In slaap vallen met melancholie van Tomson Darko
Elke woensdag praat Tomson Darko jou in slaap. Met obscure verhaaltjes, melancholische gedachten en diepzinnige observaties. Voor mensen die graag hun brein afleiden tijdens het in slaap vallen. Voor exclusieve afleveringen ga naar www.petjeaf.com/tomsondarko.
In slaap vallen met melancholie van Tomson Darko
dag 47 - hulp bij plaknachten
Use Left/Right to seek, Home/End to jump to start or end. Hold shift to jump forward or backward.
Over hitte, Action, DEURSTOPPERS, werken op zolder, tip om de auto snel koel te krijgen, en een ontspanningsoefening om in slaap te vallen met hitte.
1) Ontvang elke woensdagavond een mail van me over gevoelens waar niemand over praat.
2) Mijn shop vol boeken boeken, posters en tasjes
3) Steun me via petjeaf.com/tomsondarko en luister exclusieve afleveringen.
Hé, ik ben Thomson Darco. En het moment van inspreken. Ja, laat ik er maar niet omheen draaien. Alles plakt. Alles is nat. Alles pikt.
SPEAKER_03Diepe zucht. Het is gewoon warm. En jij denkt in de toekomst, waar heb je het over? Nou, je had in deze tijd moeten leven. Eén troost heel Europa gaat gebukt onder plakkende, natte, pikkende witte.
SPEAKER_01Toms en daarke ook. Maar niet getreurd. Ik help jou vanavond door deze plaknacht heen.
SPEAKER_03Voor je gaat slapen. Ik kwam vandaag op het goede idee om deurstoppers te halen. Want ja, op mijn werkkamer is het al snel subtropisch warm. En als probeer ik dan die ramen open te zetten om het een beetje af te laten koelen om de volgende ochtend bij wakker worden te merken dat het raam gewoon automatisch is dichtgegaan door de wind. Of door de tocht. Is het dus nog steeds subtropisch warm? Fucking. Dus ja, er moet iets tussen. Oh jeetje, dat komt in het weer hoor. Er moet iets tussen. Dus ik dacht, wat kan er beter tussen dan een deurstopper? En waar haal je een deurstopper? De action. Ik dacht, eerst ga ik een rondje lopen. Nou, had ik beter niet kunnen doen, want alles pikte en plakte al aan me voordat ik die auto instapte. Maar goed, in de auto richting de action. Heb ik jou eens verteld hoe ik een wat voor autobestuurder ik ben? Ik ben de rustheid zelf. Ik irriteer me echt nauwelijks. Ik ben echt een stoïcijne in het verkeer. Ik heb geen invloed op anderen, alleen invloed op mijn eigen stuur, gas en rem en schakelen. En de manier waarop ik bochten neem. Ik ben een rustige rijder. Dus als ik in de file terechtkomt omdat een auto moet keren. Prima. Ik ga niet tuteren, ik ga niet kijken of ik er omheen kan. Ik accepteer mijn situatie. Maar vandaag niet. Het was gewoon te heet. Mijn irritatieniveau zat heel snel heel fucking hoog. En vooral elke straat die werd er weer een straat geblokkeerd door een fucking vuilniswagen. Een andere straat lag opeens open omdat een bouwafval werd weggehaald. Terwijl ik denk het is fucking subtropisch waarom doe dit een andere dag. Geen grap zonder zo'n rijdende auto met zo'n bord van let op wegwerkzaamheden, kwam ik tegen en wat staat daarachter? Stuk of acht van die mensen die aan het schoffelen waren en één opzichte erbij. Wie gaat fucking schoffelen met dit weer? Dit is toch gewoon mensonterend. Hoe kerst je dat de onkruid? Dat is juist goed voor de beestjes. Die obsessie van de mens voor orde en structuur. Lekker laten groeien aan het onkruid. Nou ja, uiteindelijk action in zicht, parkeerplaats in zicht, is er een fucking markt. Op donderdag. Een markt op donderdag. Kun ik daar dus niet parkeren. Moest ik weer uit naar de andere parkeerplaats. Die zat natuurlijk ook over vol. Eén plekje was over. Superkrap, maar ik denk ik hamburger hem er gewoon in. Let's go. De action in. Wat denk je wat er gebeurde? Ik was de portjes nog niet door en er staan vijf, zes vrouwen met hun kinderwagens en drie andere kroosten. Die hadden ze zo allemaal tegen elkaar gezet. Lekker te beppen. Weet je, ja, het is wel heel warm ben je. Heb jij weer de kinderen in gesmid. Eerst obstakel. Tweede obstakel: deurstoppers. Waar de fuck liggen deurstoppers in action? Ik had gekeken bij het gereedschap. Ik had gekeken waar je van die filter kon halen voor onder de meubels. Gekeken bij huishouden artikelen. Gekeken bij raandecoraties. Ik dacht ik auto onderdelen. Ik liep zo te dwalen bij die opbergdozen. Ja, er staat net een vrouw waar ik wil kijken. Prima, denk ik. Dan loop ik er wel even omheen, dan wacht ik even. Gaat ze met me mee oplopen? Ik denk oké, dan stop ik, draak me om. Gaat zij precies ook staan waar ik wil staan. En die vrouw maakt geen oogcontact. Ik bedoel, dit is nog best grappig als je oogcontact hebt. Die vrouw was sowieso langer dan ik. Nou, normaal vind ik het wel aantrekkelijk vandaag even niet. Ze maakt geen oogcontact, maar ze zitten wel eens een soort vlieg om me heen teen, ik probeer ruimte voor jou te maken, maar je zit alleen maar mijn ruimte te beperken. Kijk om je heen. Het is fucking subtropisch weer. Ja, iedereen had zijn kop op zagarreinig staan en iedereen nam meer ruimte, bewegingsruimte in dan nodig was. En dat snap ik warmte, maar ik trok het gewoon vandaag slecht. En weet je, bij de deurstoppers lagen, bij de kledinghangers. Dan weet je dat ook weer. Ik drie van die dingen in mijn mandje echt zwaar. Zijn mandje was ook zwaar. Ik loop naar de kassa toe. Er staat een vrouwtje te wachten, ook bij de kassa en de winkelmandjes te sorteren. En op orde te brengen. Niet een beetje echt heel gestructureerd. Dus al heel veel aandacht. Dus ik zeg nou, complimenten, goed gedaan. Had ik beter niet kunnen zeggen. Er kwam me toch een speech uit die mond van de vrouw. Terwijl ik alleen maar dacht: het is 40 graden, het is 40 graden, het is 40 graden. Accepteer gewoon mijn compliment. Accepteer gewoon mijn compliment. Accepteer gewoon mijn compliment. En ze bleef mijn Bebbe tegen, maar ook terwijl ik aan het afrekenen was, bleef ze er. Ze ging dus mijn alles wat ik op die loop had gegooid.
SPEAKER_02Ik zou mijn commentaar voorzien.
SPEAKER_03Ja, hele lieve vrouw. Maar ik was dan oververhit en super geïrriteerd.
SPEAKER_01En wat denk ik ze terug weg.
SPEAKER_03Weer een fucking vuilnisware die de weg aan het blokkeren was, maar nu een ander type vuilnisware van het bedrijfsafval. En dan zond ik een leschool auto voor me. Normaal net ik boeien dat zo'n lesauto amateuristisch rijdt, maar vandaag trok ik het slecht. En voor me zat een busje. Gewoon een particulier busje. Die vrouw was echt niet aan het opletten. Die had bijna een puber voor de wielen. Heftig. En daarna zat ze op de verkeerde bereikbanen. Dan ging ik ze helemaal corrigeren. Die was er ook niet bij. Nou, dat irriteerde mij ook. Kortom, ik moest de hoogtepunt nog komen. Thuiskomen. Alle spullen uithalen van de Action. Ik ging voor de deurstoppers. Ik heb 60 euro afgerekend. Ik weet echt niet. Die deurstoppers waren 2 euro per stuk. WTF? Het is echt een soort IKEA-beleving. Maar ja, ik heb al die dozen liggen met boeken. Ik hoop dat je bedacht niet voor je blijven. Nu moet je toch naar mijn werkkamer om verder in te pakken en te signieren en zo. En ik heb hier zo'n airco. Nee, niet een airco, zo'n blazer geïnstalleerd. Om zelf cool te houden, weet je, ik ben voorbereid. Ik kan het totdat de zon erop zit, kan ik het uithalen. Da ga je van zweten. Al die boeken naar boven. Op een gegeven moment dacht ik ook, ik ga nu onder de douche. Ben ik klaar mee. Ik krijg mijn t-shirt niet uit, want het zit helemaal vastgeplakt aan mijn rug. Ik kreeg mijn onderbroek niet uit. Die zat vastgeplakt aan mijn ballen. Ik wil alleen maar zeggen, je bent niet de enige die er last van heeft. En dan open ik even Instagram en zie ik allemaal profielfoto's die veranderd zijn van vrouwen in bikinifoto's.
SPEAKER_01Anyhow, leuk dat je luistert. Voor je gaat slapen. Ik heb één tip. Daarna gaan we even ontspanningsoefening doen als je dat oké vindt.
SPEAKER_03Ik heb het eerste nog niet verteld op die andere parkeerplaats. Dat plekje waar ik hem tussen twee auto's kon burger, hamburger. Dat was ook de enige plek waar geen boom stond, en ook geen toren, dat een beetje schaduw gaf. Dus ja, de zon stond er lekker op. Er lag nog een broodje kaas in een tas van me. Die had ik ook in de auto laten liggen. Wat denk je? Verandert in tosti?
SPEAKER_02Het zat dus een plastic verpakking.
SPEAKER_03Dus dat kaas, dat vocht wat erin zat, dat zat nu van die condensdruppeltjes. Oh, gatverdamme. Er is een truc om je auto heel snel koud te krijgen. Ja, moet je wel ago hebben, maar ik ga ervan uit dat elke auto dat tegenwoordig heeft. Ik ga je de truc uitleggen voordat je gaat slapen onthouden, dan weet je dit de volgende keer. Wat je als eerste doet als je weg gaat met de auto, is niet de airco aanzetten. Niet doen. Roe mysteek. Wat je doet is alle hamen naar beneden en de blazer vol aan, maar dan wel dat airco-knopje uitdrukken. Wat er dan gebeurt is doordat de ramen openstaan en dat ding erop te blazen, dat heel snel die hele warme lucht uit de auto vertrekt. Dat betekent dat die aco dus niet die warme lucht hoeft op te warmen. Dat is echt zon van energie, en dat is bijna niet te doen. Dus warme lucht. Even twee, drie minuten. Voordat je bij de eerste kruising bent, kan je de ramen alweer dicht doen. Even die warme lucht uit. Oké, je doet de ramen dicht. Nu zet je de a in koude stand. Maar nu komt de truc, je drukt op dat circulatieknopje. Dat is zo'n logo van een auto. En dan zit daar zo'n draaisymbooltje in, zo'n half rondje of zoiets. Wat hij dan doet, hij haalt lucht van buiten voor die airco. Ja, buiten is het super heet. Dus nu blaast die koude lucht van zichzelf in je auto en dan gaat hij dan circuleren. Dus hij refresht continu die koude lucht. En het wordt echt binnen 10 minuten heerlijk koud. Terwijl als je die ramen eerst niet open had gezet, en dan ben je na 20 minuten denk je nog steeds. Ik weet het niet, het blijft heet. Wel belangrijk, na 10 minuten moet je wel even die circulatieknop weer uitzetten, want anders zit je je eigen adem continu te circuleren en daar word je licht van in je hoofd. Zelfs als je een smientje op hebt, is het niet goed. Dus na 10 minuten even die circulatieknop uit. Maar volgens mij, bij de meest moderne auto's stopt dat ding zelf, dacht ik, met circuleren. Ik weet het eigenlijk niet. En ik had het in ieder geval lekker cool om te terug weg. En nog was ik geïrriteerd. Goed, laten we even proberen te ontspannen op deze plak, dag-nacht. Waar je nu ook bent, ik hoop dat je ligt of zit. En als het verantwoord is, doe je ogen dicht. Doe lekker je ogen dicht.
SPEAKER_01Ga ik even met mijn zoelen in slaapvalstem tegen jou praten. Het fijne aan deze warme dagen is dat je niet alleen bent. En het is ook heel fijn om ogen dicht. Te klagen tegen anderen. Klagen is goed. Gewoon even lekker klagen.
SPEAKER_03Warm. Houd jij het een beetje koel thuis? Heb je een airco. Hoe doe je dat dan? Met die zonneschermen ervoor? Ha, kan je dat online, snap je?
SPEAKER_01Het is best wel sociaal. Dit warme weer. Het verbroedert. Iedereen geïrriteerd door de warmte. We nu gaan doen die ademhaling van jou tot de kant te brengen.
SPEAKER_00En dat doen we door heel langzaam met je neus in te ademen. Ongeveer zes seconden. En nu heel langzaam die warme lucht.
SPEAKER_01Nee, dat is niet goed. Probeer alsof je door een rietje blaast. Dan komt er iets koudere lucht uit je.
SPEAKER_00En dan volledige longen. Leegademen. Blazen. En nog een keer met je neus. Vijf, zes seconden. Rustig inademen. En dan met je lippen getuid. Heel rustig. Heel rustig. Alsof je door een rietje blaast. Uitademen. En zolang tot er niet zoveel lucht meer in je longen zit. Gewoon nog één keer herhalen. Via je neus vijf. Zes seconden inademen. En nu via je mond terug het uit en lippen. Heel hard uit te halen. Probeer nu eens te letten op je armen. Voel je die vettigheid van het zweet. Voel je de warmte van de lucht? Tintelen je vingers. Een beetje mee. Voel je je nagels? En voelt je nagel de warmte? Misschien een briesje van een ventilator die aanstaat. Het is op je nek. Ligt het lekker tegen een kussen aan? Zwaar in het matras. Misschien tegen de stoel. Is het dat vochtig? Voelt het juist gewoon omdat je net gedoucht hebt. En een puntje van je neus. Heeft hij het ook zo warm? Voelt hij de eteens een soort temperatuurmeter. Probeer gewoon rustig de adem te halen. Je lijf heeft het warm. Dat is oké. Je baarmoeder. Sorry. De baarmoeder waar je ooit in zat. Die was ook lekker warm. 37 graden. Dit is hoe het voelde. Toen de wereld nog veilig was. En je niet zorg hoefde te maken over. Of je wel genoeg drinkt. En wat je vanavond eet. En of die ene nog gaat reageren via de app. Nee. Giorram volgens mij zo'n oneens filosoof. Vooral actief in het Randstaalgebied. Die zei het beste van ons leven hebben we al gehad. Dat was in die baarmoeder. Daarna begonnen de problemen toen we eruit kwamen. Toch punt. Tegelijkertijd in deze eten. Als je op je zij gaat liggen, je knieën een beetje opgetrokken. Je handen onder je kussen. Langzaam voelen. Je gedachtes. Echt waar. Dat je half wakker, half slapend. Je hoeft helemaal niks meer. De lijf zorgt al voor je. Zweet. Je doet haar best om je op temperatuur te houden. Het enige wat jij hoeft te doen, is je ogen gesloten te houden. Wachten. Tot de slaap je weer vindt. Want de slaap vind je altijd. Dat is wat het doet. In jou vinden.
SPEAKER_01In jou meenemen naar een wereld die zo lijkt op die van ons. Waar toch andere wetten en logica een toepassing zijn.
SPEAKER_00De meeste dromen zijn dagmaries. Soms zijn er ook zulke mooie dromen. Het kan echt je dag maken. Misschien juist met dit weer. Hebben we wel wat natte dromen nodig. Dan zou je zeggen dat nat verkoeling is. Maar ja, nat maak je natuurlijk ook. Nee. Als je nog kunt opbrengen. En alleen als je nog kunt opbrengen. Maar nog een paar keer. Diep. Via de neus. Inademen. Zes seconden. En dan via de mond heel rustig. Alsof je door een rietje blaast.
unknownUithalt.
SPEAKER_00Het brengt je hartslag naar een rustiger tempo. Doe dit nog twee keer. Sweer. Als er geen lucht meer in je longen zit. Zes seconden via je neus inademen. En dan via je mond en zo lang ademen. Tot er geen lucht meer in je longen zit. Daarna doe je nog één geval het einde van deze plaknacht frustratie.
SPEAKER_01In slaap van podcast.
SPEAKER_00Nu ik zo kalm tegen jou praat, het maakt mij ook heel kalm en minder gefrustreerd. Zoals ik vergeet even. Al dat zweet en al die nattigheid en al dat gepik aan mijn lijf. Ik zou nu willen zeggen handjes boven de dekens, maar. Als je dit luistert en het is heel warm. Weet ik niet eens of er wel dekens zijn. Het snap lekker mooie ziel.