Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. 

Vandaag lezen we Psalm 116 - een bijzondere psalm, als je erbij denkt aan het punt van het Marcus-evangelie waar we inmiddels beland zijn, vlak voor de muren van Jeruzalem, waar Jezus gedood zal worden én zal opstaan.

Ik heb de Heer lief,
want hij luistert naar mij.
Als ik om hulp roep,
geeft hij mij antwoord.
Ik blijf tot hem bidden,
mijn leven lang.

Ik was al bijna dood,
het land van de dood zag ik al.
Ik was bang, ik had pijn.
Toen riep ik naar de Heer:
‘Heer, red mijn leven!’

De Heer is goed voor mensen in nood.
Hij is een God die mensen liefheeft,
hij beschermt iedereen die zwak is.
Toen ik machteloos was,
heeft de Heer me bevrijd.
Ik vind weer rust,
want de Heer heeft mij geholpen.
Hij heeft mijn tranen gedroogd,
hij zorgde ervoor dat ik niet viel.
Ja, hij heeft me gered van de dood.

Ik mag leven, dicht bij de Heer.
Ik bleef op de Heer vertrouwen,
ook toen ik diep ongelukkig was,
ook toen ik heel bang was en dacht:
Iedereen bedriegt mij.
De Heer is goed voor mij geweest.
Hoe kan ik hem daarvoor danken?
Ik zal de Heer dankoffers brengen,
ik zal hem eren.
Ik zal alles doen wat ik beloofd heb,
en heel Gods volk zal dat zien.

De Heer beschermt mensen die bij hem horen,
hun leven is kostbaar voor hem.
Ik hoor bij de Heer,
ik ben zijn dienaar.
Hij heeft me bevrijd.

Ik zal de Heer offers brengen,
ik zal hem danken,
ik zal hem eren.
Ik zal alles doen wat ik beloofd heb,
en heel Gods volk zal dat zien,
iedereen in de tempel van de Heer,
midden in Jeruzalem.

Halleluja!

----

Is je opgevallen hoeveel herhalingen in deze Psalm zitten? Keer op keer benadrukt de dichter hoe dankbaar hij is omdat god hem heeft gered toen hij doodsbang was. Eén zin wordt letterlijk herhaald: 'Ik zal alles doen wat ik beloofd heb, en heel Gods volk zal dat zien' (vers 14 en 18). De dochter weet dat hij bij God hoort, en dat mag iedereen weten. Nee, dat moet iedereen weten.  

Heb jij ook wel eens in het bijzijn van anderen verteld over iets waarvoor je God dankbaar bent? Hoe was dat?