Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.

Vandaag is het Allerheiligen. In Katholieke en Anglikaanse traditie is dit een dag om bijzondere gelovigen uit het verleden te gedenken. We lezen er Psalm 138 bij: een lied van iemand die God van heel dichtbij heeft ervaren. 

Een lied van David.
Ik dank u, Heer,
met heel mijn hart.
Ik wil voor u zingen,
en alle goden moeten het horen.
In uw heilige tempel wil ik voor u knielen.
Ik wil u prijzen,
want u bent trouw en vol liefde.
U doet wat u beloofd hebt,
u doet zelfs meer dan dat!
Toen ik om hulp riep,
gaf u mij antwoord.
U gaf mij nieuwe moed.

Alle koningen op aarde zullen u danken, Heer,
want ze kennen uw wetten.
Over uw wonderen zullen ze zingen:
‘Groot is de macht van de Heer.
Vanuit de hoge hemel helpt hij mensen die hem trouw zijn.
Ook al is hij ver weg, hij zorgt voor hen.’
Heer, u redt mij altijd,
ook als ik in groot gevaar ben.
U beschermt me tegen de woede van mijn vijanden.
Heer, u zult me altijd beschermen.
Uw trouw duurt eeuwig, Heer.
Laat uw wereld niet in de steek!

---

Een lied van dank voor God: de psalmist zingt niet alleen, hij laat zijn dankbaarheid zien met zijn hele lichaam. Hij buigt voor God, staat in vers 2. Wij zijn het niet zo gewend, maar in de tijd van de Bijbel waren mensen gewend om ook door hun lichaamshouding God te danken: door te staan, te knielen of de handen in de lucht te steken. De dichter van de psalm dankt God voor zijn antwoord. Toen hij God aanriep, gaf God hem nieuwe moed, staat in vers 3. Moed helpt je om dingen te doen die je moeilijk vindt en om vol te houden. 

Waarvoor wil jij God om moed vragen?