Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. Ik ben Dries.
Vandaag lezen we uit Psalm 103:15-22.
Een mens leeft maar kort.
Hij is net als een bloem in het gras
die maar heel even bloeit.
De wind gaat waaien en de bloem verdwijnt,
niemand weet meer waar hij stond.
Maar de liefde van de Heer verdwijnt nooit.
Hij houdt van mensen die hem trouw zijn.
De Heer is goed voor hen,
en voor hun kinderen en kleinkinderen.
Als ze maar doen wat hij wil,
als ze maar luisteren naar zijn woorden.
De Heer in de hemel is koning,
hij regeert over alles.
Machtige engelen, dank de Heer.
Jullie die hem dienen en hem gehoorzaam zijn,
dank de Heer.
Dank de Heer,
zon, maan en sterren, die doen wat hij wil.
Dank hem, heel de wereld!
Dank hem, in de hemel en op aarde.
Ik dank de Heer
vanuit het diepst van mijn hart!
----
Gisteren lazen we het eerste deel van dit loflied. Daarin ging het vooral over de liefde en vergevingsgezindheid van God. Door allerlei verschillende werkwoorden wordt Gods eeuwigdurende liefde uitgedrukt. In het tweede deel wordt die tijdloosheid van Gods liefdevolle karakter naast de kwetsbaarheid van de mens geplaatst. De mens is broos en tijdsgebonden. En toch heeft de eeuwige God oog en aandacht voor ons.
Zie je jezelf als een kwetsbaar mens? Waaraan merk je dat? Hoe ga je met die kwetsbaarheid om?