Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. Mijn naam is Nicolette.
Vandaag lezen we uit Psalm 122.
Halleluja!
Gelukkig zijn mensen die trouw zijn aan de Heer
en willen leven volgens zijn wetten.
Hun kinderen hebben veel invloed,
de Heer maakt hen gelukkig.
Het gaat goed met zulke mensen,
ze worden steeds rijker.
Alles wat ze doen, is goed.
Ze helpen mensen die goed willen leven,
ze zijn voor hen als een licht in het donker.
Ze helpen mensen in nood,
ze zijn eerlijk en vol liefde.
Het gaat goed met mensen die geld weggeven
en daar niets voor terugvragen.
Het gaat goed met mensen die eerlijk zakendoen.
Er zal hun geen kwaad overkomen.
Hun goedheid wordt nooit vergeten.
Van slecht nieuws worden ze niet bang.
Ze vertrouwen op de Heer, ze twijfelen niet.
Ze maken zich geen zorgen, ze hebben geen angst.
Ze weten dat ze zullen winnen van hun vijanden.
Ze geven veel aan arme mensen,
alles wat ze doen, is goed.
Anderen hebben veel respect voor hen.
Als slechte mensen dat zien,
worden ze kwaad.
Ze worden woedend,
want zij krijgen nooit wat ze willen.
----
Deze psalm is onderdeel van de pelgrimspsalmen (Psalm 120-134): liederen voor mensen die op weg zijn naar de tempel in Jeruzalem. In die tijd is de tempel nog niet verwoest. In Psalm 122 komen de pelgrims aan in Jeruzalem; ze zijn onder de indruk van de sterke en stevige muren. Toch konden deze muren geen vrede garanderen. Eeuwenlang is er veel gevochten over en in Jeruzalem. De tempel is voor de tweede keer verwoest en nooit meer herbouwd. De psalm roept ons op om te bidden voor de vrede van Jeruzalem, want het is de plek waar het huis van God ooit was.
Bid jij wel eens voor de vrede van Jeruzalem? Waarom wel of niet?