Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.
Vandaag lezen we uit Psalm 29.
Een lied van David.
Goden, juich voor de Heer!
Juich voor hem, want hij is sterk.
Juich voor de Heer, want hij is machtig.
Buig voor hem, want hij is heilig.
De stem van de Heer klinkt over het water,
over de grote, geweldige zeeën.
De machtige God laat de donder horen.
Krachtig en machtig klinkt de stem van de Heer.
De stem van de Heer breekt bomen in tweeën,
de hoge bomen op de bergen.
De bergen schudden van schrik,
de Libanon en de Sirjon schudden en beven.
Het lijken wel springende stieren.
De stem van de Heer laat de bliksem flitsen.
De stem van de Heer laat woestijnen schudden,
de woestijn van Kades schudt en beeft.
De stem van de Heer laat bomen beven,
hun bladeren worden weggeblazen.
Zo machtig is de Heer!
De hemel juicht voor hem.
De Heer woont hoog in de hemel,
hij is koning voor altijd.
De Heer zal zijn volk sterk maken,
hij zal zijn volk vrede geven.
----
Een hele psalm over de kracht van Gods stem. Met zijn stem maakte God de schepping: licht, donker, bergen, zeeën, dieren en mensen. Met zijn stem kan God nog steeds grote dingen doen. Volgens de psalmist breekt Hij bomen in tweeën en laat Hij woestijnen schudden. Deze psalm is verbonden met de voorgaande psalm, Psalm 28. Daar gaat het in vers 2 en 6 over de stem van de dichter. Met die stem kan de dichter tot God bidden en smeken. Wij kunnen met onze stem niet de natuur in beweging zetten, maar wel de Heer over de natuur aanroepen, danken en prijzen.
Hoe kun jij je stem gebruiken om God te eren?