Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. Ik ben Hanna. 

Vandaag lezen we Psalm 47.

Een lied van de Korachieten. Voor de zangleider.
Volken, klap in je handen.
Zing en juich voor God!
Want de Heer is de Allerhoogste,
iedereen moet hem eren.
Hij is een machtige koning,
hij heerst over de hele aarde.

Hij liet ons overwinnen
in de strijd tegen andere volken.
Hij gaf ons een eigen land,
een land waar we trots op zijn.
Zo veel houdt hij van ons.
Als God op zijn troon gaat zitten,
juicht iedereen voor hem
en klinken er trompetten.
Zing, zing voor God!
Zing, zing voor onze koning!
God is koning van de hele aarde,
zing daarom een lied voor hem.

God is koning van alle volken.
Hij zit op zijn heilige troon.
De leiders van de volken komen bij elkaar
om de God van Abraham te dienen.
De leiders van de aarde horen bij God.
Hij is hun koning,
hij is machtig!

---

Vandaag vieren we Jezus’ hemelvaart. Nu leven we in de tijd dat Jezus naast zijn Vader als koning regeert. Hij werkt aan de komst van zijn koninkrijk. Psalm 47 wordt vaak gezongen tijdens Hemelvaartsdag. Het is een lied over Gods koningschap over de hele wereld. ‘God is koning van de hele aarde, zing daarom een lied voor hem’ (vers 8). De dichter van deze psalm roept de mensen op om voor God te klappen, te juichen en te zingen! We zijn niet gewend om zo uitbundig te juichen voor God, maar deze psalm geeft een heel goede reden: God is de allerhoogste en iedereen moet Hem eren.

Welke redenen heb jij om God te eren? En hoe eer jij Hem het liefst?