Leuk dat je luistert naar dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap.
Vandaag lezen we uit Psalm 119:153-160.
Heer, zie hoe ik lijd.
Red mij, want uw wet vergeet ik niet.
Steun mij, Heer, en bevrijd me.
Geef me kracht om te leven,
want dat hebt u beloofd.
Voor slechte mensen is er geen redding,
want ze leven zonder uw wetten.
U bent goed, Heer.
Wees rechtvaardig, laat mij leven.
Veel vijanden achtervolgen mij,
maar ik blijf doen wat u vraagt.
Ik haat mensen die niet trouw zijn aan u,
mensen die niet leven zoals u dat wilt.
Weet dat ik uw wetten liefheb, Heer.
Wees goed voor mij, laat mij leven.
Alles wat u zegt, is waar.
Al uw beslissingen zijn goed en eerlijk.
---
Psalm 119 heeft 22 strofen (coupletten). Elke strofe heeft acht verzen en alle acht verzen beginnen met dezelfde letter van het Hebreeuwse alfabet. Alle letters komen dus acht keer als beginletter aan de beurt.
Psalm 119 gaat over het leven volgens de wet met de regels van God (in het Hebreeuws: de tora). In elk vers komt een woord voor dat ongeveer hetzelfde betekent als tora. Deze woorden laten zien wat er met tora bedoeld wordt: wet, wat de Heer wil, regels, opdracht, wat goed en eerlijk is, het woord van de Heer, wat de Heer vraagt, de beslissingen van de Heer. Tora is dus niet een jurisiche term voor 'wet' met rechtspraak, maar een levenswijze, een geschenk van God om goed te kunnen (samen)leven.
Waar denk jij aan bij 'wet' van God? Geeft de uitleg van vandaag een nieuw perspectief?