Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. Ik ben Dries.
Vandaag vieren we in Nederland Bevrijdingsdag. Deze dag herinnert aan de bevrijding van de Duitse bezetting in Nederland in 1945. Dankbaar voor de vrijheid waarin we mogen leven bidden we vandaag dan ook met het tweede deel van psalm 22…
Dan zal ik u danken in de tempel.
Tegen iedereen zal ik zeggen:
‘Heb eerbied voor de Heer en zing voor hem!
Volk van Jakob, geef hem eer!
Volk van Israël, buig voor hem!
Want hij ziet de ellende van arme mensen,
mensen in nood laat hij niet alleen.
Hij hoort hun gebed om hulp.’
Ik zal in de tempel een lied voor u zingen.
Ik zal daar een offer brengen,
zoals ik beloofd heb.
Ik geef daar een maaltijd,
en arme mensen mogen mijn gasten zijn.
Ze kunnen eten zo veel als ze willen.
Laten ze tot u bidden en u eren!
Dan gaat het altijd goed met hen.
De hele wereld moet de Heer vereren,
iedereen moet voor hem buigen,
want hij is koning.
De Heer is koning van alle volken.
Iedereen moet voor hem knielen:
mensen die het goed hebben,
en ook mensen die gaan sterven,
die het leven moeten verlaten.
Ook hun nakomelingen zullen hem dienen
en over hem vertellen aan hun kinderen.
Ze zullen altijd over zijn goedheid spreken,
want de Heer heeft wonderen gedaan.
----
Het is vandaag Bevrijdingsdag, een feestdag uit dankbaarheid voor de vrijheid waarin we mogen leven. Dankzij de offers die anderen brachten. Het kan de vraag oproepen wat wij doen met dit leven en de vrijheid die ons is gegeven. De psalmist heeft een bijna-dood ervaring en belooft in dit lied God dankbaar te zijn als hij verder mag leven. Zijn dankbaarheid zal hij willen uiten op verschillende manieren: de psalmist wil zingen, offers brengen, knielen, en delen van wat hij heeft met de armen. Met andere woorden zegt hiij eigenlijk: als ik langer blijf leven, dan zal ik mijn leven zinvol besteden door goede dingen te doen.
Hoe zou jij God willen bedanken voor de goede dingen die Hij geeft?