Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. 

Vandaag en morgen lezen we Psalm 107: een lofpsalm over God die mensen uit allerlei benarde situaties redt.

We lezen Psalm 107:1-22.

‘Dank de Heer, want hij is goed.
Zijn liefde blijft altijd bestaan.’
Dat zeggen de mensen die de Heer heeft bevrijd.
Hij bevrijdde hen van hun vijanden.
Hij bracht hen bij elkaar uit alle landen:
uit het oosten en het westen,
uit het noorden en het zuiden.
Soms liepen mensen rond in de woestijn.
Ze vonden nergens een weg,
nergens een stad om in te wonen.
Ze hadden honger en dorst,
ze gingen bijna dood.

Ze waren bang, ze riepen naar de Heer.
En hij bevrijdde hen uit het gevaar.
Hij bracht hen naar een goede plek,
naar een stad waar ze konden wonen.

Laat iedereen de Heer danken, want hij is trouw.
Hij doet wonderen voor mensen.
Aan mensen die dorst hadden, gaf hij te drinken.
Aan mensen die honger hadden, gaf hij te eten.
Ze kregen meer dan genoeg.
Soms zaten mensen in een donkere gevangenis,
ze zaten vast met ijzeren kettingen.
Want ze hadden niet geluisterd naar God,
ze waren niet gehoorzaam aan de Allerhoogste.
Daarom strafte hij hen met ellende.
Niemand hielp hen toen ze het moeilijk hadden.

Ze waren bang, ze riepen naar de Heer.
En hij bevrijdde hen uit het gevaar.
Hij bevrijdde hen uit de donkere gevangenis,
hij maakte hun kettingen los.

Laat iedereen de Heer danken, want hij is trouw.
Hij doet wonderen voor mensen.
Bronzen deuren sloeg hij kapot,
ijzeren kettingen brak hij in stukken.
Soms werden mensen gestraft
omdat ze slecht leefden en kwaad deden.
Ze wilden niets meer eten,
ze waren al dicht bij de dood.

Ze waren bang, ze riepen naar de Heer.
En hij bevrijdde hen uit het gevaar.
Toen de Heer sprak, werden ze beter.
Hij redde hen van de dood.

Laat iedereen de Heer danken, want hij is trouw.
Hij doet wonderen voor mensen.
Laat iedereen hem dankoffers brengen,
laat iedereen juichen
en vertellen over de grote daden van de Heer.

---

Heb jij jezelf wel eens zo in de nesten gewerkt dat je het gevoel had dat je geen kant meer op kon? Dat je als het ware gevangenzat in je eigen problemen? De tekst van vandaag gaat over mensen in zulke benarde situaties. De dichter vergelijkt hen met gevangenen in een donkere kerker, die geboeid zijn met ijzeren kettingen. Maar op het moment dat ze tot God roepen, luistert Hij. Hij bevrijdt hen uit het gevaar, ook al hebben ze de moeilijkheden aan zichzelf te danken. De dichter prijst God omdat Hij trouw is. Hij laat mensen niet in de steek. 

Wanneer voelde jij je gevangen?