Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.
Vandaag maken we een uitstapje naar het Oude Testament, naar een psalm die hoort bij een bijzonder moment in de geschiedenis van Israël.
Vandaag lezen we uit Psalm 30.
Een lied van David.
Dit lied is gemaakt toen de tempel in gebruik genomen werd.
Heer, ik breng u eer.
U hebt mijn leven gered!
Daarom konden mijn vijanden niet juichen,
ze konden niet juichen over mijn dood.
Heer, mijn God, ik riep u om hulp,
en u hebt mij genezen.
Ik was al bijna dood,
het land van de dood zag ik al.
Maar u gaf mij het leven terug.
Als je trouw bent aan de Heer,
moet je voor hem zingen en hem prijzen,
want hij is heilig!
De woede van de Heer duurt kort,
maar zijn liefde duurt een leven lang!
Ook al val je ’s avonds huilend in slaap,
’s ochtends sta je juichend weer op.
Ik voelde me sterk en ik dacht:
Mij kan niets gebeuren.
U was goed voor mij, Heer,
daarom overkwam mij geen kwaad.
Maar toen u zich voor mij verborgen hield,
ging ik bijna dood van angst.
Ik roep u, Heer!
Ik smeek u: Wees goed voor mij.
U hebt niets aan mij als ik dood ben,
als ik in mijn graf lig.
Dan kan ik u niet meer prijzen,
niet meer zingen over uw trouw.
Heer, luister naar mij,
wees goed voor mij en help mij.
U hebt mijn verdriet veranderd in vreugde.
Ik huil niet meer,
maar ik ben weer vrolijk.
Heer, ik zal voor u zingen
met heel mijn hart.
God, ik zal niet zwijgen.
Ik zal u altijd prijzen!
<a href="https://www.debijbel.nl/bgt">Bijbel in Gewone Taal © Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap</a>
https://www.debijbel.nl/bijbel/BGT/PSA.30.1-PSA.30.13
----
Volgens het opschrift is deze psalm geschreven bij de inwijding van de tempel. Voor de Israëlieten was dat een heel belangrijk moment. Generaties lang was God al bij het volk aanwezig in de heillige kist en de heilige tent – al vanaf de reis door de woestijn. Maar er waren ook perioden dat de heilige kist zo’n beetje vergeten was en letterlijk ergens in een (uit)hoek stond (1 Samuel 7:1-2). Maar nu is God weer te midden van zijn volk en het verdriet is veranderd in vreugde!
Ook nu nog maken we bij belangrijke momenten muziek, zoals bij een huwelijk of een begrafenis. Welk lied heeft of had voor jou een speciale betekenis tijdens een belangrijke gebeurtenis?