In slaap vallen met melancholie van Tomson Darko

dag 43 - Te stressvol

Tomson Darko Season 19 Episode 43

Use Left/Right to seek, Home/End to jump to start or end. Hold shift to jump forward or backward.

0:00 | 11:40

Te veel stress. Te moeilijk in slaap vallen. Tot ik deze methode heb ontdekt. 

Support the show

1)  Ontvang elke woensdagavond een mail van me over gevoelens waar niemand over praat.

2) Mijn shop vol
boeken boeken, posters en tasjes

3) Steun me via
petjeaf.com/tomsondarko en luister exclusieve afleveringen.

SPEAKER_01

Ik heb heel lang een Fitbit gehad, dat is zonorlogje die dan je eigenlijk een veredelde stappenteller. Maar het meet natuurlijk ook je hartslag en je slaap. En ja, het was vooral heel heel motiverend toen ik nog heel vaak naar de sportschool ging en dat soort dingen. Maar als je zo'n wearable, zoals dat dan heet, heel vaak gebruikt. In ieder geval intensief gebruikt als in veel kijkt en zo erop. Je loopt ook wel tegen de limieten aan of zo. Je merkt dan toch dat hij niet elke sportsessie goed registreert tot frustratie of dat hij soms je dood heeft verklaard in je slaap.

SPEAKER_00

Fitbit is overgenomen door Google.

SPEAKER_01

Jaet je, wat wil je allemaal van me weten, Google? Ja, zo'n Fitbit kan natuurlijk ook zien wanneer je, laten we zeggen het leuk aan het hebben bent met iemand tussen de lakers.

SPEAKER_00

Ja, waar zit de grens? Maar het probleem was vooral, ik kreeg er uitslag van op mijn pols.

SPEAKER_01

Ik heb sowieso, zoals je weet, ik hou van polsen. Hoe slanker, hoe erotischer. Ik heb zelf ook best wel slanke polsen. Wat niet wil zeggen dat ik nu enorm erotisch word van mezelf, maar toch? Altijd als ik dan zo'n nieuwe Fitbit kocht na drie, vier jaar, dan moest ik meteen een bandje vervangen, want dat rubberen bandje kreeg ik uitslag van. Maar het metalenbandje? Daar kreeg ik nu ook uitslag van.

SPEAKER_00

Nee, trouwens, niet het metalenbandje, het was een storlogje zelf. Irritant. Dus ik zat op een tweespald, heet dat zo?

SPEAKER_01

Of een nieuwe Fitbit. En dan hopen dat hij niet een allergische reactie oproept. Of een duurdere wearable van een ander merk. Ja, die misschien wat meer kan dan Fitbit. Of ik dacht, misschien moet ik gewoon stoppen met het horloge. Want ik zit er ook heel obsessief elke keer naar te kijken hoeveel stappen ik heb gezet en zo.

SPEAKER_00

Dus ik heb zo'n orra ring gekocht vorig jaar.

SPEAKER_01

Het is best wel één voordeel is, je kan dus niet live zien hoeveel stappen je zet en hoe hoog je hartslag is. Dat is goed voor deze dwangmatige persoon zoals ik ben, dan moet je helemaal je telefoon erbij pakken, ja, dat is me echt veel gedoe hoor.

SPEAKER_00

Maar wat wel vet is aan het ding, het meet sowieso je stappen en je hartslag.

SPEAKER_01

Maar het meet ook je huidtemperatuur. Daardoor heeft het best wel goed in de gaten over hoe je lichaam zich voelt. En de software is ook heel goed. Dus die app die je erbij krijgt, hij zit echt met je mee te denken zonder dat het vervelend wordt. Dus je krijgt niet van tips of zo van hé, je moet het rustig aan doen. Waarom ben je nou zo wild aan het doen? Dat soort dingen niet. Maar wel van hé, je hebt best wel drukke dagen achter de rug. En dat is te zien aan je rusthartslag in je slaap. Je hebt best zoveel stress. Misschien is het goed om het vandaag even rustig aan te doen. En dan stelt hij ook je doel, je kan een dagelijks doel instellen. 10.000 stappen. En zegt hij, doe het vandaag rustig aan. Zevenduizend stappen is ook genoeg. Of andersom, waar je heel fit bent en goed heb geslapen, zegt hij: weet je wat, vandaag even een tandje harder, twaalfduizend stappen. Voorop gesteld, ik wou nu heel stoer gaan doen dat ik me niet laat leiden. Ik laat me wel leiden door zijn app. Vertel me wat ik moet doen app. Maar wat ik het meest handige vind, behalve om te zien of ik een beetje goed bewoog heb, is dat je ook meet hoe mijn stressniveau is. En stress als je aan het werk bent, toch heb je een soort verhoogde paraatheid. Nou ja, dat noem je dan stress. Spanning noemt hij dat, geloof ik. Wacht, ik kan de app wel even openen. Even kijken hoor die dat noemt. Je hebt wel een verschil in gradaties. Scherp noemt hij dat. Scherp lijkt me heel normaal. En soms, als dingen even spannend worden, dan ben je gewoon echt gestreest. Stress is normaal. Ik bedoel, dat hebben we nodig om te presteren en dingen te doen. Maar het meet dus ook in hoeverre ik ontspan op een dag. Kan je zeggen daarvan tegen. In het weekend sowieso. Dus in het weekend ga ik niet achter een computer. Schrijven doe ik altijd wel met pen en papier. Dat gaat de hele dag door. Het voelt ook niet als werk, maar achter de computer zitten voelt het wel als werk. En in het weekend probeer ik dat zoveel mogelijk te voorkomen. Ja, dat zie ik dus terug in die statistiek en dat ik veel meer in ontspanniveau zit.

SPEAKER_00

Maar ik merkte de afgelopen weken met de boek release: elke dag je aan slaap praten.

SPEAKER_01

Worstelen met ooikoorts, verkoudheid, voorhoofdhondsteking, loomheid daarvan.

SPEAKER_00

Ik kan moeilijk ontspannen. Kijk, het is fascinerend.

SPEAKER_01

Bijvoorbeeld in de ochtend het liefst lees ik in de ochtend even een boek half uurtje. Nou, dat is dus enorm ontspannend, maar het slag wordt er heel rustig van. S'avonds ben ik vaak te moe om te lezen. Dus ik probeer het wel, maar het is gewoon, snap je? Mijn hoofd is te vol of te gaar. Het kost heel veel energie om de concentratie te behouden, wat heel jammer is. Wat ik dan ga doen is natuurlijk een beetje net zoals iedereen, een beetje scrollen op mijn telefoon. Nou, dan kan ik je zeggen, dat ontspant dus niet. Daar blijft je hartslag heel hoog van. Terwijl heel rustig YouTube video's kijken, dat kan, dat hoeft niet altijd, dat kan een ontspannend effect hebben. En weet je, dan probeer ik wel dingen als avonds even mediteren, maar dat voelt ook wel eens een opdracht. Want je moet de hele tijd op je ademhaling letten en tellen, laat maar zeggen. En natuurlijk snap ik ook wel dat het doel niet is en tellen. Maar het voelt wel elke keer als een opdracht, waardoor mijn hartslag ook niet echt naar beneden gaat. Dat kan je dan ook meten dat je een soort van ontspanssessie doet. En dan lig ik in bed en daar heb ik de afgelopen dagen last van. Het kan ook komen door die vermoeidheid dat mijn slaapritme helemaal vertiefd is. Ik heb ook echt slechte slapen afgelopen weken door die verkoudheid en zo. Maar ik kom moeilijk in slaap.

SPEAKER_00

En dat is een tijdje weg geweest. Maar nu, ik lig dan echt op tijd in bed. Probeer ik te lezen. Oogen moe, boek weg. Dan zit ik nog een half uur. Met mijn ogen dicht.

SPEAKER_01

Tech gelert. En dan val ik een beetje weg en ik hoef maar een klein geluidje in huis te horen. Weet je, een windroostertje wat begint te dikken, ofzo. Of buiten een auto, dat begint te tuteren en dan ben ik er gelijk weer.

SPEAKER_00

Maar ik heb iets ontdekt. Ik zat een yoga Nidra te doen. Ken je dat?

SPEAKER_01

Dat is een ontspan oefening. Het voordeel is, het lijkt om mediteren, maar het is niet dat je de hele tijd op je ademading moet letten. Dus je gaat gewoon je licht, oog dicht. Iemand praat tegen je. En dan zegt hij. Het idee is ook dat je niet in slaap valt, maar dat je in een soort diepere ruststand komt.

SPEAKER_00

Ik denk net die fase voordat je in slaap valt.

SPEAKER_01

Ik doe dit dan nu in de middag om even energie te tanken. Normaal deed ik dan een dutje, maar ja, zelfs een 20 minuten dutje, ik word er toch best wel long van. Het kost me weer een uur om echt weer op energie te zetten. Ik word dan niet gaar wakker omdat het 20 minuten te kort is daarvoor, maar ik word er ook niet per se meteen energieker van. Omdat ik toch weg ben gevallen in slaap. Maar ik merk met deze vorm. Omdat ik niet in slaap val, ik knap er echt enorm van op. Het voelt echt heel ontspannen. Het idee is dat je gaat liggen, ogen dicht en dan praat een stem tegen je en dan doe ik allemaal aan. En dan vraagt hij even: zegt die persoon even adem. Diep in via je neus. En dan via je mond als een soort rietje, adem heel rustig en langzaam uit. Nou, doe je dan twee, drie keer. Daarna mag je weer normaal ademhalen. Af en maakte je je bewust van je lijf van let nu eens op je voeten. Hoe voel je je sokken? Als je blote voeten hebt, voel je de lucht in de kamer verplaatsen. Hoe gaat het met je heupen? Hoe je de zwaarte van je benen op het matras. Gewoon op een heel rustige manier. En ja, mijn lijf gaat dan ook een beetje mee tintelen.

SPEAKER_00

En dan zegt hij weer een persoon weer, hé, adem, vier je neus in, vier je mond uit. Ja, en op een gegeven moment begin ik een beetje te spacen. Dat je gedachtes en tijd dat gevoel vervaagt. Ken je dat? Dat is heel vaag, hè? En dan tien minuten is de sessie voorbij. Dat is eigenlijk net voordat ik in slaap val. En dan ben ik er weer. Maar wel gelijk energie. Ja, heel bijzonder. Ik dacht, misschien moeten wij dit ook gaan doen, jij en ik.

SPEAKER_01

Ik kan dit gewoon inspreken voor je. Dat we het gewoon zo gaan testen. Maar dan op z'n melancholisch en Toms Darko's. Maar ik beloof je dat ik geen grappen maak, want het idee is dan dat je natuurlijk een beetje wegdut. Of eigenlijk niet in slaap valt, maar wel heel kalm wordt.

SPEAKER_00

Dus misschien zullen we dit de volgende keer doen. Is dat een idee? Maar het is dan wel ons geheim.

SPEAKER_01

Ja, ik ben natuurlijk mijn grootste angst is natuurlijk, nu ik dit heb gezegd, dat jij erop gaat zoeken in je podcast app en dan luister je nooit meer naar in slaap vallen met menochelie van Toms Darko. Ik dacht dat ik altijd bindingsangst had, maar misschien heb ik toch vooral verlatingsangst. Het is mijn grootste angst dat jij weggaat en nooit meer naar mij luister. Dan praat ik in mijn eentje.

SPEAKER_00

En is er ook nog zo'n stem in je hoofd die zegt: van die is er onzeker. Waar ben je bang voor? Melagoriekus. Verliees eens je lot.

SPEAKER_01

Ja, dat is ook alweer waar. Dus het zou heel melagolisch zijn. Oh, sorry. Dat ik jou nu naar een betere methode begeleid om in slaap te vallen.

SPEAKER_00

Wou ook even met je delen. De volgende keer ben ik weer, volgende avond, maar dan gaan we zoiets doen als je het oké vindt. Handjes boven de tekens. Slaap lekker.