
METIS Wisdom Talks at ETH Zurich
English Description (German below)
The bilingual Podcast accompanying the METIS project on intercultural wisdom literature and wisdom practices. To be found on www.metis.ethz.ch. The podcast covers the wide range of wisdom traditions, such as Daoism, the Stoa, skeptical traditions, and many more. In addition to the main currents, authors, works and topics we talk about with academic experts, we also interview people in meditation, wisdom training and other wisdom practices. Last but not least, we provide information about the methodology of the Metis Project and address your comments and critique in the "wisdom tasks". The podcasts are held in German and English. We provide German and English transcripts on our homepage. There you will also find further material in the form of essays, classics of wisdom literature and much more. The project was founded in 2022 in Zurich, Switzerland. Michael Hampe, Professor for philosophy at ETH Zurich is the initiator of the project.
Email metis@phil.gess.ethz.ch with your questions and comments.
Follow the philosophical diary of our Metis on Instagram!
German Description
Der zweisprachige Podcast, der das METIS-Projekt über interkulturelle Weisheitsliteratur und Weisheitspraktiken begleitet. Zu finden auf www.metis.ethz.ch. Der Podcast deckt das breite Spektrum der Weisheitstraditionen ab, wie z.B. den Daoismus, die Stoa, skeptische Traditionen und viele mehr. Neben den Hauptströmungen, Autoren, Werken und Themen, über die wir mit akademischen Experten sprechen, interviewen wir auch Menschen in der Meditation, im Weisheitstraining und anderen Weisheitspraktiken. Nicht zuletzt informieren wir über die Methodik des Metis-Projekts und gehen in den "Weisheitsaufgaben" auf Ihre Kommentare und Kritik ein. Die Podcasts sind in deutscher und englischer Sprache gehalten. Deutsche und englische Transkripte stellen wir auf unserer Homepage zur Verfügung. Dort finden Sie auch weiteres Material in Form von Essays, Klassikern der Weisheitsliteratur und vieles mehr. Das Projekt wurde 2022 in Zürich, Schweiz, gegründet. Michael Hampe, Professor für Philosophie an der ETH Zürich, ist der Initiator des Projekts.
Schreiben Sie eine E-Mail an metis@phil.gess.ethz.ch mit Ihren Fragen und Kommentaren.
Folgt dem philosophischen Tagebuch unserer Metis auf Instagram!
Episodes
Philosophizing for a friend - On Michel de Montaigne's essays on life and its wisdom (English podcast)

Verstrickt und zugenäht! - Über die brisante Beziehung zwischen Weisheit und Macht (German podcast)

Mastering life - On poetry and wisdom in Goethe's work and life (English podcast)

Freiheit, Schönheit, Weisheit - Über Friedrich Schillers Dichtung und pädagogische Ideale (German Podcast)

Jeder Tag ist guter ein Tag - Über das Streben nach Weisheit und wie man sie sicher (nicht) erlangt (German podcast)

Leadership of the wise - The Bhutanese turn towards happier societies? (English podcast)

"Das Spice muss fließen!" - Über den Zusammenhang von Wohlstand, Weisheit, Wirtschaft und Glück (German podcast)

Save Our Souls (and the bodies too)! - Über Heilung und Hilfe als weisheitliche Praxis (German podcast)

Affirming life despite all adversity - Viktor Frankl's search for the meaning of life (English podcast)

Only the dead have seen the end of war - On war and its endless horizons (English Podcast)

Guru: Zerstörer der Finsternis – Über das Verhältnis von Aufklärung und Gefolgschaft (German Podcast)

Alle Menschen sind Ausnahmen von einer Regel, die nicht existiert - Über Weisheitsvorführungen in Talmud und Psychoanalyse (German Podcast)

Perlenfischen im uferlosen Meer des Seins - Über den Gelehrten und Dichter ʿUmar-e Ḫayyām (German Podcast)

Archaeological philosophy in search of Mesoamerican wisdom - An introductory podcast (English podcast)

Jeder Mensch stirbt einzigartig - Über die palliativmedizinische Begleitung des letzten Lebensweges (German podcast)

Bäcker Bertolt Brecht backt (freundlich) Brötchen - Zum Verhältnis "Weisheit und Macht" (German podcast)

Wie der Fuchs zur Ethik kam - Die scheinbar paradoxe Befreiung vom Leiden bei Dōgen und Spinoza (German podcast)

Confucius the Stoic? - On an early encounter between Eastern and Western philosophy (English podcast)

Der Atem der Welt - Über die Bambusflöte Shakuhachi (尺八) (German Podcast)

Stay calm like piglets in a storm - On Pyrrhonian skepticism (English podcast)

42: One worldview to rule them all - On the uses of big pictures (English podcast)

Kafka bläst das Licht aus - Über die dunkle Weisheit Franz Kafkas (German podcast)

River rafting from Samsāra to Nirvāna - On Mahāyāna Buddhism (English podcast)

Wer hat's erfunden? - Über Vergangenheit und Zukunft interkulturellen Philosophierens (German podcast)

Smiling in the mattress grave - Henrich Heine's wise way of living and dying (English podcast)
