Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. Ik ben Daniël.
Vandaag lezen we uit Psalm 75
Een lied van Asaf. Voor de zangleider. Op de wijs van het lied ‘Vernietig mij niet’.
Wij danken u, God.
Wij danken u,
omdat u dicht bij ons bent.
We vertellen over uw wonderen.
God zal eerlijk rechtspreken,
op zijn eigen tijd.
Als de aarde beeft
en alle mensen bang zijn,
houdt God de aarde vast.
Tegen trotse mensen zegt God:
‘Waarom vind je jezelf zo geweldig?’
Tegen slechte mensen zegt hij:
‘Waarom vind je jezelf zo goed?
Doe niet zo trots,
denk niet dat je de beste bent!’
Er komt geen redding uit het oosten,
niet uit het westen,
en niet uit het zuiden.
De redding komt van God,
hij is een eerlijke rechter.
Aan sommige mensen geeft hij macht,
maar anderen vernedert hij.
De Heer zal slechte mensen op aarde straffen,
hij zal ze vernietigen,
want hij is woedend.
Wij zullen altijd over God vertellen,
we zullen zingen over de God van Jakob.
Want slechte mensen vernedert hij,
maar aan goede mensen geeft hij macht.
Gods macht staat centraal in deze psalm. God is degene die bepaalt wat er op aarde gebeurt. Al kan het soms lijken alsof machtige mensen de wet uitmaken, Asaf weet wel beter. God is machtiger dan welk mens dan ook, en hij zal rechtspreken. Daarbij verheft hij de rechtvaardigen en vernedert hij de zondaars, zonder te kijken naar de aardse macht en rijkdom van wie hij veroordeelt. De machtige God die dit alles bepaalt, is de enige machthebber die daadwerkelijk lof verdient.
Uit de psalm spreekt een houding van verwachting: de dichter ziet uit naar de dingen die God zal doen.
Wat verwacht jij van de toekomst?