Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. 

Vandaag lezen we Psalm 44:10-27.

Maar nu wilt u ons niet meer zien.
U gaat niet meer met onze legers mee,
u gaat niet voor onze soldaten uit.
Daarom moesten we vluchten voor onze vijanden.
Ze hebben ons verslagen,
en ze hebben alles van ons afgenomen.

U hebt ons zomaar weggedaan,
zo makkelijk als je een schaap laat slachten.
U hebt ons weggejaagd naar verre landen.
Wij waren uw volk,
maar u hebt ons weggegeven,
u hebt ons zomaar weggedaan.
De volken om ons heen beledigen ons,
ze hebben geen respect voor ons,
ze lachen ons uit.
U hebt ons overal belachelijk gemaakt,
alle volken spotten met ons.

Dat moeten we meemaken,
elke dag weer.
Als we onze vijanden horen lachen,
als we zien hoe ze ons straffen,
dan voelen we ons vernederd.
Al die dingen maken we mee,
maar we vergeten u niet.
We zijn u trouw gebleven,
we zijn niet bij u weggegaan.
We leven volgens uw wet,
en toch vernietigt u ons!
U laat ons leven in ellende,
u hebt ons alleen gelaten.

We zijn u niet vergeten, God,
we hebben geen andere goden vereerd.
Dat zou u wel hebben ontdekt!
U weet toch alles van ons?
Maar wij moeten sterven omdat we trouw zijn aan u.
We worden behandeld als schapen die worden geslacht.
Word wakker, Heer! Waarom slaapt u?
Word wakker, en laat ons weer bij u komen.
Waarom verbergt u zich,
waarom vergeet u onze ellende,
waarom denkt u niet aan ons?

We zijn diep bedroefd,
we hebben geen kracht meer om te leven.
Kom ons te hulp, Heer,
laat ons uw liefde zien en red ons!

---

Het vorige deel van de psalm, dat we gisteren hebben gelezen, ging over het verleden. Nu zijn we in het heden van schrijvers beland, en meteen klinken hun woorden heel anders. Na het loflied, klinkt de aanklacht: God redt niet en lijkt zich te verbergen. Terwijl het volk denkt dat zij alles doen wat God wil. In vers 23 staat dat het volk wordt gedood juist omdat het trouw is aan God, als schapen die worden geslacht. Die woorden klinken ook in Romeinen 8:36. Daar lezen we over alle ellende en vervolging die de christenen moeten ondergaan. Maar toch roept Paulus op om vast te houden aan de liefde van God en Christus. 

In God geloven betekent niet dat je leven geen moeilijkheden zal kennen.Wat doe jij als je het moeilijk hebt?