Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. Ik ben Hanna. 

Vandaag lezen we Psalm 4.

Een lied van David. Voor de zangleider. Bij dit lied wordt op een harp gespeeld.
Goede God,
als ik om hulp roep,
geef mij dan antwoord.
U beschermt mij altijd als ik het moeilijk heb.
Wees ook nu goed voor mij,
en luister naar mijn gebed!
Rijke en machtige mensen,
hoe lang nog lachen jullie mij uit?
Hoe lang nog blijven jullie mij bedriegen
en liegen jullie over mij?
Dit moeten jullie weten:
de Heer is goed voor trouwe mensen,
hij luistert als ze om hulp roepen.

Rijke en machtige mensen,
heb eerbied voor de Heer.
Doe geen kwaad meer,
denk na over je fouten,
wees rustig en zwijg.
Breng offers volgens zijn regels,
en vertrouw op hem.
Rijke en machtige mensen,
jullie zeggen:
‘Voor ons geluk hebben we God niet nodig.’
Maar ik weet:
Alleen de Heer geeft geluk en vrede!
Door hem ben ik gelukkig,
gelukkiger dan die mensen met al hun rijkdom.

Heer, u laat mij veilig wonen.
Ik hoef niet bang te zijn,
ik kan rustig slapen.

---

Rijk zijn heeft heel wat voordelen. Het leven gaat vaak makkelijker voor wie er warmpjes inzit. En als je rijk bent, kun je makkelijk denken dat je God niet nodig hebt. Maar klopt dat wel? 
 Het echte geluk is niet te vinden in aardse rijkdom, laat psalm vier ons verstaan. Wie zijn rijkdom als vanzelfsprekend ziet, loopt het risico om blind te blijven voor de komst van Gods rijk, omdat hij zijn comfort dankt aan de wereld zoals ze is. Maar volgens de Bijbel leven mensen uiteindelijk ‘niet van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God’. Alleen de Heer geeft geluk en vrede! Door Hem ben ik gelukkig, gelukkiger dan die mensen met al hun rijkdom.

Hoe merk jij dat God geluk en vrede geeft?