, eller skrattar de. Eller tycker att herregud, vad blev det där. Bor hon där. Ser hon ut där precis. Ja. Men det är en skön, befriande känsla att jag gör vad jag vill. Och att folk tycker om det är sekundärt. Jag måste säga också att efter att jag blev. Jag blev en person som för jag var ju ändå ganska antig i hela Instagram grejen. Efter att jag blev en person som dök upp väldigt ofta Instagram och såg ut framförallt Anders fönstverkstad. Det var där som jag började min Instagram resa. Utifrån att jag har börjat dyka upp där, ser ut som jag gör, gör klipp som jag själv tycker är roliga eller informativa eller iblker jag väl inte det, eller bland tycker jag att det är dåligtvis. Men att du sänkte den trösken och bara kör desto mer ju mer jag har gjort det desto ännu mindre bryr mig. Ja, precis. Det är ju en övning. Det fruktansvärt tydligt det är ju inte som att jag inte vet det. Men även när man sitter med en massa kunskap om saker, behöver man också genomföra och känna och uppleva det för att det verkligen ska landa igen. Att en teoretisk kunskap är ju en sak, men sen att ha den emotionella erfarenheten är en annan sak. Och jag tycker ju till och med att jag har blivit snyggare genom att se mig själv vara kul. Jag tror att vi behöver förtydliga, nu gissar jag att det finns lyssnade som är här: vilket sätt är du kul? Du får nog till det vad du menar när jag ser ut här. Men jag har väl ändå haft återkommande tanker om livet kring att jag är tjock och jag är ful i håret och allt vad det nu är. Men ju mer och att man behöver liksom. Nu var det väl väldigt många år sedan, men jag har ändå använt mycket smink och alla sådana saker. Ja, det har ju faktiskt jättemånga år sedan. Det är ju inte alldeles. Men har du använt mycket smink. Jag bara letar det. Det gick som ett här jättesnabbt i mitt huvud nu. Nej, men det kanske bara tonåring snarare. Du har inte använt mycket smink någon gång. Vad menar du är mycket sminkt? menar jag typ underlagskräm, puder, rås och mascara. Som alla var sminkade typ i högstadiet menet? Ja, okej. Det är inte kanske vad jag skulle säga. Du har använt smänk kan vi säga. Ja, ägt smäng. Du har ägt smink, du äger inte sminkling. Men sen är då. Och kanske jag ändå tänkte att det är okej att vara så, men det är i alla fall inte man visar upp sig, till exempel Instagram. Nu menar du att du är ful i håret. Den delen? Ja men alltså att det är okej kanske att det ser ut som man gör, men man visar inte upp det för allmän beskåd. Och sen när jag har börjat visa upp mig för allmän beskåd i kläder fulla i målafärg, för det är fan mitt jobb jag mål och jag blir färgig. Och nej, jag behöver inte göra det måning i håret. Jag ska ju bara uväx där jag är ensam. Men när jag har börjat visa det publikt. har jag börjat tycka mer om mitt utseende. Helt enkelt. Och jag tror att det också handlar snarare om att eftersom att jag är van att se mig själv exakt. A förut var det mer som att jag kunde förbi en spegel och blivit chockad att vad fan ser jag ut här. Men nu vet vi ju precis hur jag ser ut, för jag ser ju mig själv i den här telefonen varenda dag, ser jag hur jag ser ut. Och jag säger någonting och lägger ut det, och låter även andra se det. Och blir det ju också en avtrobbning i det. Men det är till och med blivit ändå positiv grej. Du är ju ut någon gång när vi båda med vi sa sen här: Nej gud, vi är inte förda som vi tror. Du ser rätt vanligt. Det är en helt vanlig storlek. Ja, men precis det två vanliga kärringar i 40 års håden. Ja, nej, men vi tycker att vi ser lite fräsade ut? Tycker vi? Ja, det tycker vi väl. Vi är ändå above average. Jag vill ändå inte säga att vi ser ut som liksom kärringar. Nej, okej. Vanliga kvinna. Inte tanter heller. Nej, vanliga kvinna tjejer. Tjejor. Vanliga vanliga kvännande kvinna att jag är en kvinna. Eller? Kvinna. Kvinna, vad skulle du säga? Tjej säger du inte? Absolut inte. Jag vet inte om du tycker kvinna känns. Du är ju mer som en man. Jo har faktiskt. Det är du faktiskt. Det är ganska skönt. Och din man är mer som en kvinna. Det är skön blandning. Ja, det är väl tur det. Nu är det i alla fall att det är vår. Det är sannolien, och du kan inte tänka eller prata om någonting annat än planteringar. Jaha, nej det kan jag inte. När gäller det privata livet, att säga. Men jag skulle ju också gärna. Jag skulle ju vilja att vi är här poddsnittet och pratar om vad man nu gör våren i sina företag. Men jag tänker att det här kommer till någon slags deklaration. Men jag tänkte att det är ingen idé för det kommer inte att prata. Du kan lika och lägga dig då. Nej, om vi kan anstränger mig då. Jag tror inte att du kan det. Jag ger ett försök. Jag ger ett försök. Man ska ändå kunna förändras. Vad tänker du viktigt här nu med våren utifrån det här med bokföring och deklarationer och så. Ja, men precis. Och är det ju att nu om du har en enskild firma, är det ju nu som du ska deklarera. Är det en annan sak om man har AB? Om du har ett AB är det ju att det beror vad du har för räkenskapsår. Enskild firma har ju allföljer ju alltid kalenderåret. Men vad är kalenderåret? Nu är vi ju i mars. Ja, men precis. Men ditt räkskapsår går alltid om det inte är ditt första. kan det ju bland vara förlängt eller kort. Men följer du från 1 januari till 6 december i ditt räkskapsår. nu är som 2025 gjort. nu är det ju dags att deklarera 2025. Och det gör man ju våren. själva bokslutet och det gjorde man i december. Nej, det gör man ju oftast nu. Du sa ju för fan precis att det var kalenderår. Ja, som ditt räkskapsår är, alltså du bokför 2025. Det är ditt rekenskapsår januari till december. Och när det är slut gör du ditt bokslut. Och det är klart att du kan göra det i januari. Men de flesta brukar ju vänta tills deklarationen. Och deklarationen öppnar ju nu i mars häromdagen igår, tror jag till med. man gör bokslutet och deklarationen i samma Veva? Det gör ju de flesta för att det är i enskild filma här siffrorna ganska mycket ihop. El de hör ju ihop det är från ditt bokslut som du fyller i din e-belaga. Gör folk det här generellt själva. Många gör det själva. Hur rätt gör de? Oftast väldigt fel. Vad spelar det för roll då? Ja, det spelar ju jättestor roll för. Till exempel kan det vara avdrag som du inte fick göra. Det kan ju också bli väldigt fel i skattemässigt. Det är ju ditt överskott. Alltså den vinsten om vi dra hårddar det som du skattar på. har du inte bokfört rätt, blir det ju tokigt skattemässigt. därför är det ju viktigt att se till att man har någotunda koll det man gör. Och skulle jag ge några tips när man ska göra sitt bokslet är ju att börja med att stämma av alla bokföringskonton. Och med där menar jag, försök nu varin. Men där menar jag att du kollar banken. Vad var mitt saldo banken när december var slut. Alltså sista dagen mitt äkenskapsår. Om det var att du hade 300 kronor banken. Vi hoppas att det var mer, när vi säger så. ska den siffran vara precis samma som ditt bokföringskonto för bankkontot. Tänk du med. Och om det var att du hade en moms skuld som du hade klarat att du går in och kollar sketteverket. Var har jag deklarat den sista momsperioden, kanske det stod att du hade 23 kronor i skuld som du skulle betala från decembers moms eller sista kvartalet. ska det vara samma siffra som står redovisningskontot för moms. Är det bra? Ja. att man börjar med att dubbelkolla att alla utgående saldon, alltså siffran som står de här kontorna i slutet i balansrapporten stämmer. Om de inte stämmer. måste man se till att ta reda varför det inte stämmer och se till att det stämmer. Det låter ju jättesvårt. Ja, det är ju svårt beroende hur stor gift det är, men får man helt enkelt igenom konto för konto. Och när jag säger konto menar jag bokföringskonto. Och stämma av det mot till exempel bankkontot och se att man har fått med alla transaktioner. För att om du inte gör det här blir det tokigt och framförallt blir jättesvårt att bokföra framöver. Vi som tar över från de som har bokför själva, har ju oftast ofta är fel i alltså ingående balanserna. Och stämmer du inte fram över heller. Om du ska ta över om det kommer en till dig som säga: nu har jag försökt med det här i tre år. Och jag orkar inte mer. Nu får du ta över. Och du ser att det här är ju gjort. Det är ju ett riktigt papphvud som har gjort det. Inget är ju rätt. Vad blir det? Du försöker ju rätta gott det går. Ärts som till exempel nu med har jag ett aktiebolag som jag håller att rätta tillbaka flera flera år tillbaka där det mesta har blivit knasigt. Och den här personen har ju till exempel inte bokfört sitt skattekonto och det är jättevanligt fel i aktibolag att man inte bokför det. kan det ju stå i bokföringen att du har 300 000 skattekontot för att du har aldrig bokfört bort när det har dragits. Men i sannningen har du två kronor skattekont. Och får jag börja. Det är ett jätte forskningsarbete. Det är går tillbaka från året och börjar titta, och sen får jag försöka rätta. Det låter som att det kan bli dyrt då. Ja. A först tror att man ska komma billigt unbären och göra det rätt. Det är ju där de flesta säger att jag borde ha satt att ta hjälp från första början. vet man inte vad man gör, och tar man inte hjälp för att man inte vill lägga de pengarna fullt förståligt verkligen. Men att ha med sig att det kan bli otroligt för den här kunden som jag pratade om skulle det ju ha varit mycket billigare om man hade tagit hjälp från början. Ja, fyra tråkigt. Men för jag gjorde ju själv när jag hade enskild filma. Det gick ju ingen vidare häst. Men fort jag skaffade AB, tog vi du över, det har inte bli fel. Nej, nej, men det är bra. För jag hör ju nu när du pratar känner ju verkligen varje cell i min kropp tänker ju vad bra att jag inte sitter med det här. Ja, det är jättebra. Det är faktiskt jättebra till faktiskt jättebra. Men att man ska i alla fall. Det man ska göra när man har enskild filma är ju att man ska fylla i den här NE-belagen. Men det vill jag känna att jag ändå fyllde i någonting eller du. Eller att vi ändå pratar om en ännu belag även kopplat till mig. Men jag är ju aktiebolag. Ja, men det har du att göra med att du har din lantbruksfastighet. det gäller där. Har man ett aktieblag är det inte en belagen man ska fylla i. Utan har man ett aktibolag och de allra flesta aktiebolag följer ju också räkskapsåret. för min del gör jag ju otroligt många båda aktiblag och enskild firma våren. det är ju dags för aktieblag också. Om man har ett sånt räkenskapsår att göra. Och det är ju ganska mycket mer omfattande. Nu håller hun att jag upp min högtalare eller vad säga mick. Du får inte äta mick. Du får inte äta mick. Du har du redan sonat ut. Jag får vara glad för dig jag fick säga det. Men det var väl inte kanske huvudsak till mig. Jag säger det till alla våra lyssnare. Till dig som lyssnar. Till dig som orkar lyssna, är det nu du ska deklarera din enskilda filma. Och tycker du att det är jobbigt och du slider ditt hår, är det fullt förståeligt. Det är många som tycker att om jag inte skulle göra någon liten film eller guide eller någonting om hur man fyller i sin Nne-belaget. Det låter väl som en jättebra grej. Det låter faktiskt som en jättebra grej. Det tror jag att många skulle. För många tycker att det är jättejobbigt och jättesvårt. Ja. Det låter väl som en bra grej. Och sen om du som lyssnar också sitter där nu och får ditt. Men får du ha den där tonen? Jag vet inte. Jag tänkte att det skulle vara lite såande är ju helt fel ord. Ja, precis är redan jättevärtligt. Det var där något mer som porr. Ja, jag kanske försökte lite sexy. Nu ska jag skylla i din äne bilaga. Är det sex röst? Hallå, Däri. Nu är jag fel och slutar. Men nu ska du finna i den i belaget. Jo, det är många. Man har ju fått deklarationen först. Och det är ju det som redan som skattaver har fått information om. Och är det ju jättemånga som blir glada för att det står här. Du ska tillbaka 30 000. tänker du vad roligt. Och nu är jag den här väldigt tråkiga personen som säger: vad roligt. Men du har ännu inte deklarerat din enskilda firma. För det vet ju Skattaverket ingenting om. Ut det är därför du går och fyller i din. Vad är, hur ska jag kunna veta det? Men jag vet för allting. Nej, det gör de inte. Ut det är där du fyller i den här bilagen. Och kommer det ju kunna bli om du har ett överskott, alltså du har gått med vinst, och har haft mer intäkter än kostnader, kommer du behöva antagligen betala skatt. Och drar sig det bort från de här 30 000 du redan fick. att det står där är ingenting att köas om mer än att säga, jo, men det var ju när siger att det finns lite att ta av. Och det tror jag många missar. Men är det inte för mig som är AB. Nej, är det inte för dig för du och ditt AB är ju två skilda saker när man enskild filmar. Det är liksom ihop blandat med mitt privata, men som aktiebolag är aktiebolaget en egen juridisk person säger man. Men jag fick tillbaka kan jag ändå säga för. Du kanske säger så, men du ska ju också deklarera det här att du har mottagit hyra och sånt. Ja, just det. Men det gäller ju dig Malin Andersson. Och sen har vi ju ännu inte gjort årsvisning och deklaration för Anderssonskens fönsterverkstad. Det är olika saker. Det du ska göra om du är ett aktilag är att fylla i K10-bilagen. Och det kommer ju också göra behöver du inte tänka. Nej, bra. man behöver skilja hela tiden när det gäller aktilag. Det är inte du som privatperson som är ditt aktilag, utan den står för sig självt. Är det med? Ja, nu har du nästan sån här. vad skönt. Det är skönt att jag ända fick säga, tycker jag. Det här. Och jag tar hjälp om man. Det finns ju nästan mycket guider. Man kan läsa saker skatens hemsida, hur man ska fylla i den här bilagan. Eller tar du hjälp av någon. Det behöver inte ta himla lång tid. Men börja med. Nu är det ingen börna. börjar hund. Börja med att göra som jag sa, och se till att alla kontos stämmer. Här man är rikan på. Men ska vi säga så? Ja du tycker jag. För nu är du redan någon annanstans. Ja, jag blir jätter. Jag blir jättek riktigt. Ja. Ja, men jag har tänkt att vi skulle ha ett helt. Det har jag också önskat att vi skulle ha ett helt bokföringsavsnitt. Men är det inte bättre att du gör. Det är inte mitt fel nu att vi måste sluta, för det är din hundrum. Men vad är det bättre att jag gör att du gör det själv. Eller att du gör Instagram grejer. Eller någonting. Jag klarar inte. Jag klar inte. Jag kunde inte förändras. Nej, du precis. För det var enligt att du sa för början, att du skulle liksom försöka tyckte jag försökte. Men sen blir det tjok i huvudet. Dåra lyssnare, om ni vill ha ett bokföringsavsnitt får ni till en annan podd. Ja, men du vet, annars hade jag ju kunnat dra en lång harang om i minorgefärger sång. har det ju sånt. Ja, det har jag definitivt gjort. du ser det inte bara ja. Man har olika intressområden. Ja, okej. Jag är väldigt hungrig redan tyvärr. Nej, jag inte klockan till 11. Jag vet inte. Du kan inte äta klockan 11. Det kan man väl. Jag vill fanga vilja i egen förtaren. Det är 11:23. Ja, kan man äta. Nej, men vi ska ju ändå handla mat tar ju sin stund. Hur tycker du själv att det går med matlagning? Jag lagar ju inte mat. Nej. det går ganska bra. Nej, idåg var ju inte min man hemma kvällen. Och vi har ju Hello Fresh. Hallow, hello fresh. If you want to spans this. Vi har ju Hello Fresh. Den bästa matgassen till. Hello Fresh gör ju att man kan laga. Det har inte prövat någon annan matgasse. Eller har du? Ja. Det kännade sittigs matgasser. Ingen an. Det var någonting vi köpte. Men det var väldigt många sen. Skitsamma. Jo, han skulle bort då. Och så: vad ska vi äta? Ja, det är ju bara och tittar i receptboken. Jag tänker inte laga. Du tänkte att han skulle laga fast han inte skulle vara hemma. Nej, utan jag tänkte att han får hitta en lösning hur familjen får mat när han är inte hemma. Ja, det låter ju följt rimligt. Men det slutar du i alla fall med att jag åt yoghurt, flingor och mackor. Ja, och det kan man väl äta till fällt. Det är ju ingen som har dött av. Nej, jag gjorde faktiskt pankkakor. Ja, hur många gånger i veckan gör du pankakor. De gångerna som jag behöver lagra. Exakt. Jag gör också oftast pankakor. För det sa faktiskt min son, som inte var sinner över att du ska äta yoghurtmacka. Kan du inte göra pankakor? Ja, det kan jag gjort med vi har varken ägg eller mjölk. det var ju skönt. Ja, slapp du det. slapp jag det. Jag gör oftast pankakor när det bara är jag och ett barn hemma. För jag tycker det är jobbigt att steka sjuka mängder. För mig slutar det oftast med att alla andra äter att jag fortfarande står och stekpankakar. H många ägg brukar du göra på? Tre. Jag gör nio. Det är ju helt sjukt. Det är helt sjukt. Men jag är också helt sjukt jag och min son kan äta hur många pankaker som helst. Jo, men du gör väl också pankakor finns sen att de ska kun äta timis. Ja, ja. Fast det blir inte alltid sånt kvar. Nej, nej. Men det kan hända att de äter pankakor och sen ingen skålägel sig att de läter till pankakor. Ja, nej det skulle inte hända hem hos. Nej, du är lite med ordning. är man en kvällsfrukt. Ja. Alltså gud. Återigen, du lagar ju inte ens mat. Nej. Nej, försök inte måla upp att du är någon superfru här nu. Nej, det känns inte som att jag var i närheten av någon form av superfru. Kvällsfrukt. Men kvällsfrukt kan de ta. Ja. Okej. Okej. sa. Men tackar vi mycket för det här avsnittet. Vad skulle du vilja göra för namn till avsnittet idag? Ja, vad började vi med? Började ju med någon form av sälj. Köp. Säljköp. Söker. Jag tycker det ska heta girl. Absolut. Ja, det låter bra. Det är bra sätt. säger du så. Men du gärna, är du redo för att jag säger håd. Ja. tar vi det spanska idag. Det kan inte du? Ondå stres, ja jag tror du menar sen push, att inte kunde säga spansk, vi tar spanska. Und stres! Pöll!