Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. Ik ben Dries.
Vandaag bidden we met psalm 27 dat we veilig bij God mogen wonen.
Een lied van David.
De Heer helpt mij altijd,
hij is als een licht in het donker.
Ik ben voor niemand bang.
Bij de Heer ben ik veilig,
daarom heb ik geen angst.
Als vijanden mij aanvallen,
dan zullen ze struikelen.
Als ze mij willen doden,
dan vallen ze zelf dood neer.
Ik ben niet bang,
ook niet als een heel leger mij aanvalt.
Ik blijf op de Heer vertrouwen,
ook als de strijd begint.
Ik vraag aan de Heer maar één ding,
meer heb ik niet nodig.
Ik wil bij hem wonen,
elke dag, heel mijn leven.
Ik wil bij hem zijn in de tempel.
Dan zal ik zien hoe goed hij is.
Als er gevaar is,
verbergt hij mij in zijn tempel.
In zijn huis ben ik veilig.
Ik zie vijanden om mij heen,
maar ik weet dat ik sterker ben dan zij.
Vol vreugde zal ik de Heer danken.
Ik zal vrolijk voor hem zingen,
en offers brengen in de tempel.
Heer, ik roep naar u!
Luister naar mijn gebed.
Wees goed voor mij
en geef mij antwoord.
Ik weet dat ik u moet zoeken.
Dat doe ik, Heer,
want ik wil dicht bij u zijn.
Verberg u niet voor mij.
Wees niet boos,
stuur mij niet weg.
U hebt mij altijd geholpen,
jaag me nu niet weg.
Laat me niet alleen, God,
u bent mijn redder.
U blijft vol liefde voor mij zorgen,
ook als iedereen mij verlaat,
zelfs als mijn vader en moeder mij verlaten.
Zeg mij wat ik moet doen, Heer!
Wijs mij een veilige weg,
want mijn tegenstanders zijn dichtbij.
Houd ze bij mij vandaan.
Ze vertellen leugens over mij
en ze dreigen met geweld.
De Heer is goed voor mij,
zolang ik leef.
Dat weet ik zeker.
Iedereen moet op de Heer vertrouwen.
Wees daarom sterk en houd moed.
Vertrouw op de Heer!
---
‘God houdt van ons. Voor wie zouden wij dan nog bang moeten zijn?’ We lazen het afgelopen zondag in Romeinen 8:31. En nu lezen we bijna dezelfde de woorden in Psalm 27: ‘Bij de Heer ben ik veilig, voor wie zou ik bang zijn?’ Wat er ook gebeurt in je leven, je mag op God vertrouwen. Voor de psalmdichter betekent dat: bij God zijn. ‘Ik vraag aan de Heer maar één ding, het enige wat ik verlang…’ In vers 4 en 5 spreekt de dichter over wonen in Gods huis, schuilen bij God en verborgen zijn onder zijn dak.
De dichter spreekt over ‘wonen bij God’ en ‘bij God zijn’. Waar of wanneer voel jij je dicht bij God?