Leuk dat je luistert naar Dagvers, de dagelijkse podcast van het Nederlands Vlaams Bijbelgenootschap. Ik ben Daniël. Vandaag lezen we openbaring hoofdstuk 21, vers 1 tot en met 4. Toen zag ik een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. De hemel en de aarde van vroeger waren verdwenen, en ook de zee was er niet meer. Ik zag uit de hemel een heilige stad naar beneden komen, het Nieuwe Jeruzalem. Die stad kwam bij God vandaan. Ze leek op een bruid die zich mooi gemaakt heeft voor haar bruidegom. Uit de richting van de troon hoorde ik een luide stem, die zei: Nu is God zelf op aarde. Vanaf nu zal Hij bij de mensen wonen. De mensen zullen zijn volk zijn, en hij zal hun God zijn. Hij zal al hun tranen drogen. Niemand zal meer sterven en er zal geen verdriet en geen pijn meer zijn, want alles van vroeger is verdwenen.
DaniëlHet boek Openbaring staat vol met indrukwekkende en soms beangstigende beelden van de strijd tussen God en het kwaad. In de tijd van Johannes dachten de mensen daarbij vooral aan de brute en allesomvattende macht van Rome. In onze tijd denken we misschien aan andere machten en regimes die tegenovergesteld zijn aan Gods bedoeling. Johannes ziet hoe God hier stukje bij beetje mee afrekent. Nu, in de laatste hoofdstukken, ziet hij de dingen waar Jesaja al over profiteerde in Jesaja 65 voor zijn ogen gebeuren in een visioen. Hij ziet een nieuwe hemel en een nieuwe aarde, waar God onder de mensen woont. De barrière wordt doorbroken. God is niet meer daarboven, en de mensen zijn niet meer hier beneden. Hij komt hoogst persoonlijk alles nieuw maken. Hij komt zelfs zo dichtbij dat Hij alle tranen van onze wangen zal vegen. Net als Jesaja vertelt ook Johannes ons over een plek zonder dood, lijden en rauw. Het is een belofte waar we hoop en troostheid mogen putten, want ook al weten we niet wanneer dit moment zal aanbreken, Gods belofte staat vast. En ook al woont God nu nog niet fysiek onder ons, we mogen ons ook nu al gedragen weten door zijn liefde, trouw en goedheid. Hij laat ons niet los. Zelfs in de harde woorden die we soms lazen in de oude profetieën klonk zijn betrokkenheid door. God wil dicht bij zijn volk zijn. Hij wil deel uitmaken van je leven en Hij wil in je hart wonen, zodat Hij daar al kan beginnen, met bouwen aan zijn Koninkrijk. De huidige hemel en aarde zullen ooit voorbij gaan, maar God is eeuwig en zijn koningschap is tegen alles bestand. Daar mag je ja vasthouden, elke dag opnieuw, tot Hij komt. Heb jij een beeld bij de nieuwe hemel en de nieuwe aarde? Of denk je daar niet bewust over na? Wat betekent het voor jou dat God onder de mensen wil komen wonen?