Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. Ik ben Hanna. 

Heb je iets opgestoken van de themaweek over verbinding? Vandaag gaan we door met de gewone lezingen, en wel met een stukje van Psalm 119: een psalm waarin de dichter zijn liefde (ja, echt), voor Gods wetten verwoordt.

Vandaag lezen we uit Psalm 119:105-112.

Uw woorden zijn voor mij als een lamp in het donker,
als een licht in mijn leven.
Ik zal me houden aan uw goede wetten,
dat beloof ik plechtig.

Heer, ik moet zo veel lijden.
Houd mij in leven, zoals u beloofd hebt.
Heer, neem mijn danklied aan,
en leer mij wat uw regels zijn.

Steeds ben ik in gevaar,
maar uw wet vergeet ik niet.
Ik doe precies wat u van mij wilt,
ook al proberen slechte mensen mij te grijpen.

Ik heb alleen maar uw woorden,
en daar ben ik heel blij mee.
Dat is mijn enige bezit, voor altijd.
Ik wil graag doen wat u van mij vraagt,
mijn hele leven lang.

---

Het zijn bekende woorden, waar ook een lied van is gemaakt: 'Uw woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad'. In een omgeving waar altijd wel ergens licht vandaan komt, vergeet je bijna hoe verloren je bent als het echt donker is. Een zaklamp, de lamp van je telefoon of zelfs een klein kaarse maakt dan een wereld van verschil.  Dat is precies wat Gods woord doet, volgens de psalmist. Het woord van God geeft richting, het helpt je op weg, ook in donkere tijden. De dichter bedoelt trouwens niet dat Gods Woord een instant antwoord geeft op al je problemen. Maar wel dat je, als je je er steeds weer in verdiept, langzaam maar zeker leert aanvoelen wat de juiste weg is.  

Wat doe jij om je te (blijven) verdiepen in Gods woord, als richtlijn voor je leven?