Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. 

Vandaag lezen we uit Psalm 51.

Een lied van David. Voor de zangleider.
David maakte dit lied nadat de profeet Natan met hem gesproken had. Want David had met Batseba geslapen, terwijl zij getrouwd was met één van zijn soldaten.
God, u bent goed,
heb medelijden met mij!
Uw liefde is groot.
Vergeef me mijn zonden,
neem mijn schuld weg,
maak mij weer schoon.

Ik weet wat ik verkeerd heb gedaan,
steeds denk ik aan mijn fouten.
Ik ben schuldig, schuldig tegenover u.
Ik heb gedaan wat u verkeerd vindt.
God, u bent een goede rechter,
u geeft een eerlijk oordeel over mij.
Ik had al schuld toen ik geboren werd,
in de buik van mijn moeder was ik al schuldig.
Maar u wilt dat ik u trouw ben,
en u helpt me daarbij.
U zult mij wijsheid geven,
diep in mijn hart.

Neem mijn schuld weg,
dan kan ik weer bij u komen.
Maak mij weer schoon,
zo schoon als witte sneeuw.
U hebt mij zwaar gestraft.
Maak me nu weer vrolijk en gelukkig,
laat me weer juichen!
Let niet meer op mijn zonden,
vergeet wat ik verkeerd heb gedaan.
God, geef mij weer een onschuldig hart.
Maak mij van binnen nieuw,
zorg dat ik trouw blijf aan u.
Stuur me niet weg,
blijf dicht bij mij met uw kracht.

Red mij, en geef me weer vreugde,
geef me nieuwe moed.
Dan zal ik aan slechte mensen uw wetten leren,
zodat zij naar u gaan luisteren.

U bent mijn redder, God,
red mij van de dreigende dood!
Dan zal ik juichen over uw goedheid.
Heer, geef me kracht om te spreken.
Dan zal ik overal over u vertellen.

Heer, u wilt van mij geen offers op uw altaar.
Die offers geven u geen vreugde.
U wilt dat ik verdriet en spijt heb,
dat is het offer dat u wilt.
God, wees goed voor Jeruzalem,
bouw de muren van Sion weer op.
Dan wilt u weer offers ontvangen,
offers die volgens de regels worden gebracht.
Dan worden er weer dieren geofferd in uw tempel,
dan worden er weer stieren verbrand op uw altaar.

---

Boven de psalm staat dat David dit lied geschreven heeft nadat hij vreemd is gegaan met Batseba. Of David echt de auteur is, weten we niet - misschien zijn de inleidende woorden later toegevoegd. Maar het verhaal over David helpt wel om de psalm dichtbij te brengen: je kunt je David voorstellen, die het moeilijk heeft en om vergeving bidt. Zo kun je met David meebidden, en kan deze psalm ook een persoonlijk gebed voor ons worden. David beseft dat hij schuldig is, maar in plaats van het te verbloemen vertelt hij zijn fouten eerlijk aan God, en vraagt hij om vergeving.

Waarvoor zou jij vergeving willen vragen aan God?