Psalm 116
  [1] Ik heb de Heer lief,
 want hij luistert naar mij.
 Als ik om hulp roep,
  [2] geeft hij mij antwoord.
 Ik blijf tot hem bidden,
 mijn leven lang.
  
  [3] Ik was al bijna dood,
 het land van de dood zag ik al.
 Ik was bang, ik had pijn.
  [4] Toen riep ik naar de Heer:
 ‘Heer, red mijn leven!’
  
  [5] De Heer is goed voor mensen in nood.
 Hij is een God die mensen liefheeft,
  [6] hij beschermt iedereen die zwak is.
 Toen ik machteloos was,
 heeft de Heer me bevrijd.
  [7] Ik vind weer rust,
 want de Heer heeft mij geholpen.
  [8] Hij heeft mijn tranen gedroogd,
 hij zorgde ervoor dat ik niet viel.
 Ja, hij heeft me gered van de dood.

De Psalmdichter dankt God omdat hij van de dood is gered. Het is een emotioneel lied wat je meeneemt door de gevoelens van angst en verdriet maar uitkomt bij de grote vreugde van de schrijver. De oude Psalmteksten worden al eeuwen steeds opnieuw vertaald en gezongen. Op een nieuwe melodie en met andere instrumenten wordt het verhaal van de dichter ook ons verhaal. Misschien heb je zelf geen bijna-doodervaring gehad maar heeft God je wel beschermd tegen gevaren of slechte keuzes. Dat zijn ook mooie redenen om God te danken.

Als jij een psalm voor God zou schrijven, wat zou je dan zeggen?