Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. Ik ben Daniël.
Vandaag lezen we uit Johannes 7:14-24.
Toen het feest al op de helft was, ging Jezus naar de tempel. Daar gaf hij de mensen uitleg over God. De Joden waren verbaasd. Ze zeiden: ‘Hoe kan hij zo veel weten? Dat heeft hij toch nergens geleerd?’
Jezus zei tegen hen: ‘Wat ik aan de mensen leer, heb ik niet van mijzelf. Het is de boodschap van God, hij heeft mij gestuurd. Luister naar God en doe wat hij wil! Dan zul je ontdekken dat ik zijn boodschap vertel, en dat ik niet namens mijzelf spreek. Iemand die namens zichzelf spreekt, wil zelf geëerd worden. Maar ik wil dat degene die mij gestuurd heeft, geëerd wordt. Daarom kun je mij vertrouwen. Ik bedrieg de mensen niet.’
Jezus zei verder: ‘Mozes heeft jullie de wet gegeven, maar niemand van jullie houdt zich eraan! Want jullie willen mij doden.’
De mensen zeiden tegen hem: ‘Heeft een kwade geest u gek gemaakt? Er is niemand die u wil doden!’
Jezus zei: ‘Ik heb één wonder gedaan in Jeruzalem, en jullie zijn daar verbaasd over. Jullie zijn zelfs kwaad op mij, omdat ik iemand op sabbat genezen heb. Toch doen jullie zelf net zoiets! Want jullie besnijden kinderen op sabbat, als de achtste dag na hun geboorte een sabbat is. Jullie zeggen: ‘Zo houden we ons aan de wet van Mozes.’ Maar als je iemand op sabbat mag besnijden, dan mag je zeker iemand op sabbat genezen! En trouwens, de besnijdenis komt niet van Mozes, maar begon al bij Abraham.
Geef geen oordeel over wat je ziet, maar probeer te begrijpen wat het echt betekent.’
-----
Ondanks de dreiging gaat Jezus naar het Loofhuttenfeest in Jeruzalem. Tijdens dit zevendaagse feest wordt herdacht dat het volk Israël na de bevrijding uit Egypte in tenten verbleef, op weg naar het beloofde land. Halverwege het feest geeft Jezus in de tempel uitleg over God en de wet van Mozes. Het gaat niet zozeer om de wet, maar om de bedoeling erachter: leven in verbondenheid met God. Gods verbond met het volk Israël begon al bij Abraham, en niet pas met de wet van Mozes. De wet is dus niet het belangrijkste, maar het verbond met God.
Welke feesten vier jij om je verbondenheid met God te vieren?