Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. Ik ben Hanna. 

Vandaag lezen we 2 Kronieken hoofdstuk 6 vers 1 tot en met 11.

Toen zei Salomo: ‘Heer, u woont in een donkere wolk. Ik heb nu een prachtige tempel voor u gebouwd, waar u voor altijd kunt wonen.’
Daarna draaide koning Salomo zich om naar het volk, en iedereen ging staan. Hij zegende alle Israëlieten die daar waren.
De koning zei: ‘Laten we de Heer, de God van Israël, danken. Want hij heeft gedaan wat hij gezegd heeft. Hij heeft tegen mijn vader David gezegd: ‘Ik heb mijn volk uit het land Egypte bevrijd. Tot nu toe heb ik nooit een stad uitgekozen om daar een tempel voor mij te laten bouwen. In geen enkel gebied van de stammen van Israël. En ik heb ook nooit iemand uitgekozen om koning te zijn van mijn volk Israël. Maar nu heb ik Jeruzalem als woonplaats uitgekozen. En ik heb jou, David, uitgekozen om koning te zijn van mijn volk Israël.’
Toen wilde mijn vader David een tempel bouwen voor de Heer, de God van Israël. Maar de Heer zei tegen hem: ‘Het is goed dat je een tempel voor mij wilt bouwen. Maar die zul je niet zelf bouwen. Dat zal je zoon doen, jouw eigen kind. Hij zal voor mij een tempel bouwen.’
En de Heer heeft ervoor gezorgd dat dat gebeurd is. Ik ben mijn vader David opgevolgd. Ik ben koning van Israël geworden, zoals de Heer gezegd heeft. En ik heb een tempel gebouwd voor de Heer, de God van Israël. Ik heb de heilige kist in de tempel gezet. Daarin zit de wet van de Heer, die hij aan de Israëlieten gegeven heeft.’

Salomo zegt dat God in een donkere wolk woont. Dat beeld kennen we uit de tijd dat Mozes het volk door de woestijn leidde. Maar nu is het al eeuwen geleden dat Hij zich op die manier heeft laten zien. Voor de Israëlieten onder het gezag van koning Salomo moet het gevoeld hebben alsof God weer een stuk dichterbij is gekomen. God woont in de tempel, waarmee Hij als het ware zegt: ‘Hier kun je Mij vinden, hier kun je bij Mij terecht.’

Later, in het Nieuwe Testament vertelt Jezus ons over de Geest van God die in de gelovigen komt wonen. God woont niet meer in een wolk. Je hoeft hem ook niet meer te zoeken in een tempel of kerk, ook al kun je je daar op een speciale manier met Hem verbonden voelen. Waar je ook bent, op elk moment van de dag is God bij je. 

Op welke momenten ervaar je dat God dichtbij is of dat zijn Geest in je woont?