Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.

Vandaag lezen we uit Romeinen 13:8-14

Zorg ervoor dat je niemand iets schuldig bent. Voor jullie geldt alleen deze regel: houd van elkaar. Want als je houdt van de ander, heb je precies gedaan waar het in de wet om gaat.
In de wet staat: «Vermoord niemand. Ga niet vreemd. Steel niet. Verlang niet naar iets dat van een ander is.» Deze en alle andere regels kunnen in één zin gezegd worden: «Van de mensen om je heen moet je evenveel houden als van jezelf.»
Als je van de ander houdt, zul je hem geen kwaad doen. Het gaat er dus om dat jullie elkaar liefhebben. Dat is alles wat de wet van je vraagt.
Jullie weten dat het moment van onze redding dichtbij is. De dag waarop dat zal gebeuren, is nu nog dichterbij dan toen wij gingen geloven.
Het is tijd dat jullie wakker worden. De nacht is bijna voorbij, de dag gaat beginnen. We moeten alles wat slecht is, achter ons laten. Want dat hoort bij de donkere nacht. We moeten klaarstaan om te gaan leven in Gods licht. We moeten ons goed gedragen, als mensen die gered zullen worden.
Doe niet mee met feesten waarop iedereen zich vol eet en dronken wordt. Laat je niet verleiden tot verboden seks, maar gedraag je goed op seksueel gebied. Zoek geen ruzie, en eis niet steeds respect van anderen. Luister niet naar je eigen verkeerde verlangens. Maar laat door je gedrag zien dat jullie helemaal bij de Heer Jezus Christus horen.


<a href="https://www.debijbel.nl/bgt">Bijbel in Gewone Taal © Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap</a>
https://www.debijbel.nl/bijbel/BGT/ROM.13.8-ROM.13.14

---

Het is goed om je aan de wet te houden: geen verkeerde dingen doen, wel belasting betalen (Romeinen 13:3-7). Maar Gods wet gaat verder dan dat. Het komt hierop aan: houd van de ander. ‘Wees elkaar niets schuldig, behalve liefde,’ staat in vers 8 (NBV21). Het gaat dus niet om je eigen verlangens, het afwerken van je eigen ‘bucketlist’ voordat Jezus terugkomt – want Paulus gelooft dat Jezus snel terug zal komen (vers 11). Het gaat juist om het liefhebben van de ander. Dat is alles wat de Wet (van God) van je vraagt en daarmee laat je zien dat je bij Jezus hoort. 

Hoe kun jij laten zien dat je bij Jezus hoort?