Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. Ik ben Daniël.
Vandaag lezen we uit Psalm 122.
Een lied van David. Voor de reis naar Jeruzalem.
Ik was heel blij toen mijn vrienden mij vroegen:
‘Ga je mee naar het huis van de Heer?’
En nu staan we echt in Jeruzalem,
binnen de muren van de stad.
Jeruzalem is prachtig gebouwd,
met sterke en stevige muren.
De stammen van Israël komen er bij elkaar.
Zij zijn het volk van de Heer,
ze brengen hem eer.
Zo doen ze wat hij wil.
Jeruzalem is de stad van David.
Zijn nakomelingen regeren daar,
en ze spreken recht over het volk.
Bid om vrede en rust voor Jeruzalem,
voor mensen die houden van deze stad.
Laat er vrede zijn in de stad,
laat er rust zijn binnen de muren.
Ik bid om vrede in de stad,
want daar wonen mijn familie en vrienden.
Ik bid om geluk voor Jeruzalem,
want daar staat de tempel,
het huis van de Heer, onze God.
Deze psalm is onderdeel van de pelgrimspsalmen (psalmen 120-134): liederen voor mensen die op weg zijn naar de tempel in Jeruzalem. In die tijd is de tempel nog niet verwoest. In Psalm 122 komen de pelgrims aan in Jeruzalem; ze zijn onder de indruk van de sterke en stevige muren. Toch konden deze muren geen vrede garanderen. Eeuwenlang is er veel gevochten over en in Jeruzalem. De tempel is voor de tweede keer verwoest en nooit meer herbouwd. De psalm roept ons op om te bidden voor de vrede van Jeruzalem, want het is de plek waar het huis van God ooit was.
Bid jij wel eens voor de vrede van Jeruzalem, waarom wel of niet?