Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. Ik ben Hanna.
Vandaag lezen we Psalm 104:1-23.
Ik dank de Heer
vanuit het diepst van mijn hart.
Heer, mijn God, u bent machtig!
Alles rondom u is stralend en mooi.
Overal om u heen is licht.
U hebt de hemel gemaakt,
strak gespannen als een tent.
Hoog boven de hemel is uw paleis.
U rijdt op een wagen van wolken,
de wind blaast u vooruit.
De wind is gehoorzaam aan u,
de bliksem doet wat u wilt.
U hebt de aarde stevig vastgezet,
zo blijft ze staan, voor altijd.
Toen u de aarde maakte,
was er overal water,
zelfs hoog boven de bergen.
Maar toen uw stem klonk,
vluchtte het water.
Het vluchtte weg voor de donder.
Bergen kwamen tevoorschijn,
en rivieren stroomden in de dalen,
precies zoals u het bedacht had.
U hebt grenzen gemaakt voor het water,
nooit meer zal het de aarde bedekken.
U laat rivieren stromen,
ze stromen tussen de bergen door.
Alle dieren komen er drinken,
ook wilde ezels vinden er water.
Hoog in de bomen hebben vogels hun nest,
tussen de bladeren klinkt hun lied.
U laat het regenen op de bergen,
zo wordt de aarde vruchtbaar en groen.
U laat gras groeien voor de dieren,
graan en vruchten voor de mensen.
De aarde geeft goede dingen aan de mensen:
brood dat hen sterk maakt,
wijn die hen vrolijk maakt,
olie die hun huid laat glanzen.
Heer, uw bomen zijn altijd groen,
de hoge bomen die u geplant hebt.
Daar maken vogels hun nesten,
ooievaars wonen in de hoogste takken.
Berggeiten wonen hoog in de bergen,
andere dieren leven in de dalen.
Elk dier heeft zijn eigen plek.
U hebt de maan gemaakt
om het jaar in maanden te verdelen.
De zon gaat onder als u dat zegt,
op uw tijd wordt het nacht.
Dieren in het bos worden dan wakker.
De jonge leeuwen krijgen honger,
brullend vragen ze u om eten.
Maar in de ochtend verdwijnen ze,
ze gaan weer terug naar hun plek.
Mensen gaan dan aan het werk,
ze werken tot de avond.
---
Wat een prachtige beelden! Wat heeft God de wereld toch mooi gemaakt. Deze psalm maakt dat je ernaar kunt verlangen om (weer) de natuur in te gaan. De dichter van Psalm 104 dankt God voor de schepping. Hij heeft aandacht voor elk detail, en ook voor de manier waarop alles met elkaar samenhangt. De wereld waarin we leven, geeft ons alles wat we nodig hebben. We mogen ervan genieten! In alles ziet de dichter Gods hand. God heeft de wereld zo mooi gemaakt. Hij maakte de hemel, Hij zorgt dat de wind waait. God laat de rivieren stromen en zorgt voor groen en vruchtbaarheid.
Waar geniet jij van in de natuur? Wat zegt dat je over God?